• Soffiloffan

Hur vanligt är det att det blir tvillingar igen?

Jag tycker det skulle vara jättekul att få tvillingar en gång till, men hur vanligt är det egentligen? Nyfiken

• Svar på tråden Hur vanligt är det att det blir tvillingar igen?
  • viseversa

Beror på om det är tvåäggs eller enäggstvillingar ni har. har ni tvåäggs så är chansen ganska stor att ni får det igen då din kropp ibland/eller ofta släpper två ägg.

Enäggstvilligar är ju igentligen ett "misstag" av naturen och har inget med ärftlighet att göra utan bara slumpen som avgör. Alla kan få enäggstvilling tom dom som inte hat tvillingar i släckten. Då det är ETT ägg som blir befruktat och sen delar sig till två ägg.

Det är så jag ahr hört iallafall. MEN jag kan ju ha fel!

• viseversa

Har en kompis som först fick tvillingar. Sen några år senare fick hon tvillingar igen!

• mianna

ojoj...
    om man vill har syskon då till killarna så är chansen alltså rätt stor... HJÄLP!
    {#lang_emotions_laughing}

• Nea76
    wallis skrev 2009-12-27 16:10:12 följande:
    1,7% är sannolikheten att du får tvillingar igen :)
    Nyfiken, hur kom du fram till det??

Själv är jag tveksam om jag orkar med tvillngar igen, våra var för tidigt födda så vi fick en väldigt tuff start.

Nästan så man skulle vilja plantera in ett befruktat ägg så man VET att det bara blir en. Men så får man nog inte göra?! :D
  • wallis
    TessanS skrev 2009-12-27 20:55:55 följande:
    Nyfiken, hur kom du fram till det?? Själv är jag tveksam om jag orkar med tvillngar igen, våra var för tidigt födda så vi fick en väldigt tuff start. Nästan så man skulle vilja plantera in ett befruktat ägg så man VET att det bara blir en. Men så får man nog inte göra?! :D
    Om ett svenskt par fått tvåäggstvillingar är sannolikheten 1,7 procent att även nästa graviditet också blir tvillingar.
    Källa: Nationalencyklopedin.

Jag hade lätt tagit tvillingar igen. Okej det har vart väldigt tufft de första 6 månderna men de är ju helt otroliga :)
  • Nea76
    wallis skrev 2009-12-27 21:37:16 följande:
    Om ett svenskt par fått tvåäggstvillingar är sannolikheten 1,7 procent att även nästa graviditet också blir tvillingar.Källa: Nationalencyklopedin.Jag hade lätt tagit tvillingar igen. Okej det har vart väldigt tufft de första 6 månderna men de är ju helt otroliga :)
    Aha, så bra. Tack för den informationen!

Jag önskar att vi oxå var så sugna på tvillingar igen men våra kom 3 månader för tidigt och det har varit en ritkigt tuff resa!!
  • WilmaOchEmilia

TS jag känner precis som du önksar önskar önskar verkligen att det blir två nästa gång med. men mina är enäggs så chansen är väl inte så stor. men å andra sidan har vi tvåäggs i släkten. så man vet aldrig...

• mammamutilltre

Ställde samma fråga för ett år sedan och även då jag blev gravid i början av året....var mest orolig för tvillingar igen...tänkte att jag inte skulle orka 5 barn.
    Men i alla fall så pratade jag med min läkare på mvc och hon sa att chansen/risken ändå var ganska liten trots att jag själv är tvåäggstvilling och mina likaså.
    Det var en enling som fanns där inne, konstigt nog så blev jag liiite besviken över att det inte var två. Men nu när hon är 8 veckor så inser jag hur stressigt det ändå var med två bebisar., men ändå så underbart.

• wallis

mammamutilltre..kan tänka mig det. Känns mysigt att få prova hur det är att ha en i framtiden med.
    Men tvillingar är mys :)

Svar på tråden Hur vanligt är det att det blir tvillingar igen?