• Akilla

Värkar utan värkvila

Hur gör man för att hantera dessa värkar som kan komma i samband med den aktiva fasen och krystning och som går in i varandra, alltså värkar som kan hålla i sig i 5-10 min eller längre? Jag fick så i slutet av förlossningen med mitt första barn. Allt gick väldigt bra fram tills dess, sen tappade jag kontrollen när jag inte fick någon värkvila.

Någon som på allvar (inte haft långa värkar ca 3 min och som tror sig upplevt nåt liknande, tänk 10 minuters värk = ingen lek) har varit med om detta som har något tips till mig?

tacksam för svar!!

• Svar på tråden Värkar utan värkvila
  • Funderingar

Jag hade det skitjobbigt rent ut sagt. Den här gången tror jag att en tidig epidural kommer att göra skillnad - för så fort jag fick epiduralen förra gången så blev det hanterbart. Det var bara det att det tog flera timmar innan narkosläkaren " hade tid" :\. Annars tror jag att andnings och avslappningsövningar hjälpte mig ett tag... sedan blev det bara för mycket. Det är väl så jag tänker själv nu inför 2:a förlossningen.

• elinville

samma här, epiduralen blev min räddning. Eftersom jag inte fick någon värkvila så spände jag mig av rädsla och slutade öppnade mig, när jag sen väl fick epidural somnade jag en halvtimme och var sen fullt öppen.

• Akilla

Tack för svaren.

Okej ja epidural ska ju vara effektivt. Jag får se om jag tar det den här gången, dock kände jag att det var "skönt" att klara sig utan den.. även om jag knappt klarade mig ;) om man säger så.. det var ju över så fort sen. Tänkte om det fanns nåt sätt förutom det att klara detdär stadiet.. jag öppnade ju mig gynnsamt hela tiden.. det var ju positivt. Men förstår om det är som i ditt fall elinville då hade jag inte heller tvekat. Jäkligt bra att det finns hjälpmedel att ta till.. det är hemskt när det gör så fruktansvärt ont så man blir helt rädd och nästan förlamad.. så kändes det i slutet för mig.

• liten jordgubbe

Jag är ganska negativ till smärtlindring överlag men under min andra förlossning övertalade BM mig till att testa Sterila kvadlar när värkarna blev allt för täta. Det hjälpte mig jätte bra... värkarna var intensiva men jag fick en minuts vila eller två mellan. Skönt!

• Akilla

liten jordgubbe skrev 2009-12-21 15:48:33 följande:

Jag är ganska negativ till smärtlindring överlag men under min andra förlossning övertalade BM mig till att testa Sterila kvadlar när värkarna blev allt för täta. Det hjälpte mig jätte bra... värkarna var intensiva men jag fick en minuts vila eller två mellan. Skönt!
    okej ja det låter ju onekligen positivt. Är det det som generellt sett ska vara effekten av sterila kvaddlar? Värkvila?
  • liten jordgubbe

Är dåligt påläs,t men det var i det syftet jag fick det... och som sagt det gjorde skillnaden för mig. De minuternas vila gjorde att man orkade hela vägen.

• Farfalla

Har inget direkt svar på hur du ska göra..Men jag hade värkar hela tiden då sonen föddes..
    Kom in till förlossningen kl22.23 och 23.14 var han ute. Var 6cm öppen då vi kom in och förstagångsföderska.. Så det gick snabbt..
    Hoppas på lite mer tid denna gången

• JvH

Mina krystvärkar började redan när jag bara var 3cm öppen, men då fick jag epidural, så försvann ju det onda i "öppningsvärkarna", för jag upplevde att krystvärkarna inte gjorde ont förrän vid utdrivningsskedet.
    Så som föregående talare, så slår jag ett slag för epidural!

• dorothea

Jag är också orolig för detta. Jag har dock pratat med Bm och hon tipsade om att anhörig ska hjälpa till att ha koll på ctg och se när värken kommer resp. avtar och då trycka mig på armen, så att jag observerar att det faktiskt blir värkvila. Hon beskrev det som att om värkvilan är en minut, så tar det 20 sekunder att uppfatta vilan, 20 sekunder vila och de sista 20 sekunderna laddar man upp sig för att nu kommer snart en ny värk.
    Hon sa också att för vissa kvinnor så är epiduralen en enorm tillgång och att man kan få ny kraft.

• Isha
    dorothea skrev 2009-12-27 12:00:12 följande:
    Jag är också orolig för detta. Jag har dock pratat med Bm och hon tipsade om att anhörig ska hjälpa till att ha koll på ctg och se när värken kommer resp. avtar och då trycka mig på armen, så att jag observerar att det faktiskt blir värkvila. Hon beskrev det som att om värkvilan är en minut, så tar det 20 sekunder att uppfatta vilan, 20 sekunder vila och de sista 20 sekunderna laddar man upp sig för att nu kommer snart en ny värk. Hon sa också att för vissa kvinnor så är epiduralen en enorm tillgång och att man kan få ny kraft.
    fast ibland får man inte den vilan. när jag födde mitt andra barn gick det himla snabbt och jag kunde se på ctg att precis när "toppen" på en värk började gå ner litegrann började nästa värk, det blev alltså ingen paus alls emellan, utan jag hade 2-3 värkar efter varandra innan man kunde se på ctg att jag fick en värkpaus.

det är himla jobbigt och jag har inget tips alls att ge.
  • Humbla

Jag har inget bra tips alls egentligen.

Blev igångsatt med prostatinglandin gel en gång. På natten vaknade jag och slemproppen kom ut i sin fulla glans, fem minuter senare kom första värken pang bom, och direkt den började gå neråt kom nästa. Så höll det i sig hela tiden, och jag tappade kontrollen totalt! Den första värken var lika stark som den sista jag kände, och det fanns inget utrymme att andas på, då det aldrig kom någon paus emellan.

Jag ville gå runt runt, klarade inte av att sitta eller ligga, men var tvungen till sist att ligga ner då sonens hjärtljud gick upp och ner och dom ville övervaka det.
    EDA blev min räddning, direkt jag fått den somnade jag i två timmar (hade inte sovit på nära 48 timmar innan) och vaknade pigg och utvilad, 7-8 cm öppen. Sedan gick allt mycket lättare.

Mamma till Tor 1/9-06 & Lillkickan BF 6/2 -10
  • dorothea
    Isha skrev 2009-12-27 14:51:10 följande:
    fast ibland får man inte den vilan. när jag födde mitt andra barn gick det himla snabbt och jag kunde se på ctg att precis när "toppen" på en värk började gå ner litegrann började nästa värk, det blev alltså ingen paus alls emellan, utan jag hade 2-3 värkar efter varandra innan man kunde se på ctg att jag fick en värkpaus.det är himla jobbigt och jag har inget tips alls att ge.
    Precis det som hänt dig är jag rädd för. Men det känns ändå skönt att ha en strategi, sedan om den fungerar....

Det vet jag kanske senare idag. Vaknat med grym mensvärk...
  • snö 81

Jag hade värkar utan minsta vila i ca 2 ½ timmar innan lilla Sally kom ut. Helt otroligt jobbigt att inte ens ha en sekunds vila mellan värkarna. Tog nog inte många lustgasfria andetag unde de timmarna.
    Men allt går ju, så länge bebisen kommer ut =)

• AnnaH

För mig var EDA enda lösningen. Även med den hade jag dessa pauslösa värkar men de var mer hanterbara. Under krystningen skulle jag krysta ca 3 - 4 gånger per värk men när flera värkar kom direkt efter varandra var flåsandning resten av värken enda lösningen för fler än fyra krystningar i följd orkade jag inte med.

♥ Evina 080509 ♥ BF 100111 ♥ → annaharr.se
  • kiwi81

Jag hade värkar utan värkvila med sonen. Öppnade mig från 3 cm till 10 cm på knappt 2 timmar som förstagångsföderska. Detta trots värkhämmande sprutor. Fick ingen smärtlindring, men lyckades tjata till mig lustgas sista 10 minuterna. Det var ljuvligt! (BM ville inte ge mig lustgas, för jag kräktes så under hela förlossningen och hon sa att lustgasen kunde förvärra illamåendet, men när jag väl fick lustgasen slutade jag att kräkas.) Och strax efter att jag fick lustgas försvann värkarna helt och krystvärkarna startade. Så den gillade jag!

Undrar om det är ngn som har fött fler barn och vet om det är vanligt att det blir så igen med nästa barn? (Går in i v 36 imorgon.)

• Afla
    liten jordgubbe skrev 2009-12-21 15:48:33 följande:
    Jag kände av när värkarna kom, men mellan värkarna hade jag också fruktansvärt ont. När jag fick sterila kvaddlar (i fram) så var värkarna fortfarande lika intensiva, men det var lite lugnare mellan värkarna, det gjorde inte riktigt lika ont mellan värkarna.
Svar på tråden Värkar utan värkvila