• Kia67

Bråk igen om julen :-(

Hej, jag har många problem med min dotter som är 13 men tror hon är 16 och tuff. Vi har många instaser via soc och BUP väntar i januari. Mennu gäller det julen och resa bort 1,5 dag.

Förra julen va samma sak, hon gjorde julafton till ett h*vete rent utsagt med hennes agerande och bråkande att jag inte gav henner cigaretter!. Då var vi på en båtresa 2 dagar.. hela resan var surt.

I år ska vi åka till deras mormor och morfar och mion bror och hans barn 10 mil bort. Hela veckan har hon varit glad, handlat julklappar till mig också och kvittrat. Men nu när det närmar sig så fick jag nyss ett samtal och flera sms att får hon inte åka hem på juldagen tidigat så följer hon minsann inte med.

Så nu är bråket igång och man sitter bara å gråter. Hennes syskon blir ledsna för alla ser fram emot att ge sina julklappar.. Men hon har nu uttalat att åker vi hem på lördagen och inte på fredagen ska hon va sur och elak mot alla.

Tyvärr vet jag det blir så också.. hon är bara glad och trevlig när det blir som hon själv har planerat och tänkt ut.. om inte.. ja då blir det raka motsatsen. Så hennes planering var att åka hem själv med bussen på juldagen för att träffa hennes vän, som hon träffar alla andra dagar.

Finns ju inget annat att göra än att ta med henne och försöka ignonera för alla andras skull.. man har ju själv tagit lån för att ge julklapp som önskas.. så man kan tycka att ibland får dom ställa upp för andra.

Ville mest se om det fanns andra med samma problem och bråk? Snacka om Julångest nu.. man tappade glöden helt. *suck*

/Kia - en kämpande tonårsmamma

• Svar på tråden Bråk igen om julen :-(
  • kjempejente

Jadu, vad ska man säga.
    Jag gick Tonårscope i höst och det var det bästa som jag har gjort på länge. Snacka om att få tips och ideer på hur man kan tänka och göra. Helt sagolikt bra!!!

I detta fall som du har skulle jag vara tydlig och inte ge henne utrymme för hennes hot om att vara otrevlig. Många tonåringar använder hot och lyckas på så sätt få sin vilja igenom. Därav säger jag inte att det funkar hos er.
    BUP är också jättebra.
    Hoppas att det går att leva sig igenom julen för er.

• Kia67

Hej Kjempejente,
    Nej hon ska inte få sin vilja igenom. Tyvärr får hon det hos sin pappa i mer utrsträckning för han orkar inte stå emot för husfridens skull. Så jag blir boven.. men det är en annan sak som ja jobbar med.

Det har skickats så många hot och sms, löften som bryts hela tiden sen igår att man har ingen julglädje alls kvar, tyvärr för syskonen som blir lidande.

Jag är tydlig med vad som gäller i det här fallet, hon får inte vara hemma själv eftersom jag vet hon fortfarande träffar en 20 årig kille vi försöker hålla henne ifrån

Ska försöka kolla upp det där Tonårscope vad det är.. allt stöd man kan få emotas tacksamt.

Trevlig jul till dig också

• kjempejente

Tonårscope är en typ av studiecirkel som kommunen anordnar. I Umeå är det familjeteamet som håller i det och man träffs 10 ggr under en termin, man samtalar om oika stradegier och sen får man utrymme att diskutera med andra föräldrar. Det som är bäst är att man känner att man inte är ensam...

• Kia67

Hej igen såhär efter julen. Jaha då förstår jag, finns liknande här. JO även om man fått höra av alla instanser att man gör rätt och ska sätta alla gränser vi gör så behöver man stödet av andra föräldrar.

Julen är över tack och lov och blev som jag befarade, en katastrofal jul men så mkt bråk från hennes sida fast jag försökte tona ner det. Hon gick loss på alla släktingar och noll respekt, bara för hon inte fick ta bussen hem själv på juldagen.

Men nu väntar vardagen och ständiga kompromisser.. men snart har vi BUP-tid.

• plastpappa01

Du har det verkligen tufft hör jag. Min roll som bonuspappa och därav far till en 13 och en 15 åring gör att jag känner igen det där med hot. Själv är jag närmast allergisk mot hot från barnen och är själv en som inte ger efter för det, men min fru deras mor har en annan lite mjukare inställning till detta.

Men jag hoppas du i framtiden INTE ger efter för hot, tror bara du undergräver din auktoritet som mor och "ledare" av familjen.

• Kia67

Nej jag ger inte efter för hot.. även om jag i många stunder tänker och känner att nu orkar jag inte längre så hittar jag styrkan nånstans.

Försöker se nåt år framåt där vi förhoppningsvis skrattar åt allt elände. Första målet nu är att få henne att inte vara sån brpkstake i skolan och gå dit som alla andra.

Man måste ju välja sina strider som så många säger.. skolan, umgänget eller husfriden.  Skolan är ju viktig.. men hamnar man snett med umgänget så blir skolan i kläm eftersom dom i gänget inte alltid är några som själva går till skolan.

Så nu är det nya tag som gäller.. ska försöka göra upp ett nytt avtal med bara ett par få punkter och sen vad konsekvenserna blir om dom bryts.

Vi gör ett nytt försök.. kanske får pappan att följa det som är sagt då också  

Svar på tråden Bråk igen om julen :-(