• Anonym

har man förhöjt antal vita blodkroppar eller för låga, vid leukemi?

har hört lite olika bud gällande detta, läste t. ex precis om en tjej som hade jättelågt antal vita blodkroppar och hon hade leukemi.
    såna här b-leukocyter är det väl vi pratar om?
    (3,5-8,8) ska man ligga mellan, jag låg på 8,9.

men jag är dunderförkyld, men CRP visade inget i går, låg på 8.

• Svar på tråden har man förhöjt antal vita blodkroppar eller för låga, vid leukemi?
  • storasyster89

Det ska vara förhöjt eftersom leukemi är när blodkropparna delar sig okontrollerat (=blir alldeles för många) men det brukar ju vara kraftigt förhöjt och är du sjuk är det ju inte konstigt att vita blodkropparna är många ;)

• Anonym
    storasyster89 skrev 2009-12-23 10:21:49 följande:
    Det ska vara förhöjt eftersom leukemi är när blodkropparna delar sig okontrollerat (=blir alldeles för många) men det brukar ju vara kraftigt förhöjt och är du sjuk är det ju inte konstigt att vita blodkropparna är många ;)
    okej men crp var normalt?
    men jag är riktigt risig, kan dom bli förhöjda av virus?
  • Anonym

men om jag har en början till leukemi kanske det kan visa sig så?
    ä så orolig för vi tog proverna just för att jag fått blåmärken utan att ha slagit mig.
    sen är det en del annat jag ska kolla upp fast med en annan läkare som hepatit etc.

• vedens

CRP stiger främst vid baktieriorsakad infektion men förblir lågt vid virus. LPK är en samlingsgrupp för vita blodkroppar (leukocyter). Då det är de vita blodkropparna som är immunförsvar så ökar de vid alla infektioner oavsett genes. Din stegring är mild, vid en ordentlig virusinfektion ligger LKP ofta rund 10. Vid leukemi hittar man kraftigt förhöjda värden, ibland upp mot 22-25 så det behöver du inte fundera på.

• Anonym
    vedens skrev 2009-12-23 10:32:51 följande:
    CRP stiger främst vid baktieriorsakad infektion men förblir lågt vid virus. LPK är en samlingsgrupp för vita blodkroppar (leukocyter). Då det är de vita blodkropparna som är immunförsvar så ökar de vid alla infektioner oavsett genes. Din stegring är mild, vid en ordentlig virusinfektion ligger LKP ofta rund 10. Vid leukemi hittar man kraftigt förhöjda värden, ibland upp mot 22-25 så det behöver du inte fundera på.
    okej vad skönt, så om jag nu hade haft leukemi och därför får dessa blåmärken hade det troligen varit mycket högre.
  • Anonym

vilket blodprov är viktigast för leukemi? tänker på den kroniska.
    är det b-leukocyter?
    om blåmärkena skulle ha med detta att göra, skulle det visat sig på trombocyterna?
    hon sa att allt var bra förutom detta, men det sa hon också var bra men det kunde tyda på nån infektion och jag skulle inte oroa mig för nåt annat.
    men hon var ingen läkare.
    min läkare skulle nämligen höra av sig sa han om det var nåt, och det trodde hon inte att han skulle göra.

förlåt att jag tjatar, men om jag hade haft leukemi så skulle det kanske visat sig på andra blodprover med, eventuellt?

• Anonym

SYMTOM
      Många patienter har inga symtom, och sjukdomen kan förbli helt indolent under många år och patienter känner sig helt friska.

Andra patienter uppvisar sjukdomsprogress efter flera års stillsam sjukdom. och åter andra patienter har svåra sjukdomssymtom redan vid diagnos.

Allmänsymtom i form av feber, nattsvettningar och viktnedgång.

Trötthet, som ibland är relaterad till anemi.

Blödningssymtom beroende på trombocytopeni.

Infektionskänslighet, p g a hypogammaglobulinemi eller mer sällan p g a granulocytopeni.

Både anemi och trombocytopeni, liksom granulocytopeni, kan vara tecken på en sviktande benmärgsfunktion p g a infiltration av tumörceller, men kan också vara immunologiskt betingade. Vanligast är immunhemolys med positivt Coombs test (DAT+).

Lymfknuteförstoring

Splenomegali med lokala trycksymtom p g a den förstorade mjälten, ibland i form av smärta, andfåddhet och mättnadskänsla.

Hepatomegali kan förekomma

Ökat antal lymfocyter i blod (lymfocytos) ger vanligtvis inga symptom. Vid PLL med mycket höga lymfocyttal, kan dock patienten få ffa perifer cirkulationsrubbning.

Klåda är ett sällsynt symtom

för det är ju tack vare blåmärkena som vi gjorde blodstatusen...fast dte är ju lite trist at höra att man kan känna sig frisk i flera år.

• vedens

Vid leukemiutredning tar man blodprover där man tar en allmänn diff av leukocyterna för att se hur fördelningen är mellan de olika vilket är rutin och din läkare med all säkerhet gjort utan att du vet om det. Ser det konstigt ut och patienten dessutom har symtom som stämmer så går man vidare med ett benmärgsutstryk (man tar ut benmärg ur höftbenet) för att titta på cellerna i mikroskop. Det man tittar efter då är halten omogna celler, avvikande utseende och även här fördelning av olika typer. Tror verkligen inte att du behöver oroa dig för leukemi, blåmärken kommer och går och man kan få mer i perioder utan att det tyder på något malignt. Försök koppla bort detta och ge dig hän julstök istället. Skickar en julkram och förhoppningsvis lite ro i själen.

• Anonym
    vedens skrev 2009-12-23 12:48:59 följande:
    Vid leukemiutredning tar man blodprover där man tar en allmänn diff av leukocyterna för att se hur fördelningen är mellan de olika vilket är rutin och din läkare med all säkerhet gjort utan att du vet om det. Ser det konstigt ut och patienten dessutom har symtom som stämmer så går man vidare med ett benmärgsutstryk (man tar ut benmärg ur höftbenet) för att titta på cellerna i mikroskop. Det man tittar efter då är halten omogna celler, avvikande utseende och även här fördelning av olika typer. Tror verkligen inte att du behöver oroa dig för leukemi, blåmärken kommer och går och man kan få mer i perioder utan att det tyder på något malignt. Försök koppla bort detta och ge dig hän julstök istället. Skickar en julkram och förhoppningsvis lite ro i själen.
    vad gulligt av dig.
    jag är ju verkligen sjuk så jag hoppas vita blodkropparna beror på det, sen vet jag inte om det kan stämma men jag har ett aktivt immunförsvar eller vad man ska kalla det.
    det tar död på mina egna organ, har t. ex fått diabetes,struma och vitiligo. vet inte om jag därför ofta kanske har högre vita blodkroppar?
    för ett par månader sen var det just detta som låg högre än övriga, då på typ 7.7, fast då var jag inte sjuk.
    sen hade jag förhöjda levervärden med som ska följas upp, kanske eventuellt därifrån mina blåmärken kommer från? läkaren ska även ta hepatit prover, även om sannolikheten är liten att jag fått det via blodet jag fick för 1,5 år sen så finnas risken=/
    god jul!
  • Anonym

jag har en autoimmunsjukdom/sjukdomar eller vad man nu kallar det.
    trak-positiv från och till.

• vedens

Förhöjda leverprover kan förklara blåmärken. Ett förhöjt PK till följd av leverpåverkan kan vara förklaringen och det är värt att utreda om så är fallet. Det verkar som om det är dags för dig att be ditt imunförsvar att hålla sig på mattan och bara andripa virus och annat oknytt och låta kroppsegna celler vara ifred

• Anonym
    vedens skrev 2009-12-23 16:50:56 följande:
    Förhöjda leverprover kan förklara blåmärken. Ett förhöjt PK till följd av leverpåverkan kan vara förklaringen och det är värt att utreda om så är fallet. Det verkar som om det är dags för dig att be ditt imunförsvar att hålla sig på mattan och bara andripa virus och annat oknytt och låta kroppsegna celler vara ifred
    ja precis.
    en läkare tror att det är metaboliskt, alla värdena har vart lite förhöjda, altså asat, alat och den sista, fast den var bättre sist.

när jag fick diabetes och struma för 6 år sen låg alat på 1.3

när jag fick barn för 1,5 år sen låg alat på 0.43 (om det är alat som ska ligga under 0.76) sen fick jag jättemycket blod och nu då 1,5 år senare låg det på 1.07 och en månad senare på 1.8

men vi ska se nu vad hepatitproverna visar, jag mår inte illa, har gula ögonvitor och sånt iaf.

gjorde ett bukultraljud för en vecka sen pga en stor klump jag har i magen, alla verkade helt förfärade, men det var som jag läst om, min njure!
    fick papper igår från speckirurgen som misstrott mig och skrev att den var helt normal.
    den är precis under levern, men när jag upptäckte klumpen fick jag panik, och plussade ett och ett, levervärden och nu en stor knöl!

han som gjorde ul gjorde det över hela magen, tror du att speckirurgen hade stet om det var nåt avvikande på levern?
    det kanske man inte ser, för den är väl mer under revbenen...?
Svar på tråden har man förhöjt antal vita blodkroppar eller för låga, vid leukemi?