• Fia 74

Napp - vilken storlek? Vilket märke?

Vi har precis börjat intoducerat napp till vår lilla kille som är en månad. Han verkar inte vilja ta den... Vi köpte Esskas 0-6 månaders napp. Då sa min mamma att vi borde ha köpt en napp i en större storlek - alltså 6mån+ - eftersom vår son är så stor (5550g). Jag ställde mig väldigt skeptiskt till detta... Har storleken betydelse? Är det någon idé att prova olika märken på nappar? Byta till Latex istället för Silicon?

Vill gärna ha era synpunkter på detta... Tar det lång tid för vissa barn att "ta till sig" napp? Vår älsta son hade napp under sina första 5 månader, sen ratade han den totalt. Vi testade aldrig några andra nappar till honom då, utan lät honom vara utan. Kanske är det så att mina pojkar inte är några "nappisar"?

• Svar på tråden Napp - vilken storlek? Vilket märke?
  • Fille04

Jag började med napp till Filip när han var ca 2 v. Använde då MAM 0-6 mån. När han var 2½ mån bytade jag till MAM 4+ mån. Dessa tyckte han bättre om. Blev kvar i munnen o trillade ej ur för att sugdelen var för liten.

Kan ju vara så att din son tycker att napparna är för små. Testa en större. Kanske det funkar bättre. Får bättre tag om den.

• Suzanna

Silikon tycker jag är klart överlägset- lättare att hålla ren och svårare att tugga sönder när tänderna kommer. Vi anväde bara Nam utan en sån där ring på, så länge Teo hade napp. När han väl testat den ville han inte ha något annat märke eller annan modell.

• Veravera

Min dotter på 3 mån fick napp så snart jag kände att hon var säker på amningen. Men det tog ganska mycket övning innan hon höll kvar den i munnen själv. Nu vill hon ha napp när hon ska somna.
    Har provat flera olika sorter men bäst funkar NUK- napp i sånt där brunt gummiaktigt material, vad det nu heter...

• akl

Vår son (7 v) tog inte napp över huvud taget i början, men nu köpte jag MAM 4+ och det funkar bättre. Är lättare att ha kvar i munnen! Vet inte om storleken på barnet har någon betydelse...
    Vissa barn tar napp med en gång, andra efter ett tag och några inte alls! Det är bara att pröva och se...
    LYCKA TILL

• Fille Fjonkan

Vi använde NUK 0-6 månader (naturgummi) redan på BB. Tösen älskade dem, tills hon var ca 3 måander. Då verkade hon plötsligt få svårt att ta ordentligt tag om dem. Hon fick då börja med napparna som är från 6 månader (fortfarande NUK naturgummi) och de fungerade toppenbra.

När vi stod och vealde framför nappara i affären en dag (vi försökte lista ut vilka nappar vi skulle köpa till vår 2-åring som plötsligt ville börja med napp igen efter 1.5 år utan när han blivit storebror) kom en bm fram och erbjöd sin hjälp. Hon sa att de nyfödda vill ha en STOR napp, de vill ha munnen full. Sedan är det kanske framför allt längden på nappens sugdel som avgör om de ska få ett bra grepp om den eller inte.

• Fille Fjonkan

velade, inte vealde, skulle det så i början av andra stycket

..och Tösen var 3 månader, inte 3 måander... dags att krypa till kojs, tror jag.

• Norpan81

vi började med esskas 0-6 mån och övergick vid ca 5-6 mån till deras större variant. Fast med första barnet så fanns inte deras "lilla" napp så Han fick deras stora med en gång och det gick bra.

Svar på tråden Napp - vilken storlek? Vilket märke?