• Anonym (sorg)

En barnbok om döden?

Min man har leukemi och kommer inte att överleva. Vi har en dotter på snart 4 år och jag undrar om någon kan tipsa mig om någon bra bok som handlar om döden. En bok som är enkel och där jag kan introducera döden för henne.

Vill egentligen inte skriva ordet "död" då det känns så fruktansvärt men tyvärr finns det inte så många andra ord. Är liksom i chock fortfarande och försöker bara ta hand om barnen på bästa sätt.

• Svar på tråden En barnbok om döden?
  • Zeraphia

Jag vill först och främst verkligen beklaga er stora sorg, det är ett fruktansvärt besked ni fått... Jag har några tips iaf, men läs dem gärna själv först så du vet om du tycker att de funkar för just er.

Adjö herr muffin
    När morfar blev ett spöke
    Dödenboken

En stor julkram får ni av mig!

~ 090807 vigdes jag och min älskade Michael! ~
  • Anonym (Fia)

Jag beklagar verkligen, vilken oerhörd sorg det måste vara för er *kramar om*

Det finns en bok som heter "Adjö Herr Muffin" Som handlar om ett marsvin som dör, titta efter den!

Ta hand om er alla!

• Anonym

Det finns en bok som heter "Dödenboken" har jag för mig, kommer inte på författaren nu men det är samma som skrivit "Bajsboken" och andra såna böcker. Den tar upp döden på ett ganska bra sätt tycker jag. *kram*

• nano

Den här boken ska vara väldigt bra, även för mindre barn: ADJÖ, HERR MUFFIN av Ulf Nilsson/Anna-Clara Tidholm

Har inte läst den själv men ska vara riktigt bra iaf. Hittade den här länken om du är intresserad att läsa lite om den: www.bulldozer.nu/avtryck/5dodbok.html

Beklagar verkligen sorgen. Min pappa behandlas just nu för prostatacancer men kommer med allra största sannolikhet klara sig så det kan jag ju inte ens jämföra

• Andra på g

Dödenboken Av Pernilla Stalfelt.
    Adjö, herr Muffin Av Ulf Nilsson

Kramar till dig och din familj!

• Zeraphia

Jag vill bara berätta att adjö herr muffin är väldigt stark, jag gråter nästan när jag läser den... Men bra är den.

Det finns nog en bok som heter "när mormor glömde att hon var ett spöke" om jag inte minns fel också förresten.

~ 090807 vigdes jag och min älskade Michael! ~
  • Terryleene

En stjärna vid namn Ajax av Ulf Stark om en pojke och hans hund. Hunden dör och jag grät en smula. Den finns illustrerad av fantastiska stina wirsén.
    Beklagar verkligen er situation.

• Majuni

Rut och Knut tittar ut på liv och död. Har inte läst den själv..

Beklagar verkligen, du får gärna inboxa om du vill prata, Kram!

• Anonym (sorg)

TACK för era hälsningar och tips!

Min kurator pratade också om Adjö herr muffin. Ska absolut kolla upp den. Kommer självklart läsa igenom böckerna noga då vi alla vill introducera detta svåra ämne på olika sätt. Man vill ju liksom inte att det ska bli "fel".

• Anonym

Jag beklagar er situation.
    Jag har ingen bok eller så att rekomendera,men ville iaf skriva ett litet förslag.
    Mitt barn är 4år o är nu väldigt intresserad av sagor å väsen.
    Hans farfar är borta sen många år,och min son har varit med vid graven många gånger å tänt ljus.I samband med detta har jag försökt på ett enkelt sätt berätta att farfar är en ängel som bor i himmelen och tar hand om solen,månen o stjärnorna.
    Ibland på kvällen kan mitt barn säga till sin farfar att det är dags att tända stjärnorna o månen.

Hoppas att min historia kan vara till någon hjälp.

• Anonym (sorg)

#10: Tack för ditt tips. Jag har redan pratat mycket om döden med dottern, vi har gått på kyrkogården och jag har sagt att när man dör får man en sten här på jorden men man åker upp till himlen. Stenen har man för att vi som är kvar ska kunna lämna blommor och annat. Hon vet också att pappa är sjuk och inte kommer bli frisk. Hon förstod dock inte vad som händer då. Jag sa att då dör man. "Men jag vill ju ha min pappa", svarar hon då med darrande röst. Hon förstår att man inte kommer tillbaka när man kommer till himelen. Finner inga ord för hur hemskt det var att höra det. Jag har alltid varit ärlig och öppen mot barnen. Dom frågar mycket och dom får ärliga svar. Något som jag märker är uppskattat.

Jag vill dock ha en bok att läsa för att hon ska få bilda sin egen uppfattnig om döden, höra andras berättelser och så. Vi får se hur det blir.

• Anonym (sorg)

Nu har jag beställt böckerna "Adjö herr Muffin" och "Dödenboken". Ska läsa igenom dom noga och sen kanske inte läsa dom för dottern innan något händer. Får se, det är en konstig situation och jag tror inte det finns några rätt eller fel när det gäller tt läsa för barnen.

• Anonym

Anonym (sorg) skrev 2009-12-25 23:16:12 följande:

Nu har jag beställt böckerna "Adjö herr Muffin" och "Dödenboken". Ska läsa igenom dom noga och sen kanske inte läsa dom för dottern innan något händer. Får se, det är en konstig situation och jag tror inte det finns några rätt eller fel när det gäller tt läsa för barnen.
    Ja läs dem själv först och gör sedan det som känns bäst för er. I eran situation finns det nog inga bra råd hur man "borde göra" utan man får anpassa sig till sin egen situation.
Svar på tråden En barnbok om döden?