Vår baby är 6 månader och stortrivs i sin BabyBjörn babysitter. Jag tror att vi kommer kunna använda den länge länge. Den är absolut inte för liten och ju större de blir, desto mer kan de gunga försiktigt i den själv och det tycker i alla fall vår baby är supermysigt!
Nu kan hon ju sitta i hög babystol och det gör hon ibland när vi äter. Men babysittern är mer vilsam för henne - dessutom är det ingen risk att hon ramlar ur den och slår sig. Hon brukar sitta i den när vi t.ex. diskar, lagar mat eller vill sitta och äta i lugn och ro. Och innan hon kunde sitta med vid bordet, satt hon alltid i den när vi satt och åt. Det finns en lekbåge till med tränallar (kan köpas separat) och dem började hon leka med när hon var ett par månader. Hon tycker fortfarande det är jättekul att sitta och pillra på dem eller snurra dem. Vi är supernöjda med vår babysitter. Vi köpte den ny för över 800 kr, men det var värt varenda krona - så mycket användning har vi haft för den.
Så här står det i användarinstruktionen som jag råkade ha tillgänglig (kollade i den häromdagen): "För din baby från ca 3,5 kg. Även för lek och vila för barn upp till ca 24 månader (max 13 kg)." Det finns tre olika "lutningar" på själva sittern:
- Leka, upp till 13 kg
- Vila, upp till 10 kg
- Sova, upp till 7 kg
Vi har den i mittenläget nu. Det är fortfarande ganska stark lutning så babyn halvsitter/halvligger och kan som sagt sprattla så det gungar försiktigt. Vår baby är lång (71 cm) men har ändå över 2 dm ner till golvet. I "lekläget" är babysittern mer upprätt, som en liten mjuk stol eller fåtölj.
Sedan är det ju som en liten "byxa" som håller fast babyn i babysittern. Den ska man ta bort när barnet kan gå själv, dvs när det kan ta sig i och ur babysittern själv.
Jag kan inte annat än rekommendera den!