• hallongodis

tvättmaskins problem!! hjälp mig!

Kan någon hjälpa mig med att klura ut vad jag ska göra med min tvättmaskin.

Den tvättade programmet som den skulle, MEN den cetrifugerade inte! Trumman rörde sig inte ur fläcken!
    Har försökt att stänga av maskinen, sätta på, köra ett cetrifugeringsprogram! Allt utan framgång!
    Hur kommer det sig egentligen att maskinen bara kan lägga av sådär?
    Blir galen på detta. Måste nu hänga min dyblöta tvätt mitt i natten! Har hållt på den nio ikväll med maskinen!

Hjälp mig snälla!

• Svar på tråden tvättmaskins problem!! hjälp mig!
  • Pallas

Det där hände mig härförleden. Då var det ett filter som var igensatt. Har maskinen en lucka på framsidan? Alltså inte luckan där man stoppar in tvätten, utan en liten, nertill?

• Jempa L

Om den inte kan tömma ur vattnet vid sköljningen så kör den ingen centrifug. Har du kollat filtren så att det inte är igensatt?

• poik07

Men vad skumt, samma problem här...
    Fast min sköljer inte heller. Vi har haft en rep. här och han surrade om den lilla luckan att den måste tömmas. Men i helgen skulle vi tvätta och då händer samma sak. Fungerar i ca. 30 min. sen slutar den.
    Imorgon kommer en ny rep. så jag kan försöka förmedla info till dig då, om han lyckas laga den.
    Men du får nog hänga blöt tvätt idag.

• ashera

Vi hade samma problem, det var den där drivremmen (eller vad det heter) som snurrar runt trumman (heter det så?) som gått av.

• ashera

Fast vår är iofs toppmatad, de kanske funkar olika?

• hallongodis

Jag hittade en lucka bakom en panel på framsidan. Jag öppnade den och det forsade ut vatten. Verkar som om det är en "nödtömningslucka" eller nåt liknande. Det fanns knappt nåt ludd däri heller.

Jag kan tömma maskinen på vatten men bara om jag kör klart programmet, ja, utan cetrifugering då. Eller om jag kör urpumpnings programmet. Men även i det programmet så ska trumman röra sig men det gör den inte. Några andra förslag på vad jag kan göra?
    Programmet jag körde är samma som jag alltid kör å det har fungerat problemfritt alltid. Från start till stopp. Är bara nu som maskinen slutade snurra när det va dags för certifugering!

• hallongodis
    ashera skrev 2009-12-22 00:32:38 följande:
    Vi hade samma problem, det var den där drivremmen (eller vad det heter) som snurrar runt trumman (heter det så?) som gått av.
    Hm, låter ju som om det skulle kunna vara problemet. Låter ganska logiskt faktiskt!
    Jag har även öppnar maskinen och snurrat på trumman för hand, det gick utan problem, men då är det ju jag som är den drivande kraften. Och om drivremmen är av så kan ju inte maskinen snurra trumman!
  • Jempa L
    ashera skrev 2009-12-22 00:33:05 följande:
    Fast vår är iofs toppmatad, de kanske funkar olika?
    Näerå, drivremmar sitter det i både front och toppmatade maskiner. Det finns maskiner (LG) som har motorn direkt på trumman, men det är vad jag vet fortfarande vanligast att maskinerna har drivrem mellan trumma och motor.
  • hallongodis
    poik07 skrev 2009-12-22 00:31:25 följande:
    Men vad skumt, samma problem här... Fast min sköljer inte heller. Vi har haft en rep. här och han surrade om den lilla luckan att den måste tömmas. Men i helgen skulle vi tvätta och då händer samma sak. Fungerar i ca. 30 min. sen slutar den.Imorgon kommer en ny rep. så jag kan försöka förmedla info till dig då, om han lyckas laga den. Men du får nog hänga blöt tvätt idag.
    Mycket märkligt. Du får gärna förmedla till mig! :)
  • Jempa L

Har trumman roterat öht idag?

Hur sitter avlopps-slangen? Går den direkt ner i golvbrunn, eller går den i en "plastpip" i avlopps-stammen? (Vanligt under tvättbänkar.)

• kutiom

Har bråkat otaliga gånger med lite olika tvättmaskiner. Det brukar nästan alltid vara något som fastnat - ibland långt in i slangar. Inget skoj alls men plockar man isär eländet brukar man hitta den felande länken. Ibland hittas det dock inget alls men då brukar det räcka med att prata lite snällt med maskinen ifråga. Eller ge upp och ge sig på en ny kandidat. Lycka till!

• fruktmixen

Jag hade något liknande problem tidigare och längst in där filtret skulle sitta hade det fastnat en krona, såg att du hade tagit bort filtret men som sagt kolla längst in där det ska sitta också :)

Hoppas att det löser sig!

• hallongodis

Jempa L skrev 2009-12-22 00:47:45 följande:

Har trumman roterat öht idag? Hur sitter avlopps-slangen? Går den direkt ner i golvbrunn, eller går den i en "plastpip" i avlopps-stammen? (Vanligt under tvättbänkar.)
    Maskinen har tvättat tvätten, så då har ju trumman snurrat. Tvätten är ren och fin. Trumman slutade snurra när det va dags för cetrufugering. Nu när jag kör på olika program så snurrar inte trumman det minsta lilla!
  • Jempa L
    hallongodis skrev 2009-12-22 00:51:33 följande:
    Jempa L skrev 2009-12-22 00:47:45 följande:
    Maskinen har tvättat tvätten, så då har ju trumman snurrat. Tvätten är ren och fin. Trumman slutade snurra när det va dags för cetrufugering. Nu när jag kör på olika program så snurrar inte trumman det minsta lilla!
    Låter helt klart som att den inte har kunnat tömma ut vattnet...

Hur går avlopps-slangen? Sitter den påskjuten på ett sådant plaströr i avloppet, (fastsatt med en slangklämma), så är det väldigt vanligt att det hamnar skit där som täpper till... Avloppsslangen har större dimension än plastpipen.
  • hallongodis

Jempa L skrev 2009-12-22 00:57:07 följande:

Låter helt klart som att den inte har kunnat tömma ut vattnet... Hur går avlopps-slangen? Sitter den påskjuten på ett sådant plaströr i avloppet, (fastsatt med en slangklämma), så är det väldigt vanligt att det hamnar skit där som täpper till... Avloppsslangen har större dimension än plastpipen.
    Jag är näääästan helt hundra på att den har tömt ur vattnet. Har hört hur det har plaskat i brunnen liksom. Men när du säger sådär så blir jag ju lite osäker. ;)

Slangen går från baksidan av maskinen, om jag förstår dig rätt så sitter den påskjuten i ett plaströr i avloppet med en slangklämma. Kanske är det lönt att rensa där.. Hm. Fast tycker ändå det är märkligt att trumman inte rör sig ett skit. Borde den inte göra det ändå. Är ju nästa helt säker på att maskinen är tömd på vatten..
  • poik07

Ja ha, detta blev man klok på...
    Han var här sa att vi bara skulle starta om den när detta hände. Sedan sa han jag återkommer under dagen, och gick.
    Dagen är nu slut och vi har ej hört något.
    Men jag återkommer när han gör det.

hallongodis skrev 2009-12-22 00:45:31 följande:
    Mycket märkligt. Du får gärna förmedla till mig! :)
  • lokey

Maskinen i vår grovtvättstuga brukar låta bli att centrifugera ibland. Jag misstänker att det beror på en säkring som gått. Det finns ett par säkringar till maskinen och en av dem verkar död. Kanske värt att kolla - i ditt säkringsskåp eller så?

• lixx

På vår maskin var det kolen som var slut pga det kunde trumman inte snurra. Min man beställde kolen på nätet,bytte själv och så var tvättmaskinen lagad. Kolla det om man googlar så kan man hitta sidor där det beskrivs hur man byter dem.

• poik07

Ja hantverkaren kom inte tillbaka eller ringde. Men min man och en bekant skruvade isär den och hittade problemet. En strumpa. Den var helt sönder trasad.
    Men nu sen den är borta så fungerar maskinen utan problem.

Svar på tråden tvättmaskins problem!! hjälp mig!