• Empo

ni som har gjort rocky road

Såg att det ska vara 600 g choklad (70%-ig)
    Jag blev snål... Kan man ha 200 g kvalitéchoklad och resten vanlig ljus mjölkchoklad?

• Svar på tråden ni som har gjort rocky road
  • Fru Galas

Hej, jag gjorde min andra omgång idag. Tog bara 400g choklad för jag tyckte det blev för mycket förra gången, och sen tog jag hälften Mjölkchoklad- det blev supergott! Lycka till.

• Pokergirl

Vi har gjort både på ljus choklad och mörk. Inte köpt "finchoklad" utan bara tagit typ blockchoklad och det går bra det med. Hoppas dina RR blev goda!

* * * Cornelia 091030 * * *
  • danei

Kan man ha dumlekulor i stället för hela dumlekolor? Eller tappar man nåt då

• msfine

på aftonbladet hade de ett annat recept (tasteline tror jag det heter eller allt om mat)
    där ska man ha 200 g mörk choklad 200 g mjölkchoklad och kondenserad mjölk...detta receptet böev mycket godare.

Fast jag blandade Leilas och detta recept för i det jag hittade på tasteline skulle mna inte ha dumle och det är det som gör de så goda

Lycka till

• Helen 1984

Jag gjorde på 600 g vanlig mjölkchoklad, för tycker inte om mörk choklad. Det blev jättebra!

• Lilaa

Jag tog 200 g mörk choklad och 400 g ljus choklad och jag köpte den billigaste chokladen i affären men det blev jättegott ändå.

• Valkyria

Jag har testat Rocky Road med dumlekola,
    men detta receptet som jag hittade och gjorde till jul är det godaste!

200 g mörk choklad
    200 g mjölkchoklad
    25 g smör
    397 g sötad kondenserad mjölk
    2 tsk vaniljsocker
    2,5 dl minimarshmallows
    2,5 dl jordnötter, helst osaltade, rostade

1.Klä en mindre form, ca 20x25 cm, med aluminiumfolie.
    2. Bryt chokladen i bitar. Smält över vattenbad choklad, smör och kondenserad mjölk.
    3. Rör då och då tills alltsammans smält samman till en slät smet.
    Låt svalna något. Rör ner vaniljsockret.
    4. Blanda sist i marshmallows och jordnötter - rör inte för mycket för då smälter marshmallows. Bred ut smeten i formen och kyl minst 4 timmar.
    5. Skär i rutor. Förvara i kyl.

• msfine
    Valkyria skrev 2009-12-28 01:47:30 följande:
    Jag har testat Rocky Road med dumlekola, men detta receptet som jag hittade och gjorde till jul är det godaste!200 g mörk choklad200 g mjölkchoklad25 g smör397 g sötad kondenserad mjölk2 tsk vaniljsocker2,5 dl minimarshmallows2,5 dl jordnötter, helst osaltade, rostade 1.Klä en mindre form, ca 20x25 cm, med aluminiumfolie.2. Bryt chokladen i bitar. Smält över vattenbad choklad, smör och kondenserad mjölk.3. Rör då och då tills alltsammans smält samman till en slät smet.Låt svalna något. Rör ner vaniljsockret.4. Blanda sist i marshmallows och jordnötter - rör inte för mycket för då smälter marshmallows. Bred ut smeten i formen och kyl minst 4 timmar.5. Skär i rutor. Förvara i kyl.
    det var det receptet jag gjorde mne jag hade pistagenötter i stället (men nästa gång ska jag blanda det och jordnätter) samt att jag hade dumle i...kanoners gott
  • lalasmama
    msfine skrev 2009-12-27 14:49:57 följande:
    på aftonbladet hade de ett annat recept (tasteline tror jag det heter eller allt om mat)där ska man ha 200 g mörk choklad 200 g mjölkchoklad och kondenserad mjölk...detta receptet böev mycket godare.Fast jag blandade Leilas och detta recept för i det jag hittade på tasteline skulle mna inte ha dumle och det är det som gör de så godaLycka till
    då kallas de Rocky Road FUDGE å de var mkt godare tycker jag!!
  • msfine
    lalasmama skrev 2009-12-29 15:17:40 följande:
    då kallas de Rocky Road FUDGE å de var mkt godare tycker jag!!
    tyckte jag med inte alls lika mastiga
Svar på tråden ni som har gjort rocky road