• Anonym

Någon med dyslexi som kan berätta för mig.

Har nyligen fått veta att min lillasyster har dyslexi. Jag vet ju att det innebär svårigheter med att läsa och skriva men jag vill hjälpa henne så gott jag kan. Vad beror dyslexi på? Kan man öva så att det försvinner/blir bättre? Vad kan man göra? Ska jag uppmuntra henne genom att köpa böcker eller är det bara att inse att läsande/studier inte är för henne?

• Svar på tråden Någon med dyslexi som kan berätta för mig.
  • Gossow

hallå!
    jag har dyslexi....
    jag vet faktiskt inte vad det beror på..
    och man kan träna upp sig!!!
    jag kan säga att jag läser på universitet till socionom.
    det svåraste är att få en person med dyslexi motiverad till att vilja läsa.
    ofta har man fått höra när man gått i skola att man är kass på att läsa att man är lat osv osv det gör ganska mycket att man tappar lusten att läsa eller att anstränga sig för oavsett vad man gör så får man bara dåliga reaktioner från omgivningen.
    att läsa högt är verkligen en piiiina!!
    för att göra en jämförelse så kan jag säga att jag hinner läsa ett a4 med test medan mina klasskompisar hinner läsa 3 a4 sidor.

man kan träna upp dyslexi men den försvinner inte.

hur gammal är hon? åldern gör jättemycket i hur man borde hantera träningen och hjälpen, ju yngre desto lättare. men därmed inte omöjligt att träna som vuxen. jag fick min diagnos när jag var 19-20 tror jag
    har hon godkänt i alla ämnen i skolan?

det finns olika typer av dyslexi eller man kanske ska säga att det finns olika symtom på dyslexi. jag är jätte dålig på . och , jag kunde inte alls med detta fenomen fören efter gymnasiet. jag ha haft väldigt svårt att stava och jag läser väldigt sakta.
    bokstäver försvinner så ibland blir orden tokiga.

du får jätte gärna ställa frågor så ska jag svara så gott jag kan.
    det finns även föreningar för de med dyslexi ute på nätet och din syster har rätt till massor av hjälpmedel.

• Anonym (vän)

Jag har ingen släkting med konstaterad dyslexi, men vi tror min bror har det, eller så är han "bara" väldigt omotiverad. Beröm, uppmuntran osv osv är det enda som fungerar med honom. Att stötta och inte göra en stor sak av det. Läxorna tar jättelång tid, och en enda suck eller något får det att brista så han vägrar göra det. Småsaker är det viktigt att tänka på med honom.

Jag har däremot två kompisar med konstaterad dyslexi, vi har studerat samma ämnen nu det senaste året. De har kännt att allt varit hopplöst vissa gånger. En har det så illa att inte ens word kan hjälpa henne. Det blir liksom inte rätt hur hon än försöker. Så jag har varit andraläsare av alla arbeten och insädningsuppgifter (för båda kompisarna). När de varit klara med något, eller inte förstått något så har de kommit till mig, så har vi fått lösa det tillsammans.

Böcker kan vara en idé. Fast då kanske du ska kolla på böcker som dels innehåller något som hon tycker om och som dels inte innehåller 500 sidor, minimal text som är skriven väldigt krångligt. Utan lättläst.

Hur gammal är hon?

• Anonym

Hon är bara 10år. Som det är nu så klarar hon inte av skolan, så jag hoppas hon får bra hjälp innan högstadiet kommer med betyg. Vad kul att du läser på högskola nu!

Vad för sorts hjälp har du fått? Har du tips på hur jag ska kunna uppmuntra henne att fortsätta försöka? Är det viss typ av layout på böckerna som kanske underlättar när hon ska läsa?

• Anonym (vän)
    Anonym skrev 2009-12-21 13:30:56 följande:
    Hon är bara 10år. Som det är nu så klarar hon inte av skolan, så jag hoppas hon får bra hjälp innan högstadiet kommer med betyg. Vad kul att du läser på högskola nu! Vad för sorts hjälp har du fått? Har du tips på hur jag ska kunna uppmuntra henne att fortsätta försöka? Är det viss typ av layout på böckerna som kanske underlättar när hon ska läsa?
    Hur hanterar era föräldrar läxläsning osv?
    Har skolan satt in hjälp ännu för det är ju jätteviktigt, speciellt i den åldern.
  • Anonym (vän)

Nu minns inte jag alls i vilken ålder Disney´s sagor blev opopulära, men här kan du iaf hitta en hel drös med Lyssna och Läs.

• Anonym

Anonym (vän) skrev 2009-12-21 13:33:46 följande:

Hur hanterar era föräldrar läxläsning osv? Har skolan satt in hjälp ännu för det är ju jätteviktigt, speciellt i den åldern.
    Ingen hjälp i skolan än, vet inte hur det kommer bli där. Våra föräldrar är tyvärr inte så engagerade och jag bor inte hemma så hon har tyvärr väldigt lite stöd. Jag försöker hjälpa henne så gott jag kan.
  • Gossow

det jag skulle vilja veta är vad skolan gör och vad dom tänker hjälpa henne med?
    min mamma och pappa va aldrig så speciellt engagerad i läxläsning så det blev inte mycket av det hemma.
    har man däremot motiverade föräldrar som kan hjälpa till och sitta med gör det hur mycket som helst.
    fokusera på allt bra!!

att börja försiktigt tror jag är en jättebra ide...att sitta på skolan och kämpa hela dagarna och sedan komma hem och bli bombarderad med böcker tror jag bara kommer bli negativt.
    vad tycker hon om att läsa?
    tycker hon att det är roligt eller skit tråkigt?
    tycker hon att det är kul så shoot säger jag!!
    tycker hon att det är tråkigt så tycker jag att ni ska börja försiktigt och väcka upp hennes intresse för att läsa. ha en läs stund tillsammans. låt någon annan läsa högt för henne så att hon inser att böcker kan vara roligt!!

jag fick ju inte min diagnos fören väldigt sent så jag fick tyvärr ingen hjälp i grundskolan förutom att gå i "mindre grupper". nu har jag rätt till att få anteckningshjälp, litteratur inläst på skiva, tillgång till ett resurslabb med specialprogram. dock använder jag mig inte utav dessa nu, jag tycker att jag klarar mig rätt bra även om det kan vara tufft ibland. försöker plugga i grupper där man kan göra mycket muntligt typ "läx förhör" sedan kan andra skjuta till annan information än den man kan själv så går det in. ja just det jag har rätt till förlängd skrivtid på tentor och till och led att muntligt få ta tentorna.

vad gäller layout på böcker så är det nog inget speciellt ta bara väldigt lättlästa böcker och tunna böcker. man behöver känna att man kommer någon vart när man läser. att kunna lyssna och följa med i text själv är bra träning så någon typ av ljudbok kanske?

så bra att dom upptäckt det i tid!!
    hon är ju ännu ganska liten!!
    en väldigt viktig del i allt är hennes kompisar, vad säger dom?
    blir hon retad?
    det kan vara väldigt frustrerande att andra kan bli klar med sina läxor på en timme medan man själv måste sitta i 3 timmar.

• Anonym

Tyvärr är hon mobbad också, men vet inte om det bara handlar om hennes svårigheter med skolarbetet. Hon har det väldigt tufft just nu
    Tack så mycket för era svar!

• Anonym

Jag har dyselexi och hade de jättesvårt i skolan, är en fena på att vända D & B och läsa bok är krongligt men ja kämpar på för ju mer jag själv läser destå bättre blir det tyvärr så sket lärarna i att jag hade de o min mamma försökte med allt.

det ja kan säga är att läsa böker som hon tycker om, ligga i när de kommer till skolan så att hon verkligen får den hjälpen hon behöver och att alltid hjälpa henne med läxorna och så måste era föräldrar ta o hjälpa till.
    en människa som har den sjukdomen känner sig värdelös dum och inkompitent och de sista man vill höra o göra är att läsa och bli pikad.
    Det är jättebra att du ställer upp i den mån du kan och hon kommer behöva all hjälp hon kan få, en människa med den sjukdomen kan vara väldigt otålig o lägga ner saker väldigt lätt.
    pressa skolan på att hon skall få göra muntliga prov för det underlättar verkligen.
    och gå till läkaren så hon får det på papper kolla vilket stadium hon är i när det kommer till dyselexi och börja därifrån.

en sak till en människa med dyselexi kan ha det jätte tufft med matte så ni vet de.
    Lycka till jag håller tummen för er.

• Anonym (finns i släkten)

^^^^Har man problem med matte och räkning kallas det Dyskalkyli...

Min mamma, min ena bror och min systerson har alla dyslexi.

Det är lite intressant att se vilken skillnad det är i generation efter generation hur man har behandlat sjukdomen och vilka hjälpmedel det finns! Kan bara säga att utvecklingen går framåt i alla fall

Min systerson har fått massor av bra hjälpmedel eftersom han kom in på ett dyslexiprogram vid ett närliggande sjukhus, så plugget har inte varit några som helst problem för honom. Dyslexi är ju mer accepterat nu också, folk vet ju att det inte har något med intelligensen att göra.

Mamma har tränat upp sig vad gäller stavning osv, hon har sin knep.

Lycka till!

Svar på tråden Någon med dyslexi som kan berätta för mig.