• katha

Praktik genom arbetsförmedlingen

Jag ordnade praktikplats på egen hand och fick det godtjänt av arbetsförmedlingen. Men vilka regler gäller för praktik? Arbetstider, ledighet under högtidsdagar och annat? Jag hittar ingenting på nätet och handledaren på arbetsförmedlingen verkar ju vara lika dum som en nöt.
    Har ni några erfarenheter eller info?
    Praktiken ska ju vara på heltid men arbetsgivaren jobbar bara fram till tolv, ska jag gå hem då också? Fast det står heltid på pappret? Eller ska jag stanna kvar på jobbet och jobba mina 8 timmar? Jag vet inte om ensamarbete är tillåtet när man är på praktik?
    Hur gör man nu under julen, kan man ta ut nån ledighet (jag har småbarn)? Jag kan nämna att där jag har praktiken är ett eget företag och har mycket flexibla arbetstider.
    Ska jag jobba när dom jobbar ändå, även om det är helg?
    Snälla hjälp!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-21 12:22
    När jag skrev fram till tolv, så menade jag dagtid...

• Svar på tråden Praktik genom arbetsförmedlingen
  • hannizen

Nej du jobbar för det första inte på helger,det får man helt enkelt inte på praktik genom arbetsförmedlingen. Vad jag vet får du inte gå när arbetsgivaren går. Jag fick inte gå av arbetsgivaren iallafall. Jul och helgdagar ska du heller inte praktisera. Som sagt det är praktik och arbetsgivaren kan inte kräva att du ska "jobba" under ledigheter.

• hannizen

Men vadå ensamarbete? Helt ensam?

• katha

Ja, min arbetsgivare på praktikplatsen har halvtid på detta jobbet och en halvtid på ett annat, så när hon går blir ju jag själv. Det är ett eget företag.
    När du skriver jul, menar du julledigt from julafton och fram tom trettondag jul, eller?

• hannizen
    katha skrev 2009-12-21 12:13:11 följande:
    Ja, min arbetsgivare på praktikplatsen har halvtid på detta jobbet och en halvtid på ett annat, så när hon går blir ju jag själv. Det är ett eget företag. När du skriver jul, menar du julledigt from julafton och fram tom trettondag jul, eller?
    What?Nä, då får du verkligen inte praktisera efter klockan tolv? Vadå har arbetsgivaren gett dig tider att jobba?
  • katha

Alltså, jag menar tolv på dagen. Vi har gjort upp åtta till fyra på dagen. Men hur är det med ledighet när man har småbarn, får man vara ledig hela jul eller bara några dagar eller hur är det? Jag har förstått att ensamarbete är nåt man inte får göra...?

• Joico

Vad jag har fått lära mig (genom att bli utskälld och dumförklarad av AF) så finns ingenting som heter ledighet. Du får ledigt på helger och dom dagar som är röda dagar, typ julafton. Annars ska du jobba, oavett barn eller så. Alla vanliga dagar jobbar du.

• hannizen
    katha skrev 2009-12-21 12:21:08 följande:
    Alltså, jag menar tolv på dagen. Vi har gjort upp åtta till fyra på dagen. Men hur är det med ledighet när man har småbarn, får man vara ledig hela jul eller bara några dagar eller hur är det? Jag har förstått att ensamarbete är nåt man inte får göra...?
    Jodå jag fattar att det är tolv på dagen. Men inte kan man kräva att du ska stanna kvar helt ensam på arbetsplatsen för det får man inte. Om du har någon som är där medans du jobbar så är det väl OK. Men inte helt ensam.
  • katha

Ok, då gör vi nåt fel alltså för när hon går vid tolv så stannar jag kvar tills fyra, helt ensam. Kan man ändra det då med arbetsförmedlingen, att man ska ha en halvtid istället, eller hur gör jag nu då?
    Om arbetsplatsen har stängt, då måste väl jag vara ledig också även om det inte är röd dag?
    Där jag jobbar delar 2 företag på en lokal, men det är samma ägare. Jag jobbar för ett av företagen. Eftersom jag inte får arbeta kvällstid som praktikant så jobbar jag med företag nr 1 när företag nr 2 är öppet och fortsätter sen ensam på eftermiddagen för att arbeta klart mina 8 timmar. I januari blir det tvärtom. Hemarbete räknas som ensamarbete då också förstår jag? Även om jag, när jag vill och behöver kan kontakta min arbetsgivare?

• hannizen
    katha skrev 2009-12-21 12:56:09 följande:
    Ok, då gör vi nåt fel alltså för när hon går vid tolv så stannar jag kvar tills fyra, helt ensam. Kan man ändra det då med arbetsförmedlingen, att man ska ha en halvtid istället, eller hur gör jag nu då? Om arbetsplatsen har stängt, då måste väl jag vara ledig också även om det inte är röd dag?Där jag jobbar delar 2 företag på en lokal, men det är samma ägare. Jag jobbar för ett av företagen. Eftersom jag inte får arbeta kvällstid som praktikant så jobbar jag med företag nr 1 när företag nr 2 är öppet och fortsätter sen ensam på eftermiddagen för att arbeta klart mina 8 timmar. I januari blir det tvärtom. Hemarbete räknas som ensamarbete då också förstår jag? Även om jag, när jag vill och behöver kan kontakta min arbetsgivare?
    Ja då måste ni har gjort något fel. Det är samma med att praktikanter heller intee får stå vid kassan (iallafall i början) samma är det med att jobba ensam. Att praktisera innebär ju att för det första ska man ha en handledare nästan hela tiden,lära sig rutiner,lära sig arbeta. Och vill hon att du ska vara ensam,ja då får hon ju anställa dig isåfall. För när du väl är ensam så är det ju ditt ansvar att sköta allt korrekt. Och det ansvaret har inte en praktikant,tänk liksom om något hade gått snett? ska du få skiten för det då? Nej,det går inte till på det viset.. När arbetsförmedlingen har stängt vet jag inte om du ska vara ledig. Men ring eller skicka mejl till din arbetsförmedlare. Så pratar hon med arbetsgivaren,sedan är allt löst (hoppas jag)..
    Jag skriver bara vad jag vet(kan ha fel också) så du vet,haha.Men inte om att jobba ensam för det ska du ej.
  • jassikan

Låter inte helt ok.
    Ring din handläggare och hör vad som gäller så det inte blir något problem med din ersättning i efterhand.

Lite info finns här:
    www.arbetsformedlingen.se/go.aspx

"Praktiken ska normalt ske på heltid och handledning ska ingå."

Men det finns ju några olika varianter av praktik.
    Praktik, Prova-på-plats, Yrkeskompetensbedömning eller Praktisk kompetensutveckling.

• solskina

På min papper från ams så står det halvtid eller heltid. Man kryssar i det som är aktuellt.

Jag kommer att vara själv på min praktik men har handledare över telefon. Praktiken är på en förening. Så det får man i mitt fall, i alla fall. :)

Börjar i januari.

• Louise Hbg

Du ska praktisera lika tider som din hadledare. Du ska inte ersätta någon annan persons fråvaro t.ex.jobba när din handledare är ledig eller har semester. Då ska du ha en annan handledare om detta krävs. Går man under ktivitetsersättning har du rätt till 20 dagars semester under 1 år vilket ska godkännas av din handläggare på AF. För övrigt kan praktikplatserna se mycket oliak ut, och vara organisera mycket olika.

Lycka till, och se det som en chans att komma ut!!!

• drömmer om ett barn

Är det någon som vet om företag verkligen har rätt att ta ut sina praktikanter på röda dagar såsom nyårsdagen och trettondagen? Praktiserar redan varannan helg samt mestadels kvällar och tycker att nu börjar bägaren snart att rinna över.. {#lang_emotions_frown}

• Mammajennie

Jag har oxå praktik via arbetsförmedlingen, och är inskriven hos folkuniversitetet å de på folkuniversitetet sa att jag INTE får jobb kvällar eller helger, inte heller bli lämnad ensam på en praktik plats för man ska INTE ta över någons jobb utan man ska gå breve å lära sig..

Men de på arbetsförmedlingen sa att jag ska jobba efter schemnat de ger mig på min praktikplats, så säger de att jag ska jobba varje dag i 2v så ska jag göra detta.. å för mig låter det helt sinnes sjukt.

Visst min praktik ska leda till jobb om nu gubben på stället nöjer sig med mitt arbete så klart man gör det han ber om, och sen får man prata med honom om detta hur man lägger upp tiderna..

jag antar att din praktik redan är slut, men om du får ytterliggare en praktik plats så tycker jag att du ska ta upp detta med facket, kolla vad dom säger om allting, tider osv.

Tyvärr är inte min arbetsplats med i facket, facket sa även nej till praktikplats på detta stället, men det struntade min handledare på arbetsförmedlingen i, trots att en tjej innan mig blivit utnyttjad totalt och blivit lämnad ensam under sin praktik.
    Arbetsförmedlingen skiter i vilket så länge deras papper ser bra ut å har bra statistik osv. Ju fler de skickar ut på arbete eller praktik dessto bättre betyg får de ju, sen vilka som blir lidande å inte det struntar de blankt i.
    Och tackar man nej till en praktik plats som är lömsk å utnyttjande som arbetsförmedlingen ordnat fram så blir man utan pengar.
    Är så de funkar..

• mojsa

fy alltså. Känns som man inte har nåt att säga till om på en praktikplats... Jag ska börja leta praktikplats och känner mig lite kluven inför det.

Med småbarn behöver man ju kunna vara lite flexibel och ha lite att säga till om sitt "arbete". Men som arbetssökande känns det som man är helt rättslös...{#lang_emotions_frown}

• anita220

Jag har 50% sjukersättning och är 50% arb.lös. Skall på en intervju om praktikplats på ett gymnasium där dom vill ha en sk. frukostvärdinna till sina elever. Vad jag fått höra så är det meningen att jag skall sköta alla inköp, göra mackor och servera. Allt detta själv. Till saken hör att jag även har ett skadat knä så jag kan ju inte gå så långt som jag blir tvungen att gör på denna praktik. Det här låter ju mer som ett "riktigt" jobb. Måste man inte ha en handledare med sig? Någon som vet?

• Arbetstagaren

Man skall icke förglömma att man alltid har sin rätt till föräldraledighet så länge det finns dagar kvar. Det räcker med en dag föräldraledighet för ett barn för att kunna vara tillsammans med dem alla.

Svar på tråden Praktik genom arbetsförmedlingen