• Anonym

Plötsligt överkänslig mot chips?

Ska försöka fatta mig kort.

Några dagar innan beräknad mens började jag må illa och bli dålig i magen. Misstänkte först magsjuka, men när sen mensen inte dök upp började jag istället fundera på graviditet (trots att jag har kopparspiral).
    Gjorde ett test, men det var negativt.

Mensen fortsatte att hålla sig undan, men jag mådde bättre i magen.

Igår höll jag på att kräkas efter att ha ätit chips, och idag har jag typ diarré. Hittade ett samband där - häromveckan när jag mådde illa och var dålig i magen hade jag också ätit chips.

Idag har jag börjat blöda litegrann, kanske är det mensen som är på g? Dock har den aldrig förut varit 3 dagar sen. Gjorde för säkerhets skull ett nytt gravtest, men det var också negativt.

Så nu undrar jag, vad är det med min kropp egentligen?
    Kan man helt plötsligt, utan anledning, bli överkänslig mot chips?? Har aldrig haft några problem med det förut?

• Svar på tråden Plötsligt överkänslig mot chips?
  • The Black Lady

Chips är ju väldigt feta... det kan vara fettet du reagera på...

• Anonym

Man kan bli allergisk när som helst i livet ja. Men är inte säker på att det låter som en allergisk reaktion på dig.

• Anonym

Jo, jag vet det. Men det är så konstigt, eftersom jag aldrig tidigare i mitt liv reagerat på fet mat på detta sätt.

• mia83

Jag har varit med om liknande, jag gick från att kunna äta chips utan problem, till att inte kunna äta något sådant utan att få jätteproblem - ostbågar, chips, popcorn ingenting. Tror jag började reagera på fettet i dom. Vet att det finns problem med kolesterolet i min släkt, om det nu är ärftligt och gör att det kan blossa upp. Det är ju ganska mycket skit i just chips, så det är väl inte otroligt att man skulle kunna bli överkänslig mot det. Jag reagerade på det till och från ett bra tag. Nu går det bra igen.

• sagogryn

Det är säkert fettet och att det är friterat. Är magen i lite obalans kan lite chips räcka för att magen ska bli sämre.

• Anonym
    mia83 skrev 2009-12-21 14:15:46 följande:
    Jag har varit med om liknande, jag gick från att kunna äta chips utan problem, till att inte kunna äta något sådant utan att få jätteproblem - ostbågar, chips, popcorn ingenting. Tror jag började reagera på fettet i dom. Vet att det finns problem med kolesterolet i min släkt, om det nu är ärftligt och gör att det kan blossa upp. Det är ju ganska mycket skit i just chips, så det är väl inte otroligt att man skulle kunna bli överkänslig mot det. Jag reagerade på det till och från ett bra tag. Nu går det bra igen.
    Usch vad jobbigt

Bör man gå till läkare och undersöka saken?
  • Flerbarnstokan

Laktos i nästan alla chipssorter, även ex dill-chips och så. Ifall du är överkänslig mot det och inte tänkte att det kunde vara i??? Är du inte laktosintolerant beror det säkert på fettet. Jag kan inte äta för fet mat i mängder utan att få mag-besvär.

• Anonym

Nej, är inte laktos-intolerant.

• mia83
    Anonym skrev 2009-12-21 14:19:14 följande:
    Usch vad jobbigt Bör man gå till läkare och undersöka saken?
    Om du vill ha en förklaring till vad som hänt och så, så kan det väl vara bra? Jag orkade aldrig, särskilt inte som det gick över sen.
  • frostfödd

Testa chips utan natriumglutamat (smakförstärkare E621) och se om de ger samma effekt. Jag är överkänslig mot det ämnet och mår väldigt dåligt av det (illamående bland annat). Annars är det nog fettet du reagerar på.

• Anonym (E621)
    frostfödd skrev 2009-12-21 14:48:15 följande:
    Testa chips utan natriumglutamat (smakförstärkare E621) och se om de ger samma effekt. Jag är överkänslig mot det ämnet och mår väldigt dåligt av det (illamående bland annat). Annars är det nog fettet du reagerar på.
    Det var min första tanke också. Vissa är väldigt känsliga mot natriumglutamat.
  • Blitz

Du kan inte ha fått magkatarr eller magsår då? Då kan magen reagera kraftigt på feta saker som chips...
    Annars kan allergier komma som dom vill, som några nämnt ovan. Jag blev allergisk mot trillingnöt i aladdinasken bara så där en dag.. (nöten i alltså) Den som e så god. Typiskt.... !

• Takex

Jag kan inte äta mycket chips alls utan börjar må illa nästan direkt! Nog kan man vara överkänslig mot det alltid men diarre kan man ju få när som helst, var som helst av vad som helst känns det ibland som..

• Anonym
    Blitz skrev 2009-12-21 15:01:41 följande:
    Du kan inte ha fått magkatarr eller magsår då? Då kan magen reagera kraftigt på feta saker som chips...
    Har varit otroligt stressad på sistone, kan det inverka tro?
    Men magkatarr och magsår, borde man inte ha väldigt ont i magen då?
  • Anonym
    Takex skrev 2009-12-21 15:04:32 följande:
    Nog kan man vara överkänslig mot det alltid men diarre kan man ju få när som helst, var som helst av vad som helst känns det ibland som..
    Jag får det väldigt sällan. Har bara fått det när jag varit magsjuk eller ätit nån medicin som haft det som biverkning.
  • Takex
    Anonym skrev 2009-12-21 15:07:59 följande:
    Jag får det väldigt sällan. Har bara fått det när jag varit magsjuk eller ätit nån medicin som haft det som biverkning.
    Ah, ja vi är ju alla olika iof. Men som du nämnde i ett annat inlägg, stress krashar magen totalt, värsta man kan göra mot magen skulle jag tro. Det kan dock vara chipsen också.. man får göra uteslutningsmetoden och det tar ett tag att komma fram till vad som ställt till det. Men så länge diarren går över är det inget farligt bara smärtsamt och jobbigt.
  • Blitz

Jo antagligen borde du få mer ont i magen, fast om du stressar mycket kan det om inte annat leda till magkatarr eller magsår.. Om du har lätt för sura uppstötningar kan du ha reflux oxå. E när struplocket inte riktigt stänger o magsaft tränger upp..

Men om det nu bara är chips som påverkar magen så ät inte de (DUH )

Du kan ju alltid testa med recceptfria medel eller samarin om det fortsätter.

Svar på tråden Plötsligt överkänslig mot chips?