• Keyrie

Hålla rent i öronen på hund

Hur ska man på bästa sätt rengöra en hunds öron? Det är hängande öron och vi försöker lufta så ofta som möjligt, tex när vi klappar honom.

Rengöringmedel till öron, att spruta in från veterinären är inte det lättaste kan jag säga. Han väger 50 kg men då väger han fasiken 300kg, orkar inte kämpa! Ska man behöva åka in till Vet varje gång för detta?

Allt annat funkar, kloklippning, och diverse skötsel men öronen, ICKE!

• Svar på tråden Hålla rent i öronen på hund
  • dogcatbird

Många som köper t ex rengöringsmedel för öronen , t ex epiotic, trycker in och låter sedan luften sugas in i flaskan medan den är kvar i örat. Det blir ett fruktansvårt ljud för hunden! Kan det vara så han har fått skräck för det?

Annars ta en bomullstuss med lite äppelcidervinäger och vatten på, krama ur och tvätta med. Bra mot svamp. Vad är det för ras?

• Keyrie

Ja, han har lätt fått skräck för det. Det är nog dock mer lukten + obehaget i sig att det kommer in vätska i öronen

Känns att med bomullstuss så kommer inte all skit ut ur öronen, bara det ytliga, behöver man inte rengöra mer?

Gör vi ingenting blir det inte heller bra, vissa hundar tycks ju aldrig få problem, eller de sköter det själva.

Han är en Rottweiler.

• Ethi

Nej, man behöver inte (ska inte) rengöra mer än det man ser och man behöver inte använda medel om örat är friskt.

• hundpuss

Jag brukar skölja lite försiktigt med vatten när jag badar min hund. (Med betoning på försiktigt) sen torkar jag rent det med handduken efter badet.
    Han har aldrig behövt rengöra öronen med medel.

Ju mer medel man stoppar dit, ju knasigare öron. Det är min erfarenhet.

Kan ni inte annars ta lite medel på handduken och gnugga mot öronen ? Det brukar ju hundar gilla, blir ju som öronmassage.

• JBC

Jag kör in pipen på epitopic (?) i örat, trycker ut och sen så masserar/kliar jag ganska så hårt på örat snabbt efteråt. Efter det får hunden skaka bäst sjutton han vill på huvudet. Epitopic är det bästa jag använt  (bättre än medel från vet.) på vår hane som haft mycket problem med svamp, även han har lite hängande öron. Är det mycket och återkommande svamp skulle jag börja undersöka orsaken till det. Vår herre är allergisk mot en hel del, därav svampen. När vi tog bort det som retade honom försvann ju även svamp och liknande. Ett allergitest är dyrt men brukar kunna gå på försäkringen.

• Lathundarna

Bomullstuss på fingret och inte trycka för långt in. Tunna ur öronen (om det är pälsras), så lägger de sig inte som ett tungt lock för och kan orsaka svamp. Och undvika att göra rent för ofta - det skapar mer problem än det hjälper.

Svar på tråden Hålla rent i öronen på hund