• Knastroll82

Cavalier King Charles Spaniel

Är så sugen på att skaffa vovve nu när vi flyttar till hus.

Är uppväxt med hund och har alltid haft hund omkring mig.
    I familjen har vi alltid haft cavalier king charles spaniel, och jag tror det är just en sån som skulle passa oss bäst. Det enda som talar emot hundvalet är att vår son är så liten (15 månader). Har gjort testet på pedigree, och där kom ckcs upp som bästa match.

Vad ska jag se upp med, förutom att de är kollade för höft-, knäleds- och hjärtproblemen som denna ras lätt dras med?

Vill gärna höra era erfarenheter, både positiva och negativa!

• Svar på tråden Cavalier King Charles Spaniel
  • Bromsolja

Syringomyeli, oseriösa uppfödare.

• Knastroll82

Tack!

Jag tänkte vända mig till en registrerad uppfödare när det är dax, vill inte ha en stackare från någon "puppyfarm". Däremot kan jag absolut tänka mig att ta en hund med "skönhetsfel" då jag inte är intresserad av utställning.

Har försökt hitta något bra hundforum, men vet inte riktigt hur jag ska söka.
    Vet du något bra forum? Gärna där uppfödare och annat kunnigt folk hänger, vill ha ordentligt med information innan valpköpet blir aktuellt.

• Pemmel

Här kan du nog få en del information och kontakt med olika uppfödare:
    www.cavaliersallskapet.net/
    Jag har även varit en del på vovve.net/, men det är ganska blandat folk där. Både seriösa och mindre seriösa så man får sålla med sitt sunda förnuft.

• Mimmla

Höft- och knäleder är väl inte något man kollar på Cavalieren? Har för mig att man brukar vänta till efter 1,5 år på de hundraser som har denna problematik. Blåsljud på hjärtat är det viktigaste. Sedan kan ju Cavalieren ha lite strul med öronen, precis som andra hundraser med liknande öron, men det kan man ju liksom inte kolla upp i förväg. Analsäcksinflammation är tydligen också något som rasen är disponerad för. Åtminstone sa veterinären det när vår fick det, men å andra sidan är det 5 år sedan och han har inte haft det sedan dess. Det är ju inget som är så problematiskt om det inte är återkommande och man kan förebygga genom att lära sig tömma själv.

Vår Cavalier är 7 år gammal och förutom detta veterinärbesök har han varit frisk. Bättre barn- och familjehund får man leta efter. Dottern var 2 när vi skaffade honom och det fungerade utmärkt. Nu har vi en liten kille på 1,5 och det går lika bra. Hunden låter sonen klänga och klappa och när det blir för mycket går han bara undan.

Ösregnar det ute fungerar det bra med korta promenader, sen tillbringar han gärna resten av dagen i soffan, precis som vi

• Knastroll82

Vi bor i Borlänge, dalarna.
    Vi kommer nu vid årsskiftet att flytta till ett bostadsområde precis vid dalälven med mycket fina promenadstråk runt knuten. Perfekt för vovve!

Är, som sagt, uppväxt med ckcs, och vet vilken underbar hund det är. Men det har alltid varit mina föräldrar som haft det övergripande ansvaret för hundarna. Därför vill jag ha så mycket information som det bara går.

Angående höft- och knäleder så menade jag att linjen ska vara ren, inte att valpen i sig är röntgad. Ville förtydliga lite bara.

Det är synd att det inte finns något forum på cavaliersällskapets sida tycker jag.

• Bromsolja

Tänk på att även registrerade kennlar kan vara oseriösa. Var _väldigt_ noga.

• hundpuss

Har själv en cavalierkille på två år och de är fantastiska hundar!

Välj en uppfödare som gått SKKs uppfödarutbildning, som kollar hjärtat på sina hundar, kolla inavelsgraden, lär dig gärna hur RAS fungerar.
    Det är guld värt att veta hur man kollar upp linjer!

Kolla runt på olika uppfödarens hemsidor, är de aktiva på utställningar? Vad får de för resultat? Även om inte du är utställningsintresserad så kan det ge dig en bra bild av hur hundarna bedöms. Är det en uppfödare som korsar en svensk/dansk champion med en internationell champion med fina linjer eller är det en uppfödare som korsar en tik som fick en trea på sin enda utställning med en hund som aldrig ställts ut? Hoppas du förstår lite hur jag tänker.

Hur många kullar tar de per år? När sker avelsdebuten? Ring och prata med uppfödaren, hur är personen? Hur är kemin mellan er?

Jag pratade med 5-6 stycken uppfödare innan jag hittade "min" och jag har inte ångrat mig en enda gång!

Det finns tyvärr oseriösa uppfödare inom alla raser, men om du gör din hemläxa så ökar du chanserna för ett lyckat valpköp.
    Vad gäller syringomyeli och blåsljud på hjärtat, ta upp det med uppfödaren du pratar med! Det bevisar bara att du är en påläst valpköpare. Välj en uppfödare som är ärlig, och inte tycks dölja något. Det är relativt enkelt att skilja på uppfödare som har alla korten på bordet och de som inte har det.

Är själv aktiv inom rasklubben och hjälper dig gärna om du har fler funderingar. Skicka gärna ett mail

• Knastroll82

Hur kollas hunden för syringomyeli?

Någon som har erfarenhet av dreamcreaters kennel i dalarna? http://dreamcreaters.se/ 
    Är det en seriös verksamhet? Verkar som de kollar både hjärtat och patella på hundarna i alla fall, men står inget om syringomyeli.
    Hemsidan känns riktigt amatörmässig, men det kan ju bero på andra saker...

Sen funderade vi på tik eller hanhund. Jag känner mig mer dragen mot en tik, men vill veta alla för och nackdelar med båda könen.

Nu är det ju inte riktigt aktuellt ännu, men jag vill veta vad det är vi söker när det väl blir dags.

• hundpuss

Det finns tyvärr inget test som visar om en hund är sjuk eller inte, (det är inte som att tex ta ett blodprov eller göra höftledsröntgen) det är en väldigt komplex sjukdomsbild kring SM.

Däremot är det fastställt genom forskning av inavel ökar riskerna, så var noga med att se till att inavelskoffen ligger på lagom nivå för vad som är okej enligt rasklubbens rekomendationer. Det finns mycket text om detta på klubbens hemsida.

Jag vet inget om kenneln du nämner, så jag vågar inte uttala mig om ifall de är seriösa eller inte. Det tar lite tid att sätta sig in i sådant.
    Att det inte står om SM på deras hemsida skulle jag inte oroas över, det gör det inte på varje uppfödares hemsida. Det du däremot ska kika på är just inavelskoffen, det gör du på RAS.
    Vet du hur du använder den sidan?

Fördel tikar: mjukare personlighet
    Nackdel tikar: löp, ganska tråkiga om man har otur

Fördel hanar: mer enerigska, mer arbetsglada och man slipper löpen
    Nackdel: vissa hanar har det väldigt jobbigt när tikarna löper. Men det löser man enkelt genom att kastrera.

Jag är en inbiten hanhundsägare, så det beror nog på vem du frågar helt enkelt. Alla har ju sin bild av hur hundarna är.

Du kan ju prova att googla på SM, det finns massa att läsa. Du verkar ju ha ett tag kvar tills du ska köpa valp.

• God cares
    Knastroll82 skrev 2009-12-25 21:11:08 följande:
    Tack! Jag tänkte vända mig till en registrerad uppfödare när det är dax, vill inte ha en stackare från någon "puppyfarm". Däremot kan jag absolut tänka mig att ta en hund med "skönhetsfel" då jag inte är intresserad av utställning. Har försökt hitta något bra hundforum, men vet inte riktigt hur jag ska söka. Vet du något bra forum? Gärna där uppfödare och annat kunnigt folk hänger, vill ha ordentligt med information innan valpköpet blir aktuellt.
    Här minns jag att jag fick många bra och seriösa svar när vi funderade på att köpa en Cavalier! Ska dock vänta med nästa hundköp tills vi fått ordning på vår dvärgpinscher, men det blir definitivt en Cavalier nästa gång
    cavalier.egetforum.se/forum/
    För övrigt tycker jag att Allt om hundar är ett bättre forum än t.ex Vovve när det gäller kunnigt folk, men det är kanske en smaksak.
  • faster

hej jag ska oxå försöka hitta en fin valp.har bestämt mej  för en tik.
    nån som kan rekomendera en bra kennel?

• hundpuss
    faster skrev 2010-01-08 15:57:43 följande:
    hej jag ska oxå försöka hitta en fin valp.har bestämt mej  för en tik.nån som kan rekomendera en bra kennel?
    Det finns många bra seriösa uppfödare av cavalierer.

Vänd dig till rasklubben.
Svar på tråden Cavalier King Charles Spaniel