• smalles

Hur ofta spyr era 3-månaders?

Min son är snart 3 månader och har börjat spy väldigt mycket när han ätit.
    Ibland kan det till och med komma ett par timmar efter att han ätit. Ibland är det som en kaskadkräkning och ibland liksom rinner det ut ur munnen. Men ser även på honom att han kväljer och kväljer för att det mer som vill ut.

Han äter Sempers ersättning, ca 150 ml 5 mål om dagen enligt anvisningarna.
    Blir lite rädd för att han inte får i sig tillräckligt eftersom han spyr upp så mycket.

• Svar på tråden Hur ofta spyr era 3-månaders?
  • ElinOlsson

Min son spydde jämt och ständigt och massor. Det gav sig inte förrän han började äta mat. Dottern spydde nästan aldrig. Ammade båda.

• thaangel

Har en tjej jag med på 11 veckor. Hon spydde nästan ingenting förut. Nu kan hon spy direkt efter hon ätit å sen kan d komma långt efteråt oxå.Ibland är det kastspya å ibland rinner d bara. Hon äter NAN HA.Jag tror det är vanligt att barn spyr så mycket eftersom övre magmunnen inte täppts ihop riktigt än.

Det vore värre om det var kastspya hela tiden,för då ska man helst kolla upp det. Så jag tror inte du behöver oroa dig:)

• mellieB

Min son är likadan är 3mån och för semper lemolac.. men vissa är spybarn tex jag själv va de också.. tror inte de e nån fara så länge han ökar i vikt osv=)

• mellieB

Min son är likadan är 3mån och för semper lemolac.. men vissa är spybarn tex jag själv va de också.. tror inte de e nån fara så länge han ökar i vikt osv=)

• Stedt

Min dotter är 3 mån och 1 v - i perioder spyr hon JÄTTEMYCKET och alltid spyr hon lite. Hon går upp i vikt jättebra så jag ser det mer som jobbigt att tvätta hela tiden typ...

• SVE

Min dotter är tre månader på pricken idag och spyr ganska mycke, hon var och vägdes igår och har sjunkit en kurva på en månad så dom vill ha lite koll på henne å se vart kurvan tar vägen.
    Det gör inget sa hon att hon sjunkit för hon var så stor när hon föddes men ändå.
    Så din son är inte ensam om det.
    Men ring BVC och hör. Dom ska inte kräkas så det sprutar ur munnen då kan de va nå som är knas sa dom på bvc till mig iaf. En gång då å då är väl okey men inte hela tiden flera gånger om dan.

• Stackhouse

Bebisar brukar spy upp det som är förmycket i magen. Alltså de äter och så slår "överfyllnadsskyddet i".
    Magmunnen brukar inte vara helt utvecklad, det kan ske först vid 4 månaders ålder på 65% av barnen : www.growingpeople.se/templates/Page.aspx

• nadja84

Det låter som att din lille har omogen magmun om det är mycket kräkningar och att du märker att han inte mår bra ska du söka hjälp. Det finns medicin att ge tex Losec, Zantac, nexium mfl.
    Finns förtjockningsmedel på apoteket du kan köpa och blanda i ersättningen så att den blir svårare att få upp.

Små tips är:
    Upprätt läge minst 30 minuter efter måltid.
    Höj upp huvudändan på sängen med tex en kudde under madrassen så han inte sover plant.

• Cornbread

Min son blev en kräkbebis när han var fem veckor och det åhller i sig än, han är nu snart 6 månader.

• Tandvärk

Spyr jämt och ständigt. Rinnspyr och kaskadkräks, tätt inpå mat och långt efter. Ja, mest hela tiden faktiskt. Har gått i vågor sen han föddes, just nu är det OFTA. Tre månader lite drygt, helammas, jätteknubbig. Tror snarare att du ska tolka kräkningarna som att bebisen får i sig MER än den behöver än attg den "blir av med för mycket". Kräkningarna är ofta ett sätt att justera mängden mat så att det blir lagom.

Svar på tråden Hur ofta spyr era 3-månaders?