• FinastE2010

Har ni fått bristningar ni som har rödflammig mage/prickar/tunna "sträck" och klåda?

Ja igår höll jag nästan på att bli galen för att det kliade som bara fan på magen. Jag låter alltid bli att klia men det var nästan olidligt trots att jag smörjde med både havandeskapsolja, mandelolja och kakao butter. Magen såg även ilsket rödflammig ut med små röda prickar över hela magen.

Jag tog leverprover tidigare och de var då normala, kliar endast på magen..

Men det var egentligen inte vad jag ville komma fram till, utan har ni som haft dessa prickar, klådan och rödflammigheten fått bristningar? Jag kan se som små små tunna sträck på kanske 0,5 cm lite överallt på magen som är under huden och inte "trätt fram" så man ser det inte drekt i dagsljus men på kvällen ser jag som små sträck överallt. Ni som har så, har de trätt fram sen och blivit "riktiga" bristningar? :/

Jag gör allt jag kan för att försöka slippa även om jag vet det är hormonellt. har fått några fula där jag tidigare haft ärr men hoppas slippa få överallt, usch vad hemskt det vore.. Man hoppas ju på att det stannat av.

Växer alltid bristningarna och blir fler om man fått runt vecka 30? Tänkte på eftersom amgen växer så mkt sista veckorna.

Hur har ni själva upplevt eran mage? klåda, sveda, bristningar, prickar, flammighet och "små streck" under huden? Någon som haft det? Hur har det utvecklat sig?

Vore jätte tacksam för lite mer ingående svar. :)

• Svar på tråden Har ni fått bristningar ni som har rödflammig mage/prickar/tunna "sträck" och klåda?
  • LillaFlingan

min mage kliade som f*n med sonen.. fick rejält med bristningar dessvärre..

jag smörjde som en galning från den dag jag plussade..
    men på mig kom de två första bristningarna redan i v8!!!!

får du bristningar så är det ju bara så tyvärr, är inget du ska bekymra dig om för det finns ju inget att göra något åt...
    de bleks med tiden!!:)

• BubbelGuppie

de röda strecken du ser ÄR britsningarna.. de ljusnar senare men till en början är den röda.. så som du beskriver hade jag första graviditeten och jag har bristningar över hela magen var röda yill en början nu 3 år senare är de vita eller ljusa iallafall inte röda.

• FinastE2010
    BubbelGuppie skrev 2009-12-25 08:04:40 följande:
    de röda strecken du ser ÄR britsningarna.. de ljusnar senare men till en början är den röda.. så som du beskriver hade jag första graviditeten och jag har bristningar över hela magen var röda yill en början nu 3 år senare är de vita eller ljusa iallafall inte röda.
    Ja alltså jag vet hur bristningar ser ut men #sträcken" som är små sitter under huden på ett sätt som inte syns direkt, utan mer som ådernät under huden men det är inte det. så ser ut att vara "på väg" att bli bristningar, svårt att förklara.
  • Linda Famillia
    FinastE2010 skrev 2009-12-26 00:00:36 följande:
    Ja alltså jag vet hur bristningar ser ut men #sträcken" som är små sitter under huden på ett sätt som inte syns direkt, utan mer som ådernät under huden men det är inte det. så ser ut att vara "på väg" att bli bristningar, svårt att förklara.
    jag fattar va du menar!
    Hade exakt så, massor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Över hela magen sidor, ja ÖVERALLT!
    Jag började duscha jättevarmt, skrubba magen sen smörja jättelänge med weledas havandeskapsolja! Mina hade inte heller trätt fram, va bristningaqr under huden som inte "brustit igenom"
    Alla försvann för mig när jag började smörja, efter ett par dagar..
    sen kom dom tillbaka igen efter FL, o då börja jag göra samma procedur igen o dom försvann igen.

Tro mig, jag GRÄT floder när jag såg dom komma. Så underbart att dom försvann. Syns inte ens när jag tar kort nu (för att kolla om dom framträder med blixten, vilket dom gjorde innan)
  • FinastE2010

Linda Famillia skrev 2009-12-26 00:04:48 följande:

jag fattar va du menar! Hade exakt så, massor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Över hela magen sidor, ja ÖVERALLT! Jag började duscha jättevarmt, skrubba magen sen smörja jättelänge med weledas havandeskapsolja! Mina hade inte heller trätt fram, va bristningaqr under huden som inte "brustit igenom" Alla försvann för mig när jag började smörja, efter ett par dagar.. sen kom dom tillbaka igen efter FL, o då börja jag göra samma procedur igen o dom försvann igen. Tro mig, jag GRÄT floder när jag såg dom komma. Så underbart att dom försvann. Syns inte ens när jag tar kort nu (för att kolla om dom framträder med blixten, vilket dom gjorde innan)
    Okej skönt att det försvann! Ja jag har så överallt men syns mer i ett visst ljus, oftast ser man det i skenet av tvn eller i badrummet. Jag smörjer som bara den.. både med mandelolja, kakao butter och havandeskapsolja (som jag förvisso måste köpa ny). Jag är smått besatt men jag vill verkligen inte ha, har ju som sagt redan fått några där jag tidigare hade ärr, så jag är rädd det ska sprida sig på den friska huden. Försöker även dricka mkt vatten och äta solrosfrön (innehåller zink som jag hört ska kunna hjälpa huden).

Jag brukar smörja iaf 5 ggr om dagen säkert mer (håller inte räkningen. :P) men jag smörjer så fort den inte känns inoljad längre. Hur ofta smorde du magen? Masserade du in det i rörelser och hur länge i sådana fall? Jag har inte skrubbat magen eftersom jag vet skrubb även kan göra huden känslig, borde det inte bli mer bristningar då?

Känns inte som att de försvinner men ja jag sitter ju och hoppas på att de inte ska "gå igenom huden"
  • Linda Famillia

jag smörjde bara in, tills det inte gick o smörja mer!
    Till natten sov jag nyinsmord med sån där gravidband så enligt mig trodde det skulle gå in ännu mer..
    ja jag bhoppas för din skull också att du slipper!
    Det är inte vackert. Men normalt, ja jag vet, men inte kul ändå.

• FinastE2010

Linda Famillia skrev 2009-12-26 00:57:53 följande:

jag smörjde bara in, tills det inte gick o smörja mer! Till natten sov jag nyinsmord med sån där gravidband så enligt mig trodde det skulle gå in ännu mer.. ja jag bhoppas för din skull också att du slipper! Det är inte vackert. Men normalt, ja jag vet, men inte kul ändå.
    Okej ja jag brukar smörja in den ordentligt så det känns torrare och sen smörjer jag så den blir mer oljig efter (haha, knäpp?)

Ja jag skiter i om det är normalt eller inte, jag vill bara slippa bristningar. :) Så även om andra säger det är bullshit så gör jag det ändå OM det skulle hjälpa. Jag tänker inte chansa iaf.
  • Linda Famillia

nej så tänkte jag med!

i brasilien där jag bodde förut är dom iaf TOTALT övertygade om att smörja för att motverka bristnignar, oljor o feta krämer, o jag har iaf inte sett nån med bristningar från graviditet, men vem vet, dom kanske har en annan hudtyp med..

• FinastE2010

Linda Famillia skrev 2009-12-26 01:50:14 följande:

nej så tänkte jag med! i brasilien där jag bodde förut är dom iaf TOTALT övertygade om att smörja för att motverka bristnignar, oljor o feta krämer, o jag har iaf inte sett nån med bristningar från graviditet, men vem vet, dom kanske har en annan hudtyp med..
    Okej, ja det kanske de har. Jag tror åtminstonde att man kan miska antalet bristningar även om hela magen skulle bli full kanske det fortfarande blir mindre än annars, men har ju inte allt för stora förhoppningar när man ser hur det ser ut nu. :/

Om du vet någon annan kräm eller olja som är bra får du gärna tipsa, haha! Besatt är man..
  • Pape

Biotherm har en kram som jag tror ar bra. Jag anvande den hela min forsta graviditet och fick inte en enda bristning. Fast det ar klart det kanske jag inte hade fatt enda. Men nu nar jag vantar nr 2 sa vagar jag inte chansa sa jag gick direkt och kopte en tub nar jag plussade och smorjer varje dag. Den ska motverka befintliga bristningar ocksa och inte bara verka i forebyggande syfte. Sa det kanske ar bra om de inte har hunnit tranga fram an? Hoppas att du slipper!

Svar på tråden Har ni fått bristningar ni som har rödflammig mage/prickar/tunna "sträck" och klåda?