• Matillin

Ni med barn som delar rum, vilka sängar har dom?

Vi har två tjejer som delar rum.
    Det är dags för lilla tjejen på 1½ år att få en riktigt säng snart.
    Vi funderar på att köpa en familjesäng då det sparar plats i rummet, verkar mysigt att kunna sova bredvid barnen med.
    Och vi tänkte dessutom att vi kan använda den nedre delen på 120 cm som gästsäng.
    Mina föräldrar kommer ofta och sover över här så vi har ändå ett behova av gästsäng.
    Vilka sängar använder era barn som delar rum?

• Svar på tråden Ni med barn som delar rum, vilka sängar har dom?
  • Kickanwiden

Har två tjejer på 3 & 5 år, de delar fortfarande rum och säng.. har försökt att få dem till varsitt rum men det vill dom inte.
    I alla fall så har vi satt ihop två mammutsängar (ikea) och lagt en stor madrass i dom. Så det är som en dubbelsäng nästan

• Faile
    Kickanwiden skrev 2009-12-21 16:07:13 följande:
    Har två tjejer på 3 & 5 år, de delar fortfarande rum och säng.. har försökt att få dem till varsitt rum men det vill dom inte. I alla fall så har vi satt ihop två mammutsängar (ikea) och lagt en stor madrass i dom. Så det är som en dubbelsäng nästan
    Har det funkat bra att ha dem i samma säng från början? Hur har ni gjort med nattningen?

Vi tänkte nämligen oxå ha våra två småkillar i samma säng från nyår.
  • Kickanwiden

Ja det har fungerat jätte bra.
    När de skall lägga sig så sitter jag i forändan och läser en bok, sedan säger jag god natt och sätter på en talbok och går ned ..
    De finner en trygghet i varandra tror jag minsann.. Visst i bland hör jag att de ligger och fnissar där uppe Men låtsas som jag inget hör.
    Hos oss funkar det kanon med delad säng.
    Vi har haft dom i samma säng sedan lillan fyllde 1,5 år. Innan dess så sov hon i spjälsäng.

• sheeba

Har både haft separata rum och tillsammans villket de har nu. De är 3½ och 4 år. Har varsin "vuxensäng", hade inte funkat att ha dem i samma då bägge är väldigt livliga nattetid och den ena hade störts av den andra.

• Matillin

Ja det kanske blir så att våra tjejer vill sova i den stora delen båda två, men har tänkt att stora tjejen får sova uppe i så fall och den lilla nere

• Miss Eliza

Vi har redan köpt en våningssäng till våra barn, trots att lillkillen inte flyttat in i samma rum än. Vi har tänkt oss att när han flyttar från spjälsängen så får han underslafen (där vi satt en extra bräda för att de inte ska trilla ur) och stora tjejen som nu är 4 år får flytta upp en våning. Men vi vet ju inte om hon kommer vilja sova där uppe. Förhoppningsvis tycker hon det är spännande och mysigt, men det kanske blir problem när hon vaknar på nätterna och vill gå in till oss... Som sagt vi har inte provat än om det funderar, men vi hoppas det!

Svar på tråden Ni med barn som delar rum, vilka sängar har dom?