Jag har ju rätt många bekanta i Lund men vet inte om jag har några tips egentligen. Tyvärr är nog min första tanke att flera månader är vad det tar att få tag på ett korridorrum eller ett okej rum som inneboende så du ska nog inte hoppas för mycket. hmm, om han studerar borde ni ju kunna få studentlägenhet hos AFB. Jo, jag vet att det är lång kö där också men iallafall inte lika lång som hos LKF, så om ni är i närheten hos LKF och han stått i kö hos AFB sen han började plugga borde det väl gå? Det finns ju lägenheter i många olika storlekar och de ligger ju oftast inte preics i samma byggnader som korridorerna (som ju tyvärr i några fall kan vara ganska högljudda.) LKFs nya kösystem är nog bra på många sätt men jag kan tänka mig att man hinner få upp hoppet lite mer nu när man ser allt som ligger ute, förr fick man ju vänta tills de hörde av sig, inte mycket att göra åt. Med akelius är väl tricket helt enkelt att vara först? Om det är ekonomin det hänger på kanske ni har någon som kan tänka sig att gå in och garantera att hyran blir betald. Om det är helt omöjligt kan ju en lösning vara att kontakta kommunen, de måste ha listor på alla privata hyresvärdar. Var bor ni nu? Har någon av er, eller båda, en hyresrätt kanske det går att byta med någon till en större lägenhet. Annars vet jag inte... då får ni helt enkelt välja vad som är viktigast, bo i lund eller bo tillsammans? Det är ju normalt sett lite lättare att få bostad i de kringliggande samhällena.
Jag vet inte om det var så hoppingivande det här... men det är Lund vi pratar om, jag har många vänner som bott en tid i malmö/eslöv/dalby/långt ut på landet , flyttat runt mellan kompisar, sovit på vandrarhem t.o.m. campat under en period när de kom till Lund. Bostäder är inte så lätta att få tag på. Och har ni nu väl fått komma på visning kan inte kötiden vara så dålig, kanske ni kan be LKF om en prognos? De borde iallafall kunna tala om om det handlar om ett halvår eller 2 års väntetid.