• ung5barnsmamma

Delar era barn rum eller har de varsitt???

Jag har 4 barn o 5 på väg.. Vi bor i ett 7 rum o kök stort hus..

Min 5 åring är rädd för att sova själv o leker gärna i lilebrors rum..

Därför har vi en ide att de små ska få dela..

Är det bra för syskon att dela rum??

hjälp snälla.

• Svar på tråden Delar era barn rum eller har de varsitt???
  • gia

Jag har nästan alltid delat rum med mina syskon...! Har inget negativt att säga om det eftersom jag var mörkrädd som liten så kändes det skönt och tryggt att ha ett syskon i närheten! Har delat rum med både en äldre syskon och sedan ett yngre!
    Det var först när jag blev tonåring som jag kände att det var dags att få ett eget rum!

Men om din femåring är mörkrädd så tycker jag iallafall att det kanske hjälper henne att få dela rum med sin lillebror! Kan vara en trygghet...

• Nyfiken gul

vi har 5 barn o så här har vi löst det...

Älsta flickan som är 11 har eget rum, börjar komma i puberteten och vill gärna kunna stänga om sig själv... Hon delar dessutom rum med sin syster hos sin mamma o tycker det är skönt att kunna få vara ifred när hon är hos oss o träffar pappa...

Älsta sonen som är 7 har också eget rum

De två mindre pojkarna delar rum med varandra.... också umgängesbarn hos oss så de är ibland helt själv i rummet också..... men de tycker det är skönt att dela rum med varandra..

Yngsta dottern är 1 år gammal o bor än så länge med oss i sovrummet då hon sover i spjälsäng.. Men hon ska också få eget hörn så småningom... för tillfället leker hon i alla andras barnrum..

Vi har förvisso umgängesbarn men skulle ha denna ordning ändå oavsett om de bodde permanent hos oss..

• ung5barnsmamma

Mina 2 små är 5 och 2 år gammla..

Är så rädd att det inte ska funka..

• gia

Varför inte bara göra ett försök...Ingenting att ängslas över! Kan säga att det skiljer fyra år mellan mig och mina syskon och vi har nästan alltid delat rum fram tills vi nått en viss ålder! Jag har bara positiva minnen från den tiden!

• LadyMarmalade

har bara 4 rok och vi är sex personer...(tre sovrum, barnen är pojkar 11och 5, flickorna 10 och 4)

de stora (som har umgänge med sin far vh har nu fått varsina rum eftersom de kommit i den åldern att de vill vara ifred och de små delar rum...vi sover just nu i vardagsrummet....urk...har nog provat det mestas känns det som och inga lösningar blir riktigt bra...

• Tiff

Mina barn delar rum. Flickan är 3½ år o lillkillen 1 år. Går så bra så. Hon har sin egen sida med sina leksaker i en hylla och han har sina leksaker på andra sidan rummet i sin hylla. Inga problem alls.

• FruMamma

mina töser som är 2 och 4 år delar rum. Det går jättebra, vi nattar dom samtidigt på kvällen och de somnar ganska fort , förutom enstaka gånger då... jag tror det är en trygghet för dom, de har varandra, ingen som känner sig ensam och utanför.

• Netta74

Våra killar är 10 och 6 (snart). De har delat rum hela tiden (sedan lillebror var ca 1 år). Vi flyttade runt ganska mycket när de var mindre innan vi köpte vårat egna hus, så då sov de båda två i vårat rum. Det kändes väl tryggast så.
    När vi skaffade vårat egna hus för 4 år sedan så tänkte vi (det finns två rum på övervåningen) att de får ett och vi tar det andra. Men, men de tänkte inte de, nu sover vi alla i samma rum i alla fall (vårat rum är stort) de har sin våningssäng, vi har dubbelsäng +att vi ställde in spjälsängen för några veckor sedan och det är ändå inte trångt.

Jag tänker att de får sova i vårat rum så länge de vill, när vi prövade att ha dem i andra rummet slutade det med att vi hade en till i våran säng och en sov på golvet bredvid vår säng.

De säger nog säkert till när de känner sig för stora för att sova med mamma och pappa.

• Avelyn

Mina pojkar på 6 och 8 år har alltid delat rum. Det har funkat jättebra. De blir så trygga tillsammans nattetid och leker alltid tillsammans om dagen. Skulle inte fungera att ge dem varsitt rum. Det finns ett litet rum ledigt hemma.. men det ska dottern få. Vore synd att låta henne dela rum med någon av killarna sedan. Det skiljer ju så många år...

Svar på tråden Delar era barn rum eller har de varsitt???