• Blå Flygare

Kostnad att byta parkett

Ni som lagt in parkett på ca 60 kvm, hur mycket har det gått på (inkl hantverkare!)

• Svar på tråden Kostnad att byta parkett
  • Blå Flygare

Ingen som gett sig på detta?

Vi har parkett men med reva i, om den ska bort måste allt bytas Vill veta kostnad, för det ska dras av från priset på huset. Nu när vi bott här i tre år är det bara det och en punkt till kvar på slutbesiktningen, så nu vill vi betala sluträkningen. Eller nja, det vill vi alls inte, hade hellre sett att vi slapp

• Lonicera

Vi har lagt parkett själva, ca 25 kvm. Det kostade runt 5000 kr i material, ekparkett (klickvarianten), golvpapp och golvlister.

• puss

kan ni inte slipa?

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Blå Flygare
    puss skrev 2009-12-21 20:57:57 följande:
    kan ni inte slipa?
    Nej, revan är för djup.
  • Blå Flygare
    Lonicera skrev 2009-12-21 20:56:51 följande:
    Vi har lagt parkett själva, ca 25 kvm. Det kostade runt 5000 kr i material, ekparkett (klickvarianten), golvpapp och golvlister.
    Det är den summa vi blir erbjudna för att skriva av det. Och vi har ju lite mer kvm...
  • Blå Flygare
    Joico skrev 2009-12-21 21:37:03 följande:
    Går det inte att laga?
    Nej, revan går över två bitar, ta ut och laga går bara om det endast är en bit enl hantverkare och besiktningsman. Och lägger man om måste man byta hela golvet för att det ska se ok ut, eftersom träet på golvet ändrar färg efter tid.
  • Lonicera
    Blå Flygare skrev 2009-12-21 21:07:19 följande:
    Det är den summa vi blir erbjudna för att skriva av det. Och vi har ju lite mer kvm...
    Det blir ca 84 kr/kvm så det är ju ett överkomligt pris om det inkluderar arbete. Man får inte ens materialet för det priset. Vi köpte parketten billigt för 199 kr/kvm.
    Men jag förstår att du tycker det är tråkigt att lägga pengar på det.
  • Blå Flygare
    Lonicera skrev 2009-12-22 11:10:56 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-12-21 21:07:19 följande: Det blir ca 84 kr/kvm så det är ju ett överkomligt pris om det inkluderar arbete. Man får inte ens materialet för det priset. Vi köpte parketten billigt för 199 kr/kvm. Men jag förstår att du tycker det är tråkigt att lägga pengar på det.
    Nej, nej. De ska inte laga parketten för det priset. Eg. ska de laga parketten utan kostnad eftersom det är med som besiktningsanmärkning, men de vill inte det utan de vill dra av priset från sluträkningen så vi själva får fixa det. Så det jag säger är att de försöker lura oss. Om det inte ens räcker till matrialkostnad är det för lite.
  • Lonicera

OK, då förstår jag. Nej, 5000 räcker inte långt. Det är helt klart för lite.

• Lonicera

Det finns träfärgat spackel som man kan använda för att laga repor i parkettgolv, men det beror ju på hur repan ser ut...

• Puss och Kram

Ok om hela golvet ska bytas ut så är det löjligt att bli ergbjuden 5000.
    Golvet ska rivas ut, det tar kanske 3timmar om de ska rädda listerna, arbetet kan ta 2 dagar i värsta fall om det blir mycket passbitar. Material skulle jag inte räkna på ett billigare än 250kr kvadraten ( om ni vill ha minst trestaviga plankor)... samt 700kr för underskummet och kilarna (mellan tummen och pekfingret).

Så summa sumarum

material 15700
    Arbetskostnad 375kr inkl moms * 20tim 7500kr
    Totalt=23200kr

Kanske att jag har räknat högt, men min man är snickare och begär kunden ett pris så måste de alltid räkna lite högt för att inte gå back ifall det dyker upp tidskrävande problem som man inte alltid kan förutse.

Ge dem det budet så får ni se vad de säger... de kommer säkert att skratta och försöka idiotförklara er, men era kostnader blir ju betydlig högre än vad kostnaden blir för hantverkaren...

• Anghammarad

Jag förstår inte riktigt. Har ni hyrt huset och skall betala för skadan? Eller håller ni på att sälja ett hus och köparen kräver ett avdrag på priset med 5000 för en skada i parketten?

• Blå Flygare

Puss och Kram skrev 2009-12-22 13:13:48 följande:

Ok om hela golvet ska bytas ut så är det löjligt att bli ergbjuden 5000. Golvet ska rivas ut, det tar kanske 3timmar om de ska rädda listerna, arbetet kan ta 2 dagar i värsta fall om det blir mycket passbitar. Material skulle jag inte räkna på ett billigare än 250kr kvadraten ( om ni vill ha minst trestaviga plankor)... samt 700kr för underskummet och kilarna (mellan tummen och pekfingret). Så summa sumarum material 15700 Arbetskostnad 375kr inkl moms * 20tim 7500kr Totalt=23200kr Kanske att jag har räknat högt, men min man är snickare och begär kunden ett pris så måste de alltid räkna lite högt för att inte gå back ifall det dyker upp tidskrävande problem som man inte alltid kan förutse. Ge dem det budet så får ni se vad de säger... de kommer säkert att skratta och försöka idiotförklara er, men era kostnader blir ju betydlig högre än vad kostnaden blir för hantverkaren...
    Tack!
    Vi har sagt att vi kan nöja oss med 10.000:- och jag misstänkte att vi la oss lågt, men efter 3 år har ju nya repor tillkommit så det känns inte rimligt att få HELA kostnaden så lång tid efter? Nu är jag inne på att kräva att de gör jobbet! om inte får de stå ut med att vi inte betalar de 10000 vi sagt från början. Det är DE som inte velat gjort jobbet, och det har vi accepterat. För 10.000:-
  • Blå Flygare
    Anghammarad skrev 2009-12-22 13:54:10 följande:
    Jag förstår inte riktigt. Har ni hyrt huset och skall betala för skadan? Eller håller ni på att sälja ett hus och köparen kräver ett avdrag på priset med 5000 för en skada i parketten?
    Nej, vi har köpt nytt hus och när vi skulle flytta in var det första man såg en stor j-a reva i parketten som de (säljare och byggare) genast lovade skulle åtgärdas. Nu 3 år senare är den ffa kvar, de åtgärder vi tidigare kommit överens om har inte gjorts och nu går det inte längre att göra en hav-mes-lösning för golver har ändrat färg för mycket från när det var nytt. Och det de först föreslog var inte ens möjliga från början. Nu vill säljare ha slutfakturan, och vi vill göra avdrag för de fel som inte är åtgärdade.
  • Blå Flygare
    Anghammarad skrev 2009-12-23 09:26:00 följande:
    Har ni en skriftlig överenskommelse?
    På vad?
  • Anghammarad

Att säljaren åtar sig att åtgärda det. Eller var det ett helt nytt hus och ni var de första ägarna? I så fall måste ju detta ha tagits med till protokollet i slutbesiktningen.

• Blå Flygare
    Anghammarad skrev 2009-12-29 09:21:39 följande:
    Att säljaren åtar sig att åtgärda det. Eller var det ett helt nytt hus och ni var de första ägarna? I så fall måste ju detta ha tagits med till protokollet i slutbesiktningen.
    Det är ett helt nytt hus, så det finns med i protokollet.
  • Anghammarad

Då förstår jag inte problemet. Gå till byggaren och fråga varför detta inte blivit fixat än. Om det inte åtgärdas så är det bara att anmäla.

Svar på tråden Kostnad att byta parkett