• pg70

Få personnummer på 60 sek

Numera skall man enligt Dagens Medicin som utges av IDG som ger ur datortidningar bl.a. skriver att det nyfödda barnet skall få ett personnummer på 60 sekunder.

Detta för att förhindra att barn förväxlas OM barnet måste transporteras till olika sjukhus om det är sjukt.
    Barnet får då 080808-1234 när det föds och 080808-4321 på ett annat och kanske 080808-2314 på ett tredje sjukhus.
    De fyra sista siffrorna är sjukhusets temporära siffror.

Nu enligt artikeln skall man få ett riktigt på 60 sekunder.

Det jag är intresserad av är svar på frågan nedan.

Är det någon därute som läser just detta inlägg som har fått ett riktigt personnummer inom rimlig tid, dvs från 60 sekunder till någon timme, 2 timmar?
    Om ja, på vilket sjukhus?

Artikeln: itivarden.idg.se/2.2898/1.197868/personnummer-direkt-ska-minska-forvaxling

Frågan är extremt viktigt för oss.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-21 23:38
    För att förtydliga mitt inlägg ligger den till grund av en händelse som drabbat oss.
    Det vi inte vet om förlossningar vid det här laget är inte värt att skriva det här.
    Vi vet det redan.

Det vi INTE vet är huruvida man får ett personnummer direkt.
    Kanske har detta inte tagits i bruk ännu eller kanske blir det inte alls?

Jag vill veta detta eftersom det har kommit på tal och att det är aktuellt om ca: 4 veckor.

Så är det någon som fött barn i Sverige och har fått ett riktigt personnummer.
    Låt oss få veta!

Det är viktigt.

• Svar på tråden Få personnummer på 60 sek
  • PetraD

har vä alltid fått det riktiga efter några dagar från skatteverket
    men är väl därför de har numret som de oftast sätter på benet på dem direkt vid födsel så de inte ska kunna förväxlas

• Kya

jag har ingen aning om det där funkar eller inte, men bebisen får ju ett band med ett nummer på direkt efter förlossningen, och mamman får ett likadant med samma nummer. just för att ingen förväxling ska ske.

27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Mei

Får man gissa att ambitionen att det ska vara i full drift i slutet av 2009 kom på skam? Artikeln skrevs december 2008. Jag är inte förvånad om det inte är i bruk.

• pg70
    Kya skrev 2009-12-21 23:24:37 följande:
    jag har ingen aning om det där funkar eller inte, men bebisen får ju ett band med ett nummer på direkt efter förlossningen, och mamman får ett likadant med samma nummer. just för att ingen förväxling ska ske.
    Ja vi vet.

vi har varit med om två förlossningar med de rutiner de har.
    Band på armen/benet.
    På Karolinska och i Norrland.

Vi vet exakt hur det går till efteråt med skatteverket etc..
    Med senaste tog det hela 15 dagar.
    Resten är historia för våran del.
  • pg70
    Mei skrev 2009-12-21 23:27:45 följande:
    Får man gissa att ambitionen att det ska vara i full drift i slutet av 2009 kom på skam? Artikeln skrevs december 2008. Jag är inte förvånad om det inte är i bruk.
    Det är därför jag undrar med tanke på datumet på artikeln

Min enda fråga är som står i mitt inlägg.

Allt annat irrelevant lämnas därhän.
  • PetraD

vet tyvärr inte, men man borde väl hört direkta besked isåfall att skulle vara så

lycka till & hoppas allt går bra (med vad som verkar ha hänt er)

• Mei

Så här står det på skatteverkets hemsida :

När ett barn föds fyller barnmorskan i en födelseanmälan och skickar den till Skatteverket. En folkbokförare registrerar barnets födelse i folkbokföringsregistret, och barnet får ett personnummer. Personnumret består av tio siffror. Först kommer år, månad och dag ? alltså sex siffror. Sedan följer tre slumpmässigt valda siffror och en kontrollsiffra. Den sista av de slumpmässigt valda siffrorna (näst sista siffran i personnumret) talar om vilket kön barnet har. Pojkar får udda siffror och flickor jämna.

När barnet har blivit registrerat och fått ett personnummer får ni som föräldrar en bekräftelse på det med posten. Ni får också en blankett för att anmäla barnets förnamn och eventuellt efternamn. Slutligen får ni information om vilka regler som gäller när ni väljer barnets namn.

Det dokumentet är senast ändrat 28 oktober 2009.

Jag tror inte du kommer att få de svar du söker här i tråden. Ring skatteverket och fråga eller hör med förlossningen på det sjukhus ni hör till hur de gör.

• pg70
    Mei skrev 2009-12-21 23:50:13 följande:
    Så här står det på skatteverkets hemsida : När ett barn föds fyller barnmorskan i en födelseanmälan och skickar den till Skatteverket. En folkbokförare registrerar barnets födelse i folkbokföringsregistret, och barnet får ett personnummer. Personnumret består av tio siffror. Först kommer år, månad och dag ? alltså sex siffror. Sedan följer tre slumpmässigt valda siffror och en kontrollsiffra. Den sista av de slumpmässigt valda siffrorna (näst sista siffran i personnumret) talar om vilket kön barnet har. Pojkar får udda siffror och flickor jämna. När barnet har blivit registrerat och fått ett personnummer får ni som föräldrar en bekräftelse på det med posten. Ni får också en blankett för att anmäla barnets förnamn och eventuellt efternamn. Slutligen får ni information om vilka regler som gäller när ni väljer barnets namn. Det dokumentet är senast ändrat 28 oktober 2009. Jag tror inte du kommer att få de svar du söker här i tråden. Ring skatteverket och fråga eller hör med förlossningen på det sjukhus ni hör till hur de gör.
    Det har jag också läst.

Som jag skrev vet vi EXAKT hur det fungerar.
    Men tack för att du delgav alla andra detta som kanske inte vet?

Även om jag inte får svar från föräldrar här kanske det finns någon som sitter på denna typ av information. (mig veterligen är det inte bara föräldralediga som sitter på FL)
    Jag skall ta kontakt med IT-strategen imorgon och kolla frågan med honom.
  • Mei
    pg70 skrev 2009-12-21 23:59:06 följande:
    Det har jag också läst.Som jag skrev vet vi EXAKT hur det fungerar.Men tack för att du delgav alla andra detta som kanske inte vet?Även om jag inte får svar från föräldrar här kanske det finns någon som sitter på denna typ av information. (mig veterligen är det inte bara föräldralediga som sitter på FL)Jag skall ta kontakt med IT-strategen imorgon och kolla frågan med honom.
    Ja, nu var ju avsikten inte att du skulle ta till dig informationen i citatet utan att det var relativt nyligen det uppdaterades. Syftet var att insinuera att det är osannolikt att ett breddinförande av en ny rutin som kräver samarbete mellan landstingen och en myndighet skulle ha lyckats på två månader.

I övrigt var huvudbudskapet i mitt inlägg att fråga de som i och med sitt yrke är insatta i frågan på riktigt.
  • Minnie69

Fick vänta på personnumret när lillan föddes för tre månader sedan, var förvånad att man inte hade så det direktknappades via dator i dagens samhälle. Tror inte det du läst om är infört än, iaf inte på SÖS i Stockholm

Svar på tråden Få personnummer på 60 sek