Det finns tyvärr inget test som visar om en hund är sjuk eller inte, (det är inte som att tex ta ett blodprov eller göra höftledsröntgen) det är en väldigt komplex sjukdomsbild kring SM.
Däremot är det fastställt genom forskning av inavel ökar riskerna, så var noga med att se till att inavelskoffen ligger på lagom nivå för vad som är okej enligt rasklubbens rekomendationer. Det finns mycket text om detta på klubbens hemsida.
Jag vet inget om kenneln du nämner, så jag vågar inte uttala mig om ifall de är seriösa eller inte. Det tar lite tid att sätta sig in i sådant.
Att det inte står om SM på deras hemsida skulle jag inte oroas över, det gör det inte på varje uppfödares hemsida. Det du däremot ska kika på är just inavelskoffen, det gör du på RAS.
Vet du hur du använder den sidan?
Fördel tikar: mjukare personlighet
Nackdel tikar: löp, ganska tråkiga om man har otur
Fördel hanar: mer enerigska, mer arbetsglada och man slipper löpen
Nackdel: vissa hanar har det väldigt jobbigt när tikarna löper. Men det löser man enkelt genom att kastrera.
Jag är en inbiten hanhundsägare, så det beror nog på vem du frågar helt enkelt. Alla har ju sin bild av hur hundarna är.
Du kan ju prova att googla på SM, det finns massa att läsa. Du verkar ju ha ett tag kvar tills du ska köpa valp.