• Anonym

Sluta med Sertralin tvärt

Har ätit sertralin sedan oktober nån gång och tyckte till en början att de hjälpte bra och jag fick lättare att ta mig för med saker men sedan tyckte jag att det liksom inte hände så mkt det stod bara still och jag kände som jag hamnade i en svacka igen av nå slag så i enlighet med läkare provade jag att öka dosen men det har inte heller hjälpt tycker jag.
    Har haft jävliga biverkningar, har ätit nyttigt och bra och tränat regelbundet sedan början av behandlingen men bara gått upp i vikt som bara den och har haft jobbiga svettningar ofta både nattetid och dagtid vilket är väldigt jobbigt.

Nu tycker jag att jag bara blivit sämre av dem på senare tiden och vill inte äta dem längre alls, är så less på de jävla skitpillrerna som gör mig fet bara så jag tänker nu lägga av "cold turkey" som de säger på eng dvs sluta tvärt utan nedtrappning eller nå sånt. Har inte tagit nån tablett vare sig igår eller idag och hittills känns det inte nån skillnad har inte märkt av nåt speciellt utsättningssymtom ännu iaf.

Nån mer som slutat cold turkey såhär med sertralin eller annan zoloft liknande tablett?

Vet ni om det finns nån antidepp som man verkligen INTE går upp i vikt av nån som man snarare går NED av??

Orkade inte vänta på min läkare som skule vara tbx 4 januari så jag exprimenterar själv nu istället.

Kom med råd och berätta hur det funkat för er och så om ni gjort samma sak.

• Svar på tråden Sluta med Sertralin tvärt
  • Anonym

Nej, man ska inte sluta tvärt. Fluoxetin är ett antidepressivt SSRI-preparat som inte gör att man går upp i vikt.

• Anonym (Nej)

Nej, man bör inte sluta tvärt. Du kan hamna i en jäkla svacka. Se åtmistone till att någon i din närhet vet om att du lagt av så de kan vara uppmärksamma på hur du reagerar för du kanske inte känner av det själv. Rätt vad det är kan olika saker hända...ex får man för sig saker eller så får man hemska fysiska besvär...ont i armarna, klåda, svullnad, huvudvärk eller sånt.

Lycka till!!

• Anonym (Nej)
    Anonym skrev 2009-12-25 17:14:24 följande:
    Nej, man ska inte sluta tvärt. Fluoxetin är ett antidepressivt SSRI-preparat som inte gör att man går upp i vikt.
    Fluoxetin kan vara bra, men man kan bli manisk och få kramper.
  • Anonym (nnnn)

Sertralin används som långtidsbehandling. Du ska INTE laborera med dosen på egen hand.
    Svettningar t ex är antagligen lättare att stå ut med än en verklig depression.
    I sällsynta fall kan man drabbas av viktuppgång. Det kan tyvärr hända att du är ett sådant sällsynt fall.

Men, för din egen skull, försök stå ut tills du kan träffa läkare igen.

Cipramil kan vara ett alternativ.
    Du kan alltid läsa i Fass om olika mediciner.

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2

• Anonym

jag har bara svällt upp som bara den viktmässigt det sa bara *poff* och nu är jag fet och äcklig känns det som bara.

Känner inte att jag orkar hålla på med dem längre och jag är vääääääldigt skeptisk till o prova andra SSRI preparat nu efter dessa ju, kan inte få tag i läkaren förrän i januari. Orkar inte vänta och vågar fan inte äta dessa längre, vill verkligen inte gå upp nå mer i vikt.

Har inte känt nån större effekt av dessa på länge, har ändå varit lika upp o ned i humöret tycker jag och det kändes inte alls så positivt trots ökad dos av dem. Vågar inte äta mer i rädsla att öka mer i vikt.

Vill ha nåt som med all säkerhet inte får mig att smälla upp i vikt som en ballong trots regelbunden träning och bra mathållning.

• Anonym

Det är nog väldigt olika vilka biverkningar man får, jag har ätit zoloft och sertralin, gick ner i vikt av båda.
    Att få något som med säkerhet inte ger viktökning är nog svårt, jag tycker du ska vänta tills du får tag på din läkare och diskutera fram en lösning. Det är inte bra att sluta utan nertrappning, det finns ju en anledning till att det är viktigt att trappa ner dessa mediciner.

• Anonym

usch jag vill inte ha med skiten o göra längre känns det som. Fan om man går upp i vikt blir man ju inte direkt hjälpt av pillrena för man blir ju inte direkt gladare då ju, då blir man ju nedstämd pga viktökningen. Känner mig som en äcklig flodhäst bara blä. Har även märkt av att jag varit väldigt disträ och tappat tråden i samtal och helt kommit av mig och suttit o stirrat rakt fram som en zombie och varit helt ofukuserad och okoncentrerad och haft svettningar som heter duga. Inget som direkt gör att man mår bättre ju. Humöret är fort det samma ju. Nä fan jag vill inte äta en enda till av dessa jävla skitpiller.

• Anonym

Jag har gått ner av sertralin men upp rejält av fluoxetin så man kan inte säga vad man går upp resp ner av.

• Kicki0407
    Anonym skrev 2009-12-25 18:19:11 följande:
    usch jag vill inte ha med skiten o göra längre känns det som. Fan om man går upp i vikt blir man ju inte direkt hjälpt av pillrena för man blir ju inte direkt gladare då ju, då blir man ju nedstämd pga viktökningen. Känner mig som en äcklig flodhäst bara blä. Har även märkt av att jag varit väldigt disträ och tappat tråden i samtal och helt kommit av mig och suttit o stirrat rakt fram som en zombie och varit helt ofukuserad och okoncentrerad och haft svettningar som heter duga. Inget som direkt gör att man mår bättre ju. Humöret är fort det samma ju. Nä fan jag vill inte äta en enda till av dessa jävla skitpiller.
    Jag tycker att det du beskriver låter som symtom på just Depression?
    Disträ, ofokuserad, tappa tråden o.s.v.
    Och att gå upp i vikt, de har jag hört nåt om, att kroppen lägger på sej i rent försvarssyf te, typ...
  • Anonym

sluta alldrig tvärt mednån antidepp medicin....jävligt dumt mot din egen kropp at inte avvänja ilagom takt

Svar på tråden Sluta med Sertralin tvärt