Hmmm... Mina erfarenheter av Prednisolon är inte bra!!
Ät det för några år sen, pga av en njursjukdom jag har. Läkaren sa att det fanns visst forskning på att njurarna mådde bra i längde av att äta kortison i 6 mån... Han sa att den enda biverkningen skulle vara att jag fick lite finnar...
Yea Right!!!
Bara en vecka efter att jag börjat äta, var jag så svullen i kroppen att mina nyckelben inte syntes längre... Gick upp ca 20!! kg under dom 6 månaderna.
Mitt immunförsvar försvann fullständigt. Var mer eller mindre sjuk i 1½ år. Med hög feber var tredje vecka, mycket sjukskrivningar!
Jag blev under den tiden också allergisk mot ganska mycket. Kräftor, räkor, äpplen, persikor, pollen, katter... mm...
När dom 6 månaderna Äntligen var över, tog det drygt ett år till innan jag fått tillbaka mitt immunförsvar.
De 10 första kilona kissade jag ut förtsa månaden, de var ju bara vatten... men resterande tog lååång tid att bli av med...
Allergierna försvann succesivt de också...
Tillråga på allt, efter att ha gått igenom 2 års helvete pga kortisonen, som skulle hjälpa min njurar... säger nu läkaren att det inte finns några sånna belägg idag!!!
Hoppas jag inte skrämt dej för mycket nu, kom ihåg att alla reagerar olika.
Varför äter du prednisolon?
Kram