• Anonym

Är det normalt att må lite sämre psykiskt i början på graviditeten?

Hej! Jag är gravid i vecka 8 och känner mig rätt konstig. Vi har försökt få barn ett tag och har fått några missfall.
    Jag mår ganska dåligt fysiskt, mår mycket illa, spyr mycket osv.
    Problemet är att jag känner mig inte så glad för graviditeten. Känner mig mest deppig och orolig och tvivlar plötsligt på om jag vill ha barn nu. Jag skäms över att känna såhär plötsligt, jag har ju längtat sålänge?! Är jag helt onormal?Kommer det att gå över?
    Påhopp om att jag är en dålig människa undanbedes tack.

• Svar på tråden Är det normalt att må lite sämre psykiskt i början på graviditeten?
  • ole dole doff

de är klart du inte är dålig.. absolut inte, tänk inte såna tankar!!
    jag mådde precis som du.. kräktes hela tiden mådde illa och kunde int glädja mig över barnet i magen. till stor del så tar ju illamåendet över och fokus ligger på det så jag tror de kan bli bättre när du slutar må ialla hela tiden, men ajg tycler ändå att om du känenr dig orolig så ta upp detta på mvc och med din sambo.. det är viktigt att du får stöd och får ventilera dina känslor.. Grattis till graviditeten föresten!! lycka till

• Anonym

ole dole doff skrev 2009-12-24 23:55:44 följande:

de är klart du inte är dålig.. absolut inte, tänk inte såna tankar!!jag mådde precis som du.. kräktes hela tiden mådde illa och kunde int glädja mig över barnet i magen. till stor del så tar ju illamåendet över och fokus ligger på det så jag tror de kan bli bättre när du slutar må ialla hela tiden, men ajg tycler ändå att om du känenr dig orolig så ta upp detta på mvc och med din sambo.. det är viktigt att du får stöd och får ventilera dina känslor.. Grattis till graviditeten föresten!! lycka till
    Tack så mycket för ditt svar. Känns som alla känslor går i berg och dalbana just nu. Saker jag aldrig tvivlat på innan tvivlar jag på nu osv. Jag är så rädd att känslan håller i sig. Tänk om barnet föds och jag ångrar det? Tänk om obehagskänslan aldrig går över?
  • Dramatic Chipmunk

Så skönt att äntligen läsa om en till som känner som jag. Alla runt omkring mig förväntar sig att jag ska vara superlycklig och förväntantsfull eftersom barnet både var planerat och jag fick ett MA i våras som tog mig väldigt hårt. Men jag mår skitdåligt och tänker från och till att jag kanske borde göra abort, om inte för att jag mår så psykiskt dåligt av att vara gravid så för att jag måste vara en pissdålig blivande mamma som nästan hatar sitt eget barn i magen. Försök att prata om det med din BM, jag bröt ihop på inskrivningen och sa att jag var äcklad av det som fanns i mig varav hon skickade mig till läkaren och kuratorn. Nu känner jag mig inte lika hemsk då jag fått prata med kuratorn som säger att det är vanligt att känna så här. Hon tror även att det kommer kännas bättre då jag passerat v. 18 och inte "har något val längre". Det är nog viktigt att ha ett bra nätverk med kunniga människor omkring sig under graviditeten och att man även får en bra uppföljning när barnet väl är fött.

Hoppas att vi tar oss igenom den här svackan, hur jävligt det än känns just nu! Kramar/ Sara

• ole dole doff
    Anonym skrev 2009-12-24 23:59:01 följande:
    ole dole doff skrev 2009-12-24 23:55:44 följande: Tack så mycket för ditt svar. Känns som alla känslor går i berg och dalbana just nu. Saker jag aldrig tvivlat på innan tvivlar jag på nu osv. Jag är så rädd att känslan håller i sig. Tänk om barnet föds och jag ångrar det? Tänk om obehagskänslan aldrig går över?
    ja förstår att du är rädd för det. men just därför är de ju viktigt att prata om det.. både för din skull och din sambos skull så han vet vad du känner o tänker.
    när började du tvivla var de innan du började må illa eller kom de efter det?
    jag önskar att jag hade tagit upp det med någon när jag hade dina tankar så jag råder dig till det.
    och oavsett om du nu skulle känna så starkt att du inte vill ha detta barn längre så är det ju bra isåfall att du har pratat med din kille radan innan så han vet var du står o vad dina funderingar är osv...
  • Svana

Ja, jag tror att det är helt normalt. I alla fall har jag känt mig precis som du beskriver. Men det gick över för mig med illamåendet och tröttheten efter vecka 12. Jag tror att när man mår illa, är konstant trött och har hormoner som galopperande hästar så är det konstigt om man inte blir deppig.
    Hoppas det går över för dig, som det har gjort för mig :)

Kram på dig!

• Anonym

Tack så mycket för era svar!Det är ändå skönt att man inte är ensam och att det verkar gå över.
    Det kan nog stämma att känslorna blev värre eller kanske rentav uppkom när illamåendet började.

Dramatic Chipmunk skrev 2009-12-25 00:07:53 följande:

Så skönt att äntligen läsa om en till som känner som jag. Alla runt omkring mig förväntar sig att jag ska vara superlycklig och förväntantsfull eftersom barnet både var planerat och jag fick ett MA i våras som tog mig väldigt hårt. Men jag mår skitdåligt och tänker från och till att jag kanske borde göra abort, om inte för att jag mår så psykiskt dåligt av att vara gravid så för att jag måste vara en pissdålig blivande mamma som nästan hatar sitt eget barn i magen. Försök att prata om det med din BM, jag bröt ihop på inskrivningen och sa att jag var äcklad av det som fanns i mig varav hon skickade mig till läkaren och kuratorn. Nu känner jag mig inte lika hemsk då jag fått prata med kuratorn som säger att det är vanligt att känna så här. Hon tror även att det kommer kännas bättre då jag passerat v. 18 och inte "har något val längre". Det är nog viktigt att ha ett bra nätverk med kunniga människor omkring sig under graviditeten och att man även får en bra uppföljning när barnet väl är fött. Hoppas att vi tar oss igenom den här svackan, hur jävligt det än känns just nu! Kramar/ Sara
    Så kan jag också känna! Att det är skumt liksom att något växer inom en och att allt kommer att förändras snart. Men samtidigt, när jag fick mina missfall så var jag verkligen jätteledsen. Tack för ditt stöd, jag hoppas också att vi mår bättre snart
  • Anonym
    Svana skrev 2009-12-25 00:17:36 följande:
    Ja, jag tror att det är helt normalt. I alla fall har jag känt mig precis som du beskriver. Men det gick över för mig med illamåendet och tröttheten efter vecka 12. Jag tror att när man mår illa, är konstant trött och har hormoner som galopperande hästar så är det konstigt om man inte blir deppig.Hoppas det går över för dig, som det har gjort för mig :)Kram på dig!
    Vad skönt, jag hoppas det blir samma för mig. Egentligen är jag ju jätteglad och skulle ju bli helt knäckt ifall jag fick missfall igen, men jag vill bara känna mig gladare och få bort obehagskänslan.
  • ole dole doff

de komemr gå kanonde här ska du se vet att de e svårt nu, men försök tänka framåt på allt roligt som ska hända,, ultraljudet tex. helt underbart.. försök tänk på såna saker.. de kommer bli bättre kram o lycka till

• ole dole doff

haha, va ja stava fel.. :P men hoppas du förstår ändå TS

• hemljuvahem

*räcker upp en hand*

Känner igen mig själv.. nu i vecka 15 har min nedstämdhet börjat släppa något.. fast oroar mig för andra saker istället ^^ Antar att man går igenom olika faser.

Svar på tråden Är det normalt att må lite sämre psykiskt i början på graviditeten?