• Skehamn2010

Tycker du att ensamstående kvinnor ska få insemineras i Sverige?

Idag är det inte tillåtet. Ska man göra det på egen hand så får man åka utomlands.

Jag är kluven. Jag förstår att barnlängtan kan vara stark även om man inte har en partner samtidigt tror jag på att det finns någon för alla.

Sen tycker jag inte vi ska uppmuntra kvinnor till att välja att skaffa barn på egen hand och en sån lag uppmuntrar definitivt till det.

Men den främsta anledningen till att jag är emot det är att man med en sådan lag på sätt och vis säger att pappan är onödig och att barn inte behöver en pappa och det är jag emot.

Men jag svarar ändå att jag är tveksam eftersom barnlängtan kan vara stark trots att man inte har en partner.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att ensamstående kvinnor ska få insemineras i Sverige?
  • ica

Jo, jag tycker att barn behöver 2 föräldrar med. Och släkten på pappans sida.

• puss

jaha, och vad ska man göra med alla ensamstående mammor? och alla pappor som inte har nån släkt? dumma dumma argument.
    en unge kan ha det hur bra som helts utan en pappa.
    fråga vilken singelmorsa som helst.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • puss

dessutom kanske man inte vill ha nån partner? måste man det då?

• puss
    ica skrev 2009-12-22 07:03:53 följande:
    varför behöver man det?
  • Matillin
    puss skrev 2009-12-22 07:15:15 följande:
    varför behöver man det?
    Behöver gör man givetvis inte, man kan må lika bra bara av att växa upp med sin mamma tex.
    Men det är ju ett onekligt fakta att dom flesta barn inte mår sämre av att ha en pappa och en mamma?
    Många som växer upp utan en pappa gör det ju för att pappan inte vill vara aktiv i barnens liv och det blir ju ofta en livssorg för barnet.

Men i fallet där man insiminerar sig finns det ju ingen pappa att sakna och ingen pappa som övergett en så det borde väl inte vara värre.
    Jag tycker ensamstående kan få inseminera, homosexuella kvinnor får ju göra det med så?
  • TessaS

För mig är det ett självklart ja.
    Har folk i min omgivning med en förälder (av olika anledningar) och de har en fantastisk förälder och andra människor i sin omgivning som gör att de är lika älskade som någon med två föräldrar.

• sandraa21

Håller med...

ica skrev 2009-12-22 07:03:53 följande:
  • Matillin
    puss skrev 2009-12-22 07:14:08 följande:
    jaha, och vad ska man göra med alla ensamstående mammor? och alla pappor som inte har nån släkt? dumma dumma argument. en unge kan ha det hur bra som helts utan en pappa. fråga vilken singelmorsa som helst.
    Jo jag känner några singelmammor och jag tror inte dom skulle hålla med dig om att barnen skulle må lika bra om pappan försvann ur deras liv?
  • Linastrumpan

Röstade JA. Eftersom ensamstående tillåts att adoptera barn så är väl detta nästa steg antar jag...Om inte så är det enkelt att ta sig till våra grannländer i öst och söder, de välkomnar alla oavsett hur familjebilden ser ut!

• vilde

Om man säger ja till kvinnlig insemination så känner jag att man i jämnlikhetens namn bör låta ensamma män också få chansen att adoptera.

Annars blir det en skev fördelning. Som att säga att kvinnor har större längtan, och rätt till barn, än vad män har.

Svar på tråden Tycker du att ensamstående kvinnor ska få insemineras i Sverige?