• ÄlskadeÄnglar

Hjälp! Tiken bryr sig ej om valparn!!

Har en tik som valpat inatt. Första valpen kom halv två inatt. Sista kvart i elva idag..

Men hon bryr sig inte om valparna. Hon tittar inte ens åt dem.

När jag lägger ner henne i valplådan och sitter bredvid låter hon dem äta. Inte annars..

Någon med tips?

Har pratat med vet som säger att hon kommer att bry sig snart..

Men tänk om hon inte gör det..

• Svar på tråden Hjälp! Tiken bryr sig ej om valparn!!
  • SofiaO

Avvakta du någon dag. Du får helt enkelt ta henne till valparna och sitta med henne, så att de får dia ordentligt. Tids nog så inser hon att dessa små krabater är hennes öde den närmsta tiden

Det är en tuff omställning för henne, så gå du på veterinärens ord.

Hur gammal är tiken förresten? Har hon haft valpar förut?

• ÄlskadeÄnglar
    SofiaO skrev 2009-12-22 13:35:18 följande:
    Avvakta du någon dag. Du får helt enkelt ta henne till valparna och sitta med henne, så att de får dia ordentligt. Tids nog så inser hon att dessa små krabater är hennes öde den närmsta tiden Det är en tuff omställning för henne, så gå du på veterinärens ord.Hur gammal är tiken förresten? Har hon haft valpar förut?
    Hon är nyss fyllda tre år. Nope, inga valpar sen innan.

Kan det bero på att hon är fodertik och inte bor här annars?

Men hon har ju bott här senaste två veckorna...

Vett. sa att man ska massera valparna så dom kissar och bajsar varannan timme. men måste man göra det även på natten?

Då får man ju inte sova.. :/
  • SofiaO
    ÄlskadeÄnglar skrev 2009-12-22 13:39:27 följande:
    Hon är nyss fyllda tre år. Nope, inga valpar sen innan.Kan det bero på att hon är fodertik och inte bor här annars?Men hon har ju bott här senaste två veckorna...Vett. sa att man ska massera valparna så dom kissar och bajsar varannan timme. men måste man göra det även på natten? Då får man ju inte sova.. :/
    Bor hon inte hos er på heltid? Har hon bara varit hos er i två veckor? Ja, då är det säkert en osäkerhet från hennes sida! Nytt ställe och dessutom är hon mamma nu. Då är det om möjligt ännu viktigare att du finns där och knyter an till henne för att få henne att känna tillit och kunna ta till sig valparna.

Det viktigaste är att valparna (som jag gissar att du gett ditt godkännande till att de ska bo hos er...?) mår bra och växer. Det är tufft att ha valpar; din egen sömn får du sätta åt sidan.
  • Birgitta2
    SofiaO skrev 2009-12-22 13:43:51 följande:
    Bor hon inte hos er på heltid? Har hon bara varit hos er i två veckor? Ja, då är det säkert en osäkerhet från hennes sida! Nytt ställe och dessutom är hon mamma nu. Då är det om möjligt ännu viktigare att du finns där och knyter an till henne för att få henne att känna tillit och kunna ta till sig valparna.Det viktigaste är att valparna (som jag gissar att du gett ditt godkännande till att de ska bo hos er...?) mår bra och växer. Det är tufft att ha valpar; din egen sömn får du sätta åt sidan.
    Tydligen är hon uppfödare och har tiken ute på foder, och därmed valpar tiken hemma hos uppfödaren.
  • SofiaO
    Birgitta2 skrev 2009-12-22 13:52:10 följande:
    Tydligen är hon uppfödare och har tiken ute på foder, och därmed valpar tiken hemma hos uppfödaren.
    Ok.
    Som uppfödare borde man ju veta om sömnlösa nätter med små valpar då ju

Hur som helst, så är det ändå viktigt att vara runt tiken och få henne att känna sig trygg i miljön om hon annars inte tillbringar sin vardag där. Först då kan hon känna sig lugn och ta till sig sina valpar och slappna av.
  • SofiaO

TS!!

Du får gärna uppdatera tråden, så jag får veta hur det går för er

Ha en God Jul och Gott nytt år!

• ÄlskadeÄnglar

Alltså det är inte jag som har valparna. Det är svärmor. Men jag frågar åt hennes vägnar..

tikens matte är här och hälsar på nu. Men det verkar inte göra någon skillnad.

Dock har hon varit fram självmant och tittat i valplådan :)

• SofiaO
    ÄlskadeÄnglar skrev 2009-12-22 15:38:25 följande:
    Alltså det är inte jag som har valparna. Det är svärmor. Men jag frågar åt hennes vägnar..tikens matte är här och hälsar på nu. Men det verkar inte göra någon skillnad.Dock har hon varit fram självmant och tittat i valplådan :)
    Det är jättebra! Uppmuntra henne när hon närmar sig valplådan, så hon får känna tryggheten från er och att det är något bra som har hänt. Det där kommer säkert att lösa sig!

Ge henne ett par dagar, och ring veterinären igen om läget förblir oförändrat.
  • ÄlskadeÄnglar
    SofiaO skrev 2009-12-22 15:58:58 följande:
    Det är jättebra! Uppmuntra henne när hon närmar sig valplådan, så hon får känna tryggheten från er och att det är något bra som har hänt. Det där kommer säkert att lösa sig! Ge henne ett par dagar, och ring veterinären igen om läget förblir oförändrat.
    Ja jag hoppas det kommer lösa sig!

Nyss slickade hon lite på valparna när jag höll fram dom... Men försökte naffsa på en tror jag.. varför gör hon så?
  • hmcc

Varför är det lagligt att låta en tik åka nånannanstans(till uppfödaren) för att föda?

Jag förstår inte det där med fodertikar, vilken traumatisk upplevelse för tiken.

Inte menat till ts men det där med fodertikar förstår jag bara inte och det är konstigt att detta inte är vanligare.

Svar på tråden Hjälp! Tiken bryr sig ej om valparn!!