• Anonym (ledsen)

Brun i armhålan :(

Åh, jag har hela mitt vuxna liv lidigt utav mina bruna armhålor. Jag är varken överviktig eller lider av diabetes utan detta har bara kommit av någon andledning.

Det blir värre med åren och jag skämms så för det! Vill inte gå till badhuset eller visa mig utan t-shirt på sommaren. Detta börjar bli jobbigt eftersom jag också börjar bli brun under brösten!

Varför blir det såhär?? och hur får man bort det? :(

/ledsen

• Svar på tråden Brun i armhålan :(
  • Anonym (ledsen)

*puffar*

• september0809

det finns nog tyvärr inte mycket att göra åt det då det säkert beror på pigmentförändringar men om du lider av det tycker jag du ska kontakt VC och be att få en remiss till nån hudläkare så kan du kanske få lite rikiga tips.
    men jag har hört att om man har pigmentfläckar som sprider sig lite här och var ska man dricka och äta mycket som innehåller citron för tydligen kan det hämma spridningen!

• Anonym (ledsen)

Okej, ja det verkar ju sprida sig till de mest obehagliga ställena också. Glömde skrva att mina blygdläppar också blivit väldigt bruna :(

• Maac

Hmm, jag blev också brun i armhålorna och mellan benen när jag var gravid. Men det har börjat försvinna igen.

Ta kontakt med en hudklinik genast, tänk om det finns ett hyffsat enkelt sätt att bli av med det? Om än dyrt...

Lycka till!

• Anonym (ledsen)

jag är iof inte gravid men det kanske kan ploppa upp ändå? Är ditt borta nu?

• september0809

men ring vc och få en tid till en hudläkare....
    kom ihåg också att där man är brun kan man även smöja på citronsaft och sitta kvar några timmar innan man tvättar bort det.
    kanske värt att testa,kanske dock inte på blygläpparna kanske svider en del!

• Anonym (ledsen)

Tycker det är lite skämmigt att prata om :( ursh....men ka testa citronsaften!

• Maac

Anonym (ledsen) skrev 2009-12-21 19:02:55 följande:

jag är iof inte gravid men det kanske kan ploppa upp ändå? Är ditt borta nu?
    yes, mitt är borta nu, så det var definitivt hormoner som spökade. Det kanske är hormonellt för din del också?
  • Anonym (hm)

jag har i princip alltid varit mörk i armhålorna.. hade en SÅÅ sympatisk familj som retade mig för det.. :/

det visade sig förra hösten att jag har pcos!!!
    och jag gissar att det beror på hormoner..

får ännu värre när jag är gravid..
    med sonen blev jag mörk under ögonen,hakan,nacken,runt bröstvårtorna, runt naveln och i knävecken!!!....
    var inte särskilt snyggt precis :/

det försvann efter förlossningen..

vore jag som du skulle jag söka läkare och få bli kollad..

• Anonym (en till)

Halloj ts!

Jag har precis som du, väldigt mörk i armhålorna och har alltid varit. Inte sådär himlans lattjo på somrarna när man går i linne och har rakat sig under armarna men ändå så ser det typ ut som om man är hårig bara för att man är mörkare där.

Är också mörkare i huden på insidan av låren, och så var jag en längre stund som du beskriver mörkare under brösten.

Det hela visade sig bero på att jag har pcos. Så nu är det lite lättare att ha förståelse för det för man vet vad det beror på. Inte så mycket man kan göra. 1/5 av alla kvinnor har pco, dock har inte alla tydliga fysiska effekter på kroppen som vissa andra.

Nu behöver du inte ha pcos, men det _kan_ kanske vara en förklarande orsak. Annars som andra skriver, ring en hudläkare. De har garanterat hört om alla möjliga slags hudproblem och då låter mörkare hudpartier betydligt "trevligare" än många andra hudåkommor...om man säger så =)

• Anonym (ledsen)

okej, ska ringa vårdcentralen så fort det går imorgon. Min sambo sa till mig igår att han tyckte att det var osexigt :(

• Anonym (samma problem)
    Anonym (ledsen) skrev 2009-12-29 17:54:33 följande:
    okej, ska ringa vårdcentralen så fort det går imorgon. Min sambo sa till mig igår att han tyckte att det var osexigt :(
    Nu ser jag att det var 1år sen ni skrev här. men jag har exakt samma problem och skulle vilja veta hur det gick när du ringde VC? skäms otroligt mycket av det. Det var ju inte snällt sagt av din sambo, tycker att han ska stötta dig istället..
Svar på tråden Brun i armhålan :(