Gräslig hosta! Krupp/astma?
Elliot insjuknade för tre nätter sen, men en torr, skällande hosta och andningsproblem. Han hade även feber, 38,5, mitt i natten. För att få luft fick vi gå ut på uteplatsen. Detsamma upprepades även natten till igår. Under gårdagen intensifierades hans hosta, och han börjar ibland kunna hosta upp något litet. Den låter inte lika "kruppig" längre. Natten till idag sov han nästan ingenting, trots högläge som nästan motsvarar sittande läge. Han hostar som en besatt, vill ibland kräkas (fast inget har kommit), och fick lite svårt att andas - dock ingen kruppattack.
Under dagen nu hostar han fortfarande hela tiden. Kan knappt prata. Han försökte sova en stund nu och kunde det i 20 minuter, sen började han hosta så hemskt att han inte fick luft och det pep i rören på honom.
Han är väldigt ledsen och trött så klart, eftersom han inte får sova. Han får Mollipect och Bricanyl - Mollipect under dagtid, och Bricanyl under eftermiddag och natt. Vad mer kan jag göra för att hjälpa honom? Tyvärr kan jag inte sitta med honom när han sover, eftersom hans 7 månaders lillasyster vill amma minst tre gånger varje natt. Mollipecten och Bricanylen är han ju inne på sin tredje dag med nu.
Vad mer kan vi göra för honom? Han äter glass, dricker vatten och varm svartvinbärssaft, men inget tycks hjälpa. Tempen har jag inte kunnat ta idag, för han hostar så dant när han ligger ner (stjärttermometer).