Kostnad att byta parkett
Ni som lagt in parkett på ca 60 kvm, hur mycket har det gått på (inkl hantverkare!)
Ni som lagt in parkett på ca 60 kvm, hur mycket har det gått på (inkl hantverkare!)
Ingen som gett sig på detta?
Vi har parkett men med reva i, om den ska bort måste allt bytas Vill veta kostnad, för det ska dras av från priset på huset. Nu när vi bott här i tre år är det bara det och en punkt till kvar på slutbesiktningen, så nu vill vi betala sluträkningen. Eller nja, det vill vi alls inte, hade hellre sett att vi slapp
Vi har lagt parkett själva, ca 25 kvm. Det kostade runt 5000 kr i material, ekparkett (klickvarianten), golvpapp och golvlister.
kan ni inte slipa?
Går det inte att laga?
OK, då förstår jag. Nej, 5000 räcker inte långt. Det är helt klart för lite.
Det finns träfärgat spackel som man kan använda för att laga repor i parkettgolv, men det beror ju på hur repan ser ut...
Ok om hela golvet ska bytas ut så är det löjligt att bli ergbjuden 5000.
Golvet ska rivas ut, det tar kanske 3timmar om de ska rädda listerna, arbetet kan ta 2 dagar i värsta fall om det blir mycket passbitar. Material skulle jag inte räkna på ett billigare än 250kr kvadraten ( om ni vill ha minst trestaviga plankor)... samt 700kr för underskummet och kilarna (mellan tummen och pekfingret).
Så summa sumarum
material 15700
Arbetskostnad 375kr inkl moms * 20tim 7500kr
Totalt=23200kr
Kanske att jag har räknat högt, men min man är snickare och begär kunden ett pris så måste de alltid räkna lite högt för att inte gå back ifall det dyker upp tidskrävande problem som man inte alltid kan förutse.
Ge dem det budet så får ni se vad de säger... de kommer säkert att skratta och försöka idiotförklara er, men era kostnader blir ju betydlig högre än vad kostnaden blir för hantverkaren...
Jag förstår inte riktigt. Har ni hyrt huset och skall betala för skadan? Eller håller ni på att sälja ett hus och köparen kräver ett avdrag på priset med 5000 för en skada i parketten?
Puss och Kram skrev 2009-12-22 13:13:48 följande:
Har ni en skriftlig överenskommelse?
Att säljaren åtar sig att åtgärda det. Eller var det ett helt nytt hus och ni var de första ägarna? I så fall måste ju detta ha tagits med till protokollet i slutbesiktningen.
Då förstår jag inte problemet. Gå till byggaren och fråga varför detta inte blivit fixat än. Om det inte åtgärdas så är det bara att anmäla.