• Lingling11

Emmaljunga classic sport, bra eller anus?

Sitter och funderar på vilken barnvagn som vi skall inhandla till den lilla bebisen. Vi har först varit inne på en crescent classic för den tyckte vi uppfyllde våra krav (som hittills är: säker, kombi vagn för vi vill ha lift, vändbar, 4 stadiga hjul, ställbart handtag, varukorg under).
    När vi sist var och kollade slängde vi ett öga på emmaljungas classic sport, hade fått tipset av en som jobbar med bl.a. försäljning av barnvagnar och säger att de är de vagnar som de haft minst problem med. När vi testade den så tyckte vi att den kändes bra, väldigt enkla funktioner och smidigare än crescent trots att den enligt deras hemsidor är tyngre.

Så nu undrar jag du som har eller har haft en emmaljunga classic sport, vad tycker du om den? Vilka för- och nackdelar har den? Om du inte är nöjd vad rekomenderar du istället och varför?

• Svar på tråden Emmaljunga classic sport, bra eller anus?
  • Dahlia

Vi hade en classic sport + mjuklift till sonen när han föddes.
    Vi var jättenöjda båda två med den vagen. Har inget att klaga på alls faktiskt!

Nu väntar vi nr3 och tyvärr sålde vi den vagnen i sommras så vi får köpa en ny och det lutar åt en classic sport igen med mjuklift.

• Lingling11
    Dahlia skrev 2009-12-22 20:53:10 följande:
    Vi hade en classic sport + mjuklift till sonen när han föddes.Vi var jättenöjda båda två med den vagen. Har inget att klaga på alls faktiskt!Nu väntar vi nr3 och tyvärr sålde vi den vagnen i sommras så vi får köpa en ny och det lutar åt en classic sport igen med mjuklift.
    Åh, låter ju riktigt bra. Så ni hade aldrig några problem med den ni hade? Tänker främst på däcken, eftersom det är hjulbroms på den och har hört att då nöts däcken mer än om det är kugghjulsbroms.

Hade ni den tillhörande quadroliften, i så fall var den bra så den gick ha som åkpåse och allt vad den är till för? :)
  • Pionan

Jag har också den vagnen! Köpte den till första, nu har den använts av ett annat barn och vi har just fått tillbaka vagnen och ska ha den till vårt andra barn. Vagnen ser fortfarande som ny ut. Har råkat ut för några punkteringar, men jag älskar ändå luftdäck! Var lite avundsjuk på vänner med sådant där handtag som man kan svänga över, men ärligt- det är rätt lätt att svinga runt hela insatsen och byta håll om det behövs, vi har gjort det mycket, även med barnet i.

Vi har också mjukliften till vår och det funkar bra. Det är inte så lång tid de åker i liften, vår gjorde det bara till ca 5 månader sedan blev det åkpåse. Det fungerar ju så bra eftersom man ändå kan fälla ner hela ryggen. Det allra bästa är ju varukorgen under! Vi släpade antagligen all vår mat under 2 års tid under den där vagnen. Man får plats med mycket!

• Pionan

Och glömde förresten... Den är så prisvärd. Jag tyckte jag hade snyggaste vagnen i mammagruppen. Den mest rejäla och allra billigaste. Många av de endra hade landat på ca 8000 för vagn och alla grejer till, vi köpte vår för 4 500. Många var avundsjuka...

• Dahlia
    Lingling11 skrev 2009-12-22 23:31:41 följande:
    Åh, låter ju riktigt bra. Så ni hade aldrig några problem med den ni hade? Tänker främst på däcken, eftersom det är hjulbroms på den och har hört att då nöts däcken mer än om det är kugghjulsbroms. Hade ni den tillhörande quadroliften, i så fall var den bra så den gick ha som åkpåse och allt vad den är till för? :)
    Vi hade aldrig problem med däcken.

Nä, vi hade ingen quadrolift till utan en vanlig mjuklift. Men om det blir classic sport igen så funderar jag på en quadrolift. Tror att de är nya va?
  • Lingling11
    Pionan skrev 2009-12-23 07:51:05 följande:
    Jag har också den vagnen! Köpte den till första, nu har den använts av ett annat barn och vi har just fått tillbaka vagnen och ska ha den till vårt andra barn. Vagnen ser fortfarande som ny ut. Har råkat ut för några punkteringar, men jag älskar ändå luftdäck! Var lite avundsjuk på vänner med sådant där handtag som man kan svänga över, men ärligt- det är rätt lätt att svinga runt hela insatsen och byta håll om det behövs, vi har gjort det mycket, även med barnet i. Vi har också mjukliften till vår och det funkar bra. Det är inte så lång tid de åker i liften, vår gjorde det bara till ca 5 månader sedan blev det åkpåse. Det fungerar ju så bra eftersom man ändå kan fälla ner hela ryggen. Det allra bästa är ju varukorgen under! Vi släpade antagligen all vår mat under 2 års tid under den där vagnen. Man får plats med mycket!
    Oj, hade hört det var lätt att vända insatsen, men inte så lätt att man kan göra det med barnet i. Är det så känns det ju inte som några problem alls att ha så jämfört med vändbart handtag :)
    Härligt att kunna släpa massa mat med sig i vagnen, det kommer sambon älska.
    Dahlia skrev 2009-12-23 08:27:45 följande:
    Vi hade aldrig problem med däcken. Nä, vi hade ingen quadrolift till utan en vanlig mjuklift. Men om det blir classic sport igen så funderar jag på en quadrolift. Tror att de är nya va?
    Ok, vad bra.
    Vet inte hur nya de är. Men när man kollar på emmaljungas hemsida är det quadroliften eller hårdlift som finns att välja till så antagligen har de bytt ut mjuklift mot quadrolift. Tycker den verkar jätte bra eftersom den har så många funktioner, och vad jag hört så ligger ju barn inte så länge i liftar så då är det bättre med en man även kan använda till annat som åkpåse då de vill börja sitta upp osv. :)

Börjar känna mig allt mer övertygad på att vi ska köpa en Emmaljunga classic sport nu, känns som den är värt varje krona :)
  • Pionan

Glömde en väldigt bra sak till - de är så ombonade! När det är snöigt och regnigt eller blåsigt skulle jag inte vilja vara ute med en typ Urban Jungel eller annat. Emmaljungan kan man stänga bra om!

• Guldfrö

Känner igen dig från majtråden och ville bara meddela att vi nyss har beställt en classic sport med quadrolift till vår bebis å e jättenöjda :)

Var först inne på en emmaljunga smart duo combi men kom fram till att själva liggdelen inte används speciellt länge och då är det dumt att betala extra för den. Tror att när nästa vinter kommer e bebisen så pass stor att den hellre vill börja med att sitta och då måste man ändå byta ut liggkorgen till en sittdel och för att inte frysa behövs en varm åkpåse till. Ytterligare en extra kostnad. Quadroliften verkar jättebra med sina många funktioner. Dessutom e den ju väldigt behändig när bebisen e liten å man lätt kan bära in liften om man e på besök hos nån... Tror de kommer att bli jättebra! :) Dessutom e de ett stort plus med den stadiga korgen under var man kan lasta matkassar och annat! Classic sport med quadrolift blev för oss ett betydligt billigare och förhoppningsvis bättre alternativ än smart combin :)

• Lingling11
    Guldfrö skrev 2009-12-31 11:04:37 följande:
    Känner igen dig från majtråden och ville bara meddela att vi nyss har beställt en classic sport med quadrolift till vår bebis å e jättenöjda :) Var först inne på en emmaljunga smart duo combi men kom fram till att själva liggdelen inte används speciellt länge och då är det dumt att betala extra för den. Tror att när nästa vinter kommer e bebisen så pass stor att den hellre vill börja med att sitta och då måste man ändå byta ut liggkorgen till en sittdel och för att inte frysa behövs en varm åkpåse till. Ytterligare en extra kostnad. Quadroliften verkar jättebra med sina många funktioner. Dessutom e den ju väldigt behändig när bebisen e liten å man lätt kan bära in liften om man e på besök hos nån... Tror de kommer att bli jättebra! :) Dessutom e de ett stort plus med den stadiga korgen under var man kan lasta matkassar och annat! Classic sport med quadrolift blev för oss ett betydligt billigare och förhoppningsvis bättre alternativ än smart combin :)
    Vi har också bestämt oss nu för classic sport. Håller med att det känns onödigt att köpa en liggdel som ändå bara kommer att användas några månader. Lägger hellre ut pengar på quadroliften som man kan använda till mer än bara ligglift :)

Vart ifrån har ni beställt och hur länge kommer det att ta innan ni får den ungefär? Är själv tveksam till när man ska beställa för läser man om barnvagnar säger några att man ska va ute flera månader i förväg, medan andra säger att det räcker med bara någon vecka.
  • Guldfrö
    Lingling11 skrev 2009-12-31 11:25:25 följande:
    Vi har också bestämt oss nu för classic sport. Håller med att det känns onödigt att köpa en liggdel som ändå bara kommer att användas några månader. Lägger hellre ut pengar på quadroliften som man kan använda till mer än bara ligglift :) Vart ifrån har ni beställt och hur länge kommer det att ta innan ni får den ungefär? Är själv tveksam till när man ska beställa för läser man om barnvagnar säger några att man ska va ute flera månader i förväg, medan andra säger att det räcker med bara någon vecka.
    E ju finlandssvensk så ha beställt den här i Finland. Beställde den i tisdags och borde få den i slutet av januari. Beror väl på lite vilken färg man beställer. Vi valde en pro titan. Tyckte den såg ful ut på bilderna men mycke snyggare i verkligheten =) Förstod på försäljaren att emmaljunga bara tillverkar en färg i taget så har man otur kan man tvingas vänta en lång tid på vagnen... Men oavsett färg borde den ju hinna hur bra som helst till april/maj =)
  • Lingling11
    Guldfrö skrev 2009-12-31 13:09:00 följande:
    E ju finlandssvensk så ha beställt den här i Finland. Beställde den i tisdags och borde få den i slutet av januari. Beror väl på lite vilken färg man beställer. Vi valde en pro titan. Tyckte den såg ful ut på bilderna men mycke snyggare i verkligheten =) Förstod på försäljaren att emmaljunga bara tillverkar en färg i taget så har man otur kan man tvingas vänta en lång tid på vagnen... Men oavsett färg borde den ju hinna hur bra som helst till april/maj =)
    Ok, då få jag gå in där vi tänker köpa den och höra vad dom säger om vilka väntetider det är på de olika färgerna. Ja det borde ju inte vara några problem att hinna få den i tid :)
  • äppelmos

jag tycker alla färger är ok, så jag skulle kunna ta den färg som är kortast leverans på.. :)

• äppelmos

någon som har dark beige och kan berätta vad det är för mönster på insidan av suffletten?

• Lingling11
    äppelmos skrev 2010-01-01 15:48:31 följande:
    någon som har dark beige och kan berätta vad det är för mönster på insidan av suffletten?
    Om jag inte minns helt fel på den vi såg när vi va i affären så är det små fjärilar på insidan.
  • Lingling11
    minignagarn skrev 2010-01-01 16:10:28 följande:
    Hade en clasic sport med dottern, aldrig några problem, älskade den vagnen!!!!!
    Hur länge hade ni vagnen med henne? Tänkte om du har någon erfarenhet hur den är då barnet börjar bli mellan 2-3 år om den blir för tung att köra då.
Svar på tråden Emmaljunga classic sport, bra eller anus?