ni som har gjort rocky road
Såg att det ska vara 600 g choklad (70%-ig)
Jag blev snål... Kan man ha 200 g kvalitéchoklad och resten vanlig ljus mjölkchoklad?
Såg att det ska vara 600 g choklad (70%-ig)
Jag blev snål... Kan man ha 200 g kvalitéchoklad och resten vanlig ljus mjölkchoklad?
Hej, jag gjorde min andra omgång idag. Tog bara 400g choklad för jag tyckte det blev för mycket förra gången, och sen tog jag hälften Mjölkchoklad- det blev supergott! Lycka till.
Vi har gjort både på ljus choklad och mörk. Inte köpt "finchoklad" utan bara tagit typ blockchoklad och det går bra det med. Hoppas dina RR blev goda!
Det kan du absolut göra, det är ju en smaksak, jag använde mig av mestadels 56% choklad: matochodla.blogspot.com/2009/12/julgodis-rocky-road.html
Kan man ha dumlekulor i stället för hela dumlekolor? Eller tappar man nåt då
på aftonbladet hade de ett annat recept (tasteline tror jag det heter eller allt om mat)
där ska man ha 200 g mörk choklad 200 g mjölkchoklad och kondenserad mjölk...detta receptet böev mycket godare.
Fast jag blandade Leilas och detta recept för i det jag hittade på tasteline skulle mna inte ha dumle och det är det som gör de så goda
Lycka till
Jag gjorde på 600 g vanlig mjölkchoklad, för tycker inte om mörk choklad. Det blev jättebra!
Jag tog 200 g mörk choklad och 400 g ljus choklad och jag köpte den billigaste chokladen i affären men det blev jättegott ändå.
Jag har testat Rocky Road med dumlekola,
men detta receptet som jag hittade och gjorde till jul är det godaste!
200 g mörk choklad
200 g mjölkchoklad
25 g smör
397 g sötad kondenserad mjölk
2 tsk vaniljsocker
2,5 dl minimarshmallows
2,5 dl jordnötter, helst osaltade, rostade
1.Klä en mindre form, ca 20x25 cm, med aluminiumfolie.
2. Bryt chokladen i bitar. Smält över vattenbad choklad, smör och kondenserad mjölk.
3. Rör då och då tills alltsammans smält samman till en slät smet.
Låt svalna något. Rör ner vaniljsockret.
4. Blanda sist i marshmallows och jordnötter - rör inte för mycket för då smälter marshmallows. Bred ut smeten i formen och kyl minst 4 timmar.
5. Skär i rutor. Förvara i kyl.