Vad är ribbefläsk?
Ja, som rubriken lyder, vad betyder egentligen ribbefläsk? Hur tillagar man det?
Ja, som rubriken lyder, vad betyder egentligen ribbefläsk? Hur tillagar man det?
Ribbefläsk har jag aldrig hört talas om, men Ribbestek är en dansk rätt där man tillagar hel fläskstek med svålen kvar.
Trodde det var revbensspjäll, men det verkar inte stämma. Någon charkprodukt iaf.
"hej, säljer ni fläsk i charken? kram manne"
jag svarar:
"hejsvej! haha hm, ja ribbefläsk & fläskroulad.. nu måste jag ju fråga varför du vill veta detta? kram
Tack... Tror jag? Min son ringde o sa att han köpt ribbefläsk och undrade om det var detsamma som fläskstek. Eller om den är rimmad eller ngt... Han skulle tillaga den åt mormor som är på besök... Jag kunde inte svara, fick inga bra träffar på google heller.
Ribbesteken är Revbensstek av gris.
Virriga Vera skrev 2009-12-24 06:54:26 följande:
Halva min släkt är Norsk och vi äter alltid Ribbe på julbordet. Det är torkade och saltade revben av lamm som sedan lakas ur och ångkokas.
Men ribbefläsk har jag inte hört talas om...
Virriga Vera skrev 2009-12-24 10:14:20 följande:
Haha! Jag undrar vad han gjorde med ribbefläsket? Om han kokt charkprodukten och griljerat den! Eller om han ätit den rå på mackan?
Ribbefläsk är som det heter fläsk med ribbor eller randad svål.
Sidflask som är rimmat/saltat 1 dygn ( kraftigt salt vatten med askorbinsyra vilket gör att inte köttet blir grått inuti)
Randa svålen, tillaga i långpanna i varmluftsugn 200 grader i 60-70 minuter, i vanlig ugn 175 grader ca 50 minuter.
Vill man ha svålen garanterad knaprig kan man koka den först i 20 minuter...alltså bara själva svålen.
Man kan också öppna ugnsluckan de sista 10 minuterna om man har en vanlig ugn!
Där jag jobbar i en av landets 5 förnämsta köttbutiker tillagar vi ribbefläsk dagligen!