När lärde sig erat/era barn skillnad på olika färger?
Frågan finns i rubriken!!
Frågan finns i rubriken!!
min fyraårige son har precis fått kläm på det här med färger - ett tag trodde jag att han var färgblind - men det verkar inte så, utan nu har han koll på det!
Jag var superorolig för att min son var färgblind så jag började drilla honom som 2-åring redan. Så då kunde han typ rött, grönt, blått och orange. Han gillade orange väldigt mycket .
Nu är han 3,5 och kan de flesta vanliga färger och jag har insett att han var nog ganska tidig ändå.
Sonen lärde sig strax innan han fyllde tre. Dottern strax innan hon fyllde två. Båda har svårt med mörka färger: svart/mörkbrun/marinblå heter svart alltihop.
Är man orolig att barnet är färgblind så kan man prova att spela tex "ballongspelet", eller sortera tex pärlor/klossar. Då behöver man inte kunna färgerna, utan bara se skillnaden på dem.
sonen fyller 3, han börjar kunna de vanligaste färgerna. Men det är efter en del träning, och det blir inte alltid rätt...
Min dotter på 2,5 år har precis lärt sig de vanligaste färgerna, som blå gul röd och grön.
Äldsta dottern var tidig med att kunna färgerna, hon kunde de allra flesta (utom de allra ovanligaste) vid 2 år. men hon koncentrerade sig på sånt för motoriskt tidig var hon inte
Min äldsta var tidig, runt 2 år tror jag. Min yngsta blev då ännu tidigare då hon lärde sig av den äldsta. Så hon var 1,5 när hon började prata om färger och strax därefter hade hon för det mesta rätt. Ett tag innan 2 kunde hon skilja på ljus och mörk på färger. Men jag tror att det är vanligare att lära sig färger vid ca 3...
Våran tjej var tidig mellan 18månader & 2 år så lärde hon sig basfärgerna & hur man blandar för att få en färg kom inte långt efter tex svart & vit blir grått eller rött och blått blir lila osv...
hon började prata när hon var 9månader och sen var det nonstop.... bla bla bla....
Kunnat peka ut och skilja på de flesta vanliga färgerna har han gjort sedan han var 1½ år cirka. Inte tidig med något egentligen annars. Är 2 år precis nu och har bara precis börjat säga ett par ord - enda färgen han säger är "lila"
. Motorisk är han inte heller. Förstår som sagt bra
Första barnet var 1½, andra barnet var 3½ så här har det varierat rätt kraftigt. Första barnet kunde alla bokstäver vid 2½, andra barnet är nu 4½ och kan inte namnet på en enda bokstav. Det är så olika vad de intresserar sig för.
Strax innan två, tror jag.