• ludentass

Kräkbebis, kaffesumpskräkning

Någon mer som har en kräkbebis? Var på akuten igår med min son som blir 1 månad 27 dec. Han kräkte sk kaffesump, det såg ut som om han ätit choklad innan han kräkte. De hittar inget fel på honom utan sa att det kunde vara ett blodkärl som brustit eftersom han kräker så mycket och att det ibland är riktiga kaskadkräkningar. Någon som har eller har haft liknande problem och kanske har något tips på hur man kan mildra det hela för det är så synd om den lille. Vi har ordnat så att han sällan ligger ner plant på rygg och vi har provat olika sortes tillägg då jag inte ammar alls. Han äter ca 90-120 med vila och rapning mellan varje ca 30 han får i sig. Äter ca var 3-4 timme

Har fått tips om ett medel som gör tillägget tjockare från BVC. Någon som har provat det? Har det hjälp så att barnet kräker mindre?

• Svar på tråden Kräkbebis, kaffesumpskräkning
  • TissTassTess

Har tyvärr inga erfarenheter om nått medel som ska få barn att kräkas mindre. Men våran äldsta son (nu 2,5 år) kräktes enormt mycket när han föddes och det höll i sig jättelänge, han kräks fortfarande ibland. Märkte att det började avta något när han började äta fast föda, och kräktes sen bara när han åt flytade mat!! Har varit en jättejobbig tid men som nu börjar ordna upp sig när han blivit äldre!!

• ludentass

Har nu letat upp vad medlet heter och det är Nestargel, det ska tydligen göra att tillägget blir tjockare och det i sin tur ska leda till att det är lättare för barnet att behålla maten! Någon som provat eller använt det?

Lilleman har en bror som också kräkte ganska mycketi ca 6 mån men inte så mycket som lilleman. Han är som en fontän!

• Rocktroll

Vi har använt nestargel till våran kräkis :) det är UNDERBART! Vi gjorde både ersättning och välling tjockare med det och då spydde hon knappt något alls, från fontän till rapspya typ. Nu slutade hon tack och lov spy för bara någon vecka sen, hon är 8 mån. Hörde däremot att nestargel utgår nu i december så köp upp ett parti. Vi har testat andra medel med som thicken up som också finns på apoteket men det gilla vi inte alls.

• ludentass
    Rocktroll skrev 2009-12-23 12:36:03 följande:
    Vi har använt nestargel till våran kräkis :) det är UNDERBART! Vi gjorde både ersättning och välling tjockare med det och då spydde hon knappt något alls, från fontän till rapspya typ. Nu slutade hon tack och lov spy för bara någon vecka sen, hon är 8 mån. Hörde däremot att nestargel utgår nu i december så köp upp ett parti. Vi har testat andra medel med som thicken up som också finns på apoteket men det gilla vi inte alls.
    Tack så hemskt mycket för informationen, det inger hopp. Ska köpa hem ett gäng nestargel.
    God jul och god fortsättning till dej och din familj! Och en god jul till alla andra med när jag ändå är igång!
  • Dr Mupp

Vi har inte testat nestrgel. Vi fick bort kräkningarna genom att jag slutade helt med mjölk. Han var altså mjölkallergiks

• Liiii
    ludentass skrev 2009-12-25 07:09:03 följande:
    Tack så hemskt mycket för informationen, det inger hopp. Ska köpa hem ett gäng nestargel. God jul och god fortsättning till dej och din familj! Och en god jul till alla andra med när jag ändå är igång!
    Nestargel har slutat att tillverkas och kommer utgå ur sortimentet på apoteket den 31 december. Det som då finns att tillgå är ThickenUp som fungerar på samma sätt.

Har själv 2 kräkbebisar en son på 2 ½ år som slutade kräkas vid 22 månader och en dotter som är 6½ månad som blivit lite bättre nmed mjölkfritt och förtjockningsmedel. Båda mina bar har/haft reflux och behandlas med medicin
    Lukas 070530, Linnea 090613
  • ludentass

Nu har jag fått en ny son!! Han har inte varit en "normal kräkbebis" utan det var sk Pylorusstenos. Det är en förträngning i den nedre magmunnen och han blev opererad i Lund 27/12. Vi fick komma hem på kvällen dagen efter och han mår jättebra efter operationen. Allt känns jättekonstigt! Man väntar på en katapultkräk efter måltiden men den kommer inte utan det blir oftast en liten kladd i mungipan, en jätterap och ett stort tandlöst smile. Ska bli kul och se skillnaden även i tvättkorgen!

Alla ni med kräkbarn, jag lider med er och de små liven. Det är inte lätt att leva med och jag tror man måste ha haft kräkbarn för att förstå hur jobbigt det faktiskt är!

• Liiii
    ludentass skrev 2009-12-29 12:15:04 följande:
    Nu har jag fått en ny son!! Han har inte varit en "normal kräkbebis" utan det var sk Pylorusstenos. Det är en förträngning i den nedre magmunnen och han blev opererad i Lund 27/12. Vi fick komma hem på kvällen dagen efter och han mår jättebra efter operationen. Allt känns jättekonstigt! Man väntar på en katapultkräk efter måltiden men den kommer inte utan det blir oftast en liten kladd i mungipan, en jätterap och ett stort tandlöst smile. Ska bli kul och se skillnaden även i tvättkorgen! Alla ni med kräkbarn, jag lider med er och de små liven. Det är inte lätt att leva med och jag tror man måste ha haft kräkbarn för att förstå hur jobbigt det faktiskt är!
    Va skönt att det har ordnat det för er.
    Lukas 070530, Linnea 090613
Svar på tråden Kräkbebis, kaffesumpskräkning