• Dixabilly

Min 1 åring röd i ansiktet, help..

Min son som precis fyllt ett år har i två dagar varit jätte röd om kinderna. Precis som att han varit ute när det är jätte kallt. Och han är jätte varm på ställerna.. Jag har haft på salva men det hjälper inte. Han har inte feber eller så..

Någon som vet vad det kan vara och vad man ska göra?

♥ (¯`°?.¸ ♥ Älskar livet som mamma ♥¸.?°´¯) ♥
  • Svar på tråden Min 1 åring röd i ansiktet, help..
  • MammaTillDomFinaste

har ni varit ute då?? jag har ju massa hundar så vi är ute ganska mycket, min dotter har konstant röda och varma kinder, men jag smörjer henne varje kväll.

• konkelbär

Köldskador.

Använd inte napp ute.
    Smörj inte in kinderna. Om du ändå behöver göra det, gör det på kvällen före nattning. INTE på morgonen innan ni ska ut. Krämen fryser och förvärrar köldskadorna.
    Samma sak med dusch och bad. Duscha/bada bara på kvällstid.

• Gaby 01

Kan vara tecken på begynnande sjuka! Det finns någon av de där barnsjukdomarna, typ 3-dagarsfeber som börjar så. Sök på barnsjukdomar så hittar du säkert den jag menar.
    Vi har haft det på bägge barnen och det blev lite prickigt på kroppen och feber i några dagar efter sedan var det puts väck.

• Gaby 01

Jag hittade den och lägger in texten. Kan ju vara det men borde gå över snart i sådant fall.

Femte sjukan
    Allmänt om sjukdomen: Utslag är ibland det enda symptomet men barnet kan även få feber. Utslagen finns främst i ansiktet som rodnande kinder. Kan spridas nedåt kroppen och ut till armar och ben. De försvinner efter 4?5 dagar men kan återkomma mer än en gång.
    Smittsamhet: Ganska vanlig sjukdom som kan komma i epidemier. Den är dock så mild att den många gånger missas.
    Möjliga komplikationer: Ibland ledvärk. Dock ofarlig och försvinner när febern lagt sig och utslagen är borta.
    Vad kan läkaren göra?:
    Vad kan jag själv göra?: Ge feber nedsättande vid behov och ibland smärtstillande behandling.
    Hur länge bör barnet stanna hemma?: Barnet är friskt när utslagen och febern är borta.

• konkelbär

Min unge och många andras får röda utslag i ansiktet av kylan på vintern. Min dotter har det just nu, för 7:e gången denna vinter.

• Gaby 01
    konkelbär skrev 2009-12-22 21:09:26 följande:
    Min unge och många andras får röda utslag i ansiktet av kylan på vintern. Min dotter har det just nu, för 7:e gången denna vinter.
    Det är säkert något sådant (det har ju varit så jäkla kallt nu oxå), men kan vara bra att veta att det kan komma av något annat. Speciellt om man aldrig sett det på barnet tidigare.
  • pigglet

Jag tänkte också på femte sjukan.

Men mest troligt är väl kanske att han varit ute? Våra barn blir blossande röda och varma, även om de inte alls har förfrusit sig eller så...
    Salva ska man smörja med på kvällen, när de inte ska gå ut något mer...

Annars kanske det är en förkylning? De får röda kinder även om de inte har feber.

• FiaiMalmö

Säkert köldskada. Jag fick köldutslag en gång på handlederna (för korta vantar). De kliade och höll i sig hela j-la vintern. Inte kul. Hoppas ditt barn blir bättre snart.

• With a devilish smile

Min dotter på 14 mån har precis likadant & fick det efter vi varit ute & snön hade kommit. Jag har ju smörjt henne dumt nog & hon har duschat på morgonen någon dag men inte gått ut nyduschad direkt . Men har bara tänkt att hon är torr eftersom hon är lite fnasig på kinderna också.

Ängla 081028 & Bebis BF 100707
  • Dixabilly

Tack alla ni för era svar!
    Har kollat febern till och från, och inte över 37 än.

Kom och tänka på att jag drog honom lite i pulkan innan vi åkte iväg, kanske några minuter innan jag kom fram till att det var alldeles för kallt ute, det var -12.
    Ska tänka på det ni skrev om att smörja in och så..
    "Hoppas" på att det är kylan som gjort det. Ska hålla koll på hur det går.

Tack alla för era svar.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Älskar livet som mamma ♥¸.?°´¯) ♥
  • sarsparis

I bästa fall är det bara torrhetseksem som barn lätt får när det är vinter. Vi smöjer med locabase repair flera gånger om dagen, tänk på att inte smörja innan ni går ut.

Svar på tråden Min 1 åring röd i ansiktet, help..