• Anonym (lider)

Jag vill få nya vänner, men hur gör man när man är blyg??

Jag lider av social fobi och har jätte svårt för att få nya vänner. Mina vänner sedan tidigare har svikit mig på både det ena och det andra sättet så jag tänkte försöka gå vidare med mitt liv nu, men det är inte lätt!

Om jag är på fest hemma hos någon och jag råkar bli ensam med någon i rummet som jag inte har träffat förut så blir det för det första en pinsam tystnad då ingen av oss vet vad vi ska säga. Tillslut lämnar hon/han rummet och jag blir ensam kvar, om jag inte följer med ut till de andra vill säga.

Sen har jag jättesvårt för att se folk i ögonen när jag pratar med dem, så de får säkert intrycket av att jag inte går att lita på.

Om jag går på stan och ser en bekant längre fram på gatan så försöker jag nästan undvika att gå dit och prata för att jag inte vet hur jag ska bete mig. Detta är sjukt jobbigt! Och jag tror många tycker att jag är konstig när jag gör så här!

Jag och min kille beställde mat på mcdonalds för någon vecka sen och blev hänvisade till en parkering för att maten skulle dröja lite.
    Och på parkeringsplatsen bredvid oss stod min kusin och hennes man parkerade, men jag vågade inte ens prata med henne! Hur sjukt är inte det?! Jag skämdes ganska mycket när vi åkte därifrån sen

Hur gör man för att få nya vänner när man är blyg?
    Och hur blir jag bättre på att se folk i ögonen? Någon som har något tips?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Jag vill få nya vänner, men hur gör man när man är blyg??
  • nika

Titta dem mellan ögonen, i näsroten. Den du tittar på kan inte se skillnaden och tror du ser dem i ögonen särskilt om man står en bit ifrån. Prova på din kille - utan att berätta förstås!

• Anonym (anna)

Jag är också sån, vågar inte heller prata med mina släktingar ens.

Det som hjälper mig är att ha färdiga standardfraser som man alltid kan använda. Visst, det är tråkigt och intetsägande, men man har något att säga. Tänk på sånt som folk pratar om med dig. tex "hur är det", "hur går det på jobbet/med killen/med barnen" osv.

• Stårschan

Å andra sidan så kom ju inte din kusin över och pratade med dig heller, så jag tycker inte att du behöver skämmas. Kusinen var ju lika asocial.

Jag tror på kognitiv beteendeterapi. Utsätt dig aktivt för situationer där du MÅSTE prata med folk du inte känner. Studera andra i gruppen och se vad de gör för att ta kontakt. Och var inte rädd för människor. Om du ställer lite frågor, visar dig intresserad av vad de gör, tycker, har på sig, läser, jobbar med etc så kommer de bara att tycka att du är trevlig.

Ge mig trettio grader kallt, tomtar överallt och en skog av gröna granar.
  • Anonym

Ta tag i din social fobi. jag gick på behandling istället för medecin i 14 månder och kom över det. vi filmade och pratade i grupp och till slut redovisade för varann, inte lätt ska jag säga. men det var 13 år sen och idag är jag väldigt självsäker. nånstans måste ju finnas hjälp, det går ju inte över av sig själv.

• Anonym (också)

Jag är precis som du.. Förr hade jag ganska många kompisar, men inte nu längre och det är jättesvårt att skaffa nya.

Jag har också svårt att se folk i ögonen, jag tittar ofta ner. Men jag har försökt att förbättra det succesivt. Jag försöker att åtminstone titta i ögonen "mellan" mina meningar, om du förstår hur jag menar.. Jag säger något och tittar ner, och sen i slutet av meningen tittar jag upp och håller kvar blicken och så försöker jag att öka på tiden mer och mer.. Jag tror jag har blivit bättre på det faktiskt.

Hur man ska få nya vänner vet jag inte faktiskt..Själv har jag lyckats få en ny vän på jobbet..Det är lättare att få vänner i ett sammanhang där man känner sig trygg och säker, vilket jag gör på mitt jobb. Om jag skulle gå en kurs eller dyl så skulle jag bara känna mig osäker och blyg och inte kunna knyta några kontakter. .
    Hur gammal är du?
    Du kanske har nån kollega som du kan anstränga dig lite extra för att bli vän med?

• lillekatt

Samtalsterapi kan hjälpa dig att få bukt med din blyghet.
    Vill inte vara hård, men tyvärr blir nog inte de flesta speciellt intresserade av att lära känna dig, om du inte vågar säga något eller ens titta dem i ögonen. Du bör nog lära dig att kunna ta för dig mer, titta folk i ögonen, slappna av, prata osv.

Svar på tråden Jag vill få nya vänner, men hur gör man när man är blyg??