• AnnaBanana

1-åring som slåss!

Har en 1 -åring som slåss när hon inte får som hon vill eller när vi säger " aj aj så får man inte göra" . Hur ska man göra för att få bort detta?
    Vi har prövat med att säga ifrån, gått därifrån och bara ignorera men det verkar inte fungera nåt utav det.... suck
    Ingen förälder vill ju ha ett barn som slåss....
    Finns det några tips därute på hur man kan göra för att avvänja detta dåliga beteende??
    tacksam för svar.....

• Svar på tråden 1-åring som slåss!
  • SunnyBunny

Min dotter slåss oxå och hon är 2 år snart. Alla säger att det är nåt som växer bort och jag hoppas det gör det snart! Jag har testa allt möjligt, men det som fungerar för oss är att ignorera det och försöka få henne och bli intresserad av nåt annat. Om man säger nej eller "skäller" på henne tycker hon det bara är roligt. Nu kan man även säga till henne och gå in på sitt rum och stänga dörren.

• April Mamma

Små barn förstår ju inte innebörden av tex ordet Nej, aj aj osv. Men samtidigt så är det ju bra att påpeka Nej, aj aj för det är ju ett ord som senare markerar att det inte är ok. Och samtidigt så kan man ju säga att tex mamma får ont när du slår mig, så att man förklarar varför och inte bara nej. Vad är ordet nej liksom =)

Jag hade nog tagit tag i barnet arm (inte hård) och sedan förklarat det som jag skrev ovan...

Antagligen så kommer det att försvinna..

• April Mamma

hmm.. =)

barnets arm ( inte hårt)

• BlommyNess12

Jag har lite samma problem, när han blir arg och slår mig så säger jag "Men SLUTA, inte slåss! Mamma får ajaj då (ser ledsen ut, kanske klämmer ur mig någon snyft)"

9 gånger av 10 kommer han av sig när jag ser sådär ledsen ut och håller mig för stället där han slog att han kommer och kramar mig och pussar för att trösta.

När han får vredesutbrott lägger han sig på golvet och skriker och ålar runt, och det är bara att sitta brevid och vänta ut eller göra något annat under tiden.

• BlommyNess12
    BlommyNess12 skrev 2009-12-23 11:45:14 följande:
    Jag har lite samma problem, när han blir arg och slår mig så säger jag "Men SLUTA, inte slåss! Mamma får ajaj då (ser ledsen ut, kanske klämmer ur mig någon snyft)"9 gånger av 10 kommer han av sig när jag ser sådär ledsen ut och håller mig för stället där han slog att han kommer och kramar mig och pussar för att trösta.När han får vredesutbrott lägger han sig på golvet och skriker och ålar runt, och det är bara att sitta brevid och vänta ut eller göra något annat under tiden.
    tar också tag i hans händer så han inte kan slå mig mer när jag säger sluta.
Svar på tråden 1-åring som slåss!