• ludicrous

Smärtlindring : Västerviksmetoden (Pundus ngt...)

Någon här som har testat den metoden?
    Man bedövar typ livmodern eller något bara!!
    Pundusblockad, kan den heta det? Även kallad västerviksmetoden.
    Har funderat på den men vill höra vad andra tycker.
    Vet att det är individuellt hur man reagerar på olika metoder, men det kan ju vara något sånär lika iaf :)

• Svar på tråden Smärtlindring : Västerviksmetoden (Pundus ngt...)
  • JohannaAxelsson

Har använt den vid 2 av mina förlossningar och den hjälpte inte mig så värst mycket mer än att "topparna" klingade av.

• Moomi

Jag har använt mig av den metoden vid båda mina tidigare förlossningar. Heter även PCB = paracervikal blockad. Man bedövar på 4 olika ställ i livmodermunnen. Tyckte det hjälpte bra på mig.

• Sophie82

pudens blockad kallas den också

• Moomi

Toxic:
    Det är en annan sorts bedövning...inte samma som västerviksmetoden...

• JohannaAxelsson

Paraccervikal blockad är samma som västerviksmetoden. Inte pudendusblockad. Vid min första förlossningen använde jag mig av bägge två dessa bedövningar. PDB tog jag pga det enorma trycket neråt då jag fick så ont i mina lår.

• Sophie82

oki sorry Vad e det för skillnad på dom? Nån som testat?

• Tiril

fick pröva västerviksmetoden...hjälpte inte ett skvatt, gjorde bara ont när dom stack mig.

• Hexx

Man spricker mer av den bedövningen. Fråga mig inte varför. Har läst det här någonstans.... nej i min bok: att vänta och föda barn.

• luttelin

Är det att rekommendera då?? Jag är oxå jättesugen på dessa två men har hört att vissa förlossningar inte tillämpar västerviksmetoden pga att fosterljuden ofta sjunker. Men PDB kanske är ett alternativ i alla fall.

• Moomi

De Hex:
    Jag sprack ingenting så jag tror inte det beror på bedövningen om man spricker eller inte. I krystningsskedet har ju denna typ av bedövning redan gått ur kroppen.

• JohannaAxelsson

"PCB Paracrevikalblockad (Västerviksmetoden) används främst under öppningsskedet. 1996 använder 3-4% av alla födande kvinnor PCB. Bedövningen läggs av en läkare eller speciellt utbildad barnmorska vid livmoderhalsen och bedövar området vid livmodermunnen, på så sätt underlättas öppningen av modermunnen. Innan bedövningen läggs får man ett dropp och en blodtryckskontroll görs. Kvinnan får lägga sig i gynläge och bedövningsmedlet sprutas in vid sidan av livmoderhalsen, blodtryck och puls kontrolleras mellan varje värk, CTG-registreras första kvarten efter det att bedövningen lagts klart, sedan kan den kopplas bort och kvinnan röra sig fritt.

Fördelar med metoden är att öppningen av modermunnen underlättas, den verkar direkt när bedövningsmedlet sprutats in, barnet har ofta bättre syresättning och bättre pH-värden än barn som föds med eller utan andra bedövningsmetoder.

Nackdelar med PCB är att det inte alltid kan användas (om man misstänker syrebrist hos fostret, vid blödningar i moderkakan, tillväxthämning m.m.), hotande livmoderruptur kan döljas av bedövningen, övervakning hindrar kvinnan att röra sig fritt, kan påverka fostrets hjärtljud negativt, bedövningsmedlet går över till fostret, vid fosterpåverkan finns risken att det behöver förlösas urakut med kejsarsnitt

Pudendusblockad används allt mindre vid förlossningar, numera var 20e förlossning jämfört med mer än varannan i början av 1980-talet. PDB används i första hand i samband med utdrivningen och sutureringen av sprickor efter förlossningen. Vid PDB sticks nålen in via slidan vilket kan upplevas obehagligt av många kvinnor, sedan injiceras bedövningsmedlet i närheten av pudendusnerven som har hand om nervfunktionerna i underlivet.

Fördelar är att det kan fungera bra vid instrumentella förlossningar (tång eller klocka) samt vid sätesförlossningar om personalen behöver styra förlossningsförloppet.

Nackdelar med PDB är att den kan påverka värkarna intensitet och frekvens, krystkänslan hos kvinnan försämras och det kan bli svårt att känna hur hårt hon ska krysta vilket kan leda till större bristningar om hon tar i för hårt"

Detta är från www.9manader.nu

• Moomi

OBS! Märk att det är skillnad på PCB (västerviksmetoden) och PDB (Pudendusblockad), två helt olika bedövningsformer. Det är lite otydligt i inlägget ovan.

• ebben

På vårt sjukhus hemsida står om olika smärtlindringar.........
    där finns "bara" eda........inte de där ni pratar om nu.
    De används nog inte så ofta ,om alls........

Svar på tråden Smärtlindring : Västerviksmetoden (Pundus ngt...)