Går det att äta/koka ägg med 1,5-2 veckors utgånget datum?
är så sugen på kokta ägg till frukost men det står 27/9 som utgångsdatum, vågar man äta?
är så sugen på kokta ägg till frukost men det står 27/9 som utgångsdatum, vågar man äta?
Nej det skulle jag inte äta!
Kasta...
Ägg håller betydligt längre än bästföredatumet.
Testa om äggen är ok.Lägg dom i vatten,flyter de upp till ytan så är de gamla.
Du kan ju prova att knäcka och se om Du är lika sugen då (Eller gör inte det . . . Luktar så in i norden illa)
jag slänger mina ägg när det bara har gått en dag över tiden, är det så att man ska knäcka de till tex smet så ser man ju hur de är , koka dem skulle jag inte göra
mår illa bara jag tänker på det, släng de och köp nya
Aldrig....
jag hade gjort det..
jag är uppväxt med höns hemma och så länge det inte smakar illa så har vi ätit äggen, de står sig i evigheter!
E ingen expert på detta område men har hört att ägg håller betydligt längre än bäst före datum... Men knäcker du ett kanske det märks om dom e ok eller inte...
23/9 var det visst.
Knäckte ett ägg men det luktade inget alls och det flöt inte upp till ytan i vattnet....
Hm, svårt val
om ett ägg är dåligt så känns det på lukten, tro mig!!
Jag e så nojjig på sånt där så jag hade inte ätit dom, men jag e lite väl larvig ibland tror jag... Bara tanken av att produkten kan vara gammal får det att smaka illa tycker jag, bara för att jag vet om det...
Men smakar det bra e det säkert ingen fara =)
Ägg håller som andra har skrivit mycket längre än bäst för datum. Om ett ägg är dåligt märks det på lukten. Om det inte luktar kan man trygt äta det. Men jag skulle steka det eller baka på det så man kan knäcka hål och lukta. Jag kan vara lite larvig när det gäller mjölk med utgånget datum, men ägg är inget problem.
10 dagar över tiden brukar många säga att det inte är några problem =)
Hittade på nätet:
1.Hur länge håller sig äggen efter bäst före-datum och hur borde man förvara äggen?
Bäst före-märkningen på förpackningen talar om äggens hållbarhet. Inom hela EU beräknas hållbarhetstiden som 28 dagar efter värpningen. Ett helt och korrekt förvarat ägg kan hålla sig längre. Man känner igen ett färskt knäckt ägg på att vitan är fast och omger gulan som en ring. Då ägget blir äldre blir vitan vattnigare och breder ut sig på ett större område. Ett färskt helt ägg sjunker till botten i ett kärl med vatten och skvalpar inte när man skakar det. Ett förskämt ägg känner man ändå bäst igen på den obehagliga lukten.
Jag kokade det men åt det inte, det smakade faktiskt lite konstigt... tyvärr!