• Anonym

Halsbränna = stress?

Varenda år i december verkar jag lida av halsbränna, verkar som en återkommande grej. Lider av halsbränna i perioder och har gjort flera år, men oftast bara ett par dagar. Min mamma har magmunnsbråck och jag verkar ha samma besvär som henne så misstänker vi har samma. Men jag har inga jätte problem med det än så länge. Vad jag undrar är om man kan få halsbränna av inre stress? Är det vanligt? Kan man vara stressad utan att direkt tänka på det själv?

tacksam för svar...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-25 19:45
    en sak till, är det vanligt man känner av i ryggen när man har halsbränna??

• Svar på tråden Halsbränna = stress?
  • Babydoll79

Ja stress ger upphov till olika processer i kroppen och ökad saltsyra produktion i magsäcken är en av dem. Prova något receptfritt läkemedel... eller sluta stressa :)

• Chris Cross

Vad vi äter och dricker kan också bidra till hälsbränna. Själv tål jag absolut inte te eller kaffe och måste vara försiktig med citronsyra. Jag känner oftast av halsbrännan som tryck över bröstet, skitläskigt men vet vad det är efter att jag varit på sjukan för det...Jag har alltid en ask "Losec Mups" hemma i skåpet och tar vid behov...bäst är dock att sköta magen. Det blir även värre för mig om jag är trött och sliten.

• Anonym

tack för era svar. Tyvärr kan jag inte ta losec pga annan medicin. Annars hade jag tagit den för längesedan. :-/
    Tycker inte gaviscon eller liknande hjälper.

• Chris Cross

När jag hade som värst pga att jag åt p-piller för något år sedan åt jag dagligen rårivna morötter med äppelcidervinäger på...det var min stora räddning. Nä, jag tycker inte heller gaviscon hjälper alls heller.

• Anonym

Chris Cross : ska prova detta. Halsbrännan kommer nu enbart efter jag ätit varm lagad mat, inte annars vilket är skönt men ändå irriterande. Försöker att inte äta för fet mat eller stekt.
    Tack.

Svar på tråden Halsbränna = stress?