• Maroschka

Hur lär man bäst hunden att stanna på gården?

Vi tog för några månader sedan över en 9 månaders hanhund.
    Jag tror inte att han i sitt tidigare hem hade lärt sig några direkta gränser eller lydnad och det är heöt hopplöst att vara ute med honom på gården.
    Direkt han kommer ut så sticker han från gården och när vi ropar honom bryr han sig inte alls så inkallning måste ju också tränas mer på såklart. Det går heller inte hämta honom för direkt man går emot honom så sticker han längre bort. Ser han någon granne så sticker han direkt också.

HUR lär man dem tomtgränserna? Ska man gå runt med koppel runt runt tomten?
    Mina hundar jag hade innan honom höll sig direkt på gården och var alltid lösa med oss så det här är liksom heöt nytt för mig.

• Svar på tråden Hur lär man bäst hunden att stanna på gården?
  • Kan inte bli bättre än såhär

Finns olagliga osynliga elstaket som täcker 1500 kvadrat, halsband på hunden.

• Maroschka

Kan inte bli bättre än såhär skrev 2009-12-25 20:41:18 följande:

Finns olagliga osynliga elstaket som täcker 1500 kvadrat, halsband på hunden.
    Det är inget alternativ hos oss
  • Kan inte bli bättre än såhär

Skratt nej, men det finns ;)) Jobbigt är det i alla fall att ha det som ni har det har varit i samma situation innan hela gården och marken stängslades in.

• Mhojden

Har ni testat långlina på hunden, en längre lina som inte är lika tung som ett koppel, ungrfär som en spårlina...
    HAn kan ju då vara fri men ni har en större mån att regera om han visar tendenser att sticka...

• Maroschka
    Mhojden skrev 2009-12-25 20:52:04 följande:
    Har ni testat långlina på hunden, en längre lina som inte är lika tung som ett koppel, ungrfär som en spårlina... HAn kan ju då vara fri men ni har en större mån att regera om han visar tendenser att sticka...
    Nej det har vi juinte utan kom ganska precis att tänka på om det skulle kunna fungera ja. För att bara träna inkallning hjälper jui nte för jag vill ju liksom komma dit där jag inte ens ska behöva mig av inkallning då han ska hålla sig på gården. Men som du säger så om man har honom i långlina så han kan ströva runt men man hinner ta honom när han går över gränsen. Värt att prova.

Vart kan man beställa sånna? Där jag bor finns inga djuraffärer.
  • Joico

Ni måste absolut börja med att träna både inkallning och kontaktövningar. Att stå och skrika på, och jaga, en hund som inte förstår är helt meningslöst.

• Labbematte

Hägna in tomten. Inget annat är säkert.
    Vissa individer håller sig helst hemma, andra kan ni faktiskt aldrig komma att lita på...

• leomum

Träna inkallning, vad får honom intresserad? leksak, godis tex. Tog själv över en hund som var väldigt skygg och kom inte på inkallning men han älskade att springa efter leksak, jag vissade helt enkelt hur himla rolig jag var när han kom fram till mig i leksyfte så klappade jag och berömde utan att koppla eller ta in. Något annat jag gjode var att gömma mig när han inte såg mig på det sättet höll han alltid koll på vart jag var. Nu bara en månad senare har jag en hel go hund som faktiskt 0ftast kommer vid inkallning (mögjigtvis efter en lten glädje runda) ;)

• Maroschka
    leomum skrev 2009-12-29 03:14:31 följande:
    Träna inkallning, vad får honom intresserad? leksak, godis tex. Tog själv över en hund som var väldigt skygg och kom inte på inkallning men han älskade att springa efter leksak, jag vissade helt enkelt hur himla rolig jag var när han kom fram till mig i leksyfte så klappade jag och berömde utan att koppla eller ta in. Något annat jag gjode var att gömma mig när han inte såg mig på det sättet höll han alltid koll på vart jag var. Nu bara en månad senare har jag en hel go hund som faktiskt 0ftast kommer vid inkallning (mögjigtvis efter en lten glädje runda) ;)
    Ja det går lite bättre nu, dessvärre tror jag mest det beror på att vi har så mycket snö att han inte vill plumsa. Annars hade han nog försvunnit direkt men jag passar på nu med att köra inkallning massvis med godis som belöning då han ändå inte drar iväg.
    Dock om han ser en hund om det så är lång bort "i horisonten" så sticker han och hör mig inte alls
  • Molson Canadian
    Maroschka skrev 2009-12-29 08:29:40 följande:
    Ja det går lite bättre nu, dessvärre tror jag mest det beror på att vi har så mycket snö att han inte vill plumsa. Annars hade han nog försvunnit direkt men jag passar på nu med att köra inkallning massvis med godis som belöning då han ändå inte drar iväg.Dock om han ser en hund om det så är lång bort "i horisonten" så sticker han och hör mig inte alls
    Då har du honom inte lös. Kontakta en brukshundsklubb i närheten och börja allmänlydnadskurs. Där kan du träna inkallning utan att det stör att han ännu inte lyder. Men att träna det som du gör nu låter inte alls konstruktivt. Hunden får ju vinst varje gång han sticker.

Och att lära en hund tomtgränserna såtillvida att hunden inte går utanför görs medelst staket.

Tänk på att hunden är valp. Du förstör hunden om du lägger för mycket tryck på honom i den åldern. Inkallning, sitt, ligg och namnet räcker tills vidare. Vi lägger inget vidare tryck på våra förrän de är runt 18 månader.
  • hundpuss

Antigen sätter ni upp staket, eller så köper ni en spår/löplina.
    Men har ni hunden i lina på tomten får ni ändå ha honom under uppsikt, det brukar nämligen klia i deras tänder i den åldern.

Spårlinor finns att köpa i olika material/färger både i djuraffärer och på nätet.
    Vi använde en gammal flaggstångslina som jag gjorde om till ett väldigt långt koppel, dvs jag satte en hake på som jag fäste i halsbandet.
    Den hade vi när vi tränade inkallning. Hunden kan röra sig flertalet meter, men jag har ändå kontrollen över hur långt hunden kommer om den väljer att inte lyssna.

Jag skulle föreslå att ni anmäler er till en kurs på er lokala brukshundsklubb,
    hunden är bara 9 månader, och ni kan inte begära att den ska stanna på er tomt om ni inte har tränat med den.

När ni byggt upp kontakten, förtroendet och samspelet mellan er kommer hunden stanna på tomten, självmant.

• Maroschka
    Vision400 skrev 2009-12-29 11:27:15 följande:
    Antigen sätter ni upp staket, eller så köper ni en spår/löplina. Men har ni hunden i lina på tomten får ni ändå ha honom under uppsikt, det brukar nämligen klia i deras tänder i den åldern. Spårlinor finns att köpa i olika material/färger både i djuraffärer och på nätet. Vi använde en gammal flaggstångslina som jag gjorde om till ett väldigt långt koppel, dvs jag satte en hake på som jag fäste i halsbandet. Den hade vi när vi tränade inkallning. Hunden kan röra sig flertalet meter, men jag har ändå kontrollen över hur långt hunden kommer om den väljer att inte lyssna. Jag skulle föreslå att ni anmäler er till en kurs på er lokala brukshundsklubb, hunden är bara 9 månader, och ni kan inte begära att den ska stanna på er tomt om ni inte har tränat med den. När ni byggt upp kontakten, förtroendet och samspelet mellan er kommer hunden stanna på tomten, självmant.
    Vi tog honom när han var 9 månader, nu är han över året men fortfarande valp såklart

Jo jag har inhandlat en löplina nu och ska också göra mig ett långt långt koppel
  • Molson Canadian
    Maroschka skrev 2009-12-29 11:57:40 följande:
    Vi tog honom när han var 9 månader, nu är han över året men fortfarande valp såklart Jo jag har inhandlat en löplina nu och ska också göra mig ett långt långt koppel
    Och anmäla dig på kurs på brukshundsklubben. Det är det viktigaste. En lina gör absolut ingenting bättre om du inte tränar med hunden.
Svar på tråden Hur lär man bäst hunden att stanna på gården?