eget stall eller inakordering?
Nå du som testat både att ha eget stall och haft häst inackorderad.
Hjälp mig genom att skriva en för och mot lista!
Nå du som testat både att ha eget stall och haft häst inackorderad.
Hjälp mig genom att skriva en för och mot lista!
Enkelt
Eget stall:
Tidskrävande, man är uppbunden alltid. Jäkla massa jobb. Billigare men såå mycket arbete med att köpa foder och hämta spån och hö.
Inackorderad:
Enkelt men man får finna sig i regler och att samsas med andra hästägare som inte alltid har samma syn på hur hästar ska skötas som en själv.
Finns ofta hjälp att köpa till om man ska tex åka på semester.
Dyrare men ofta finns allt att köpa på plats i form av strö och grovfodet vilket är underbart och spar tid.
Inackorderad
Dyrt
Kan vara svårt att ta sig dit om det är snöstorm med mer.
Inte alltid de som har hand om stället släpper ut eller ger dom mat och vatten.
Ibland måste man åka själv för och släppa ut och in.
Eget
Så mycket lättare,
Ligghall mockas 2 gånger om året. med maskin
Behöver inte tänka på vädret lika mycket.
Detta är mina erfarenheter hittils, men ja kanske bara stött på dåligt folk där jag har hyrt in mig.
flera med erfarenhet från bägge världarna?
Ja, visst... Vi har haft våra hästar inhyrda i alla år (1980-2002) på några olika ställen. Och 2002- idag har vi haft eget stall, ibland med inackorderingar som hyr plats.
Inackorderat; Har funkat bra när det funnits klara stallregler och tydliga fodringsscheman. Sista stället jag stog på mellan 1998-2002 var vi väldigt lika och hade alla samma höga krav på skötseln, så det funkade bra. Annars har det varit lite si och så med att alla inte tycker att städ och fodringstider och inköp och annat är lika viktigt....
Eget stall; Rår mig själv med vilka tider jag vill, ingen som stökar ner eller krånglar, men en större kostnad för underhåll, staket osv som aldrig tar slut.... Slitaget av inackorderingar har varit ganska stort så just nu har vi bara våra egna hästar hemma. Men jag tyckte att det faktiskt var LÄTTARE att ha hästarna inhyrda borta när barnen var små, för då kom man iväg till stallet och gjorde verkligen vad man skulle när man var där, sen åkte man hem till barnen igen. Nu när hästarna är hemma känns det som jag har mindre tid för dem för det kommer alltid något emellan, något som kräver att jag måste gå ifrån och det blir liksom ingen bra tid för hästarna.... Nu har vi ponnyer hemma men skulle jag ha en egen ridhäst igen så skulle jag hyra in den på en bra anläggning med fullskötsel, det skulle ge mer kvalitetstid med hästen. But that´s my opinion!
ja det är lite så jag känner också. jag har alltid haft inackorderat. men den romantiska drömmen om eget stall tycks aldrig slockna. men nästa häst får nog stå inackorderad. tills vi har råd med eget stall.