• Rhino

Lite frågor till er som jobbar inom förskolan (ca 2-3-åringar)...

Hej!

Jag bor utomlands och kommer inom kort ta över en av de yngre klasserna (ca 2½-3½) i vår svenska skola (ett lektionstillfälle i veckan). Jag har själv barn i den åldern, så jag har ganska bra koll på vad de fixar och inte fixar rent åldersmässigt, men jag skulle verkligen uppskatta lite förslag till gruppaktiviteter.

Förståelse (och eget tal) av det svenska språket varierar ganska rejält mellan barnen i gruppen, så det behöver vara relativt "självklara" aktiviteter och lekar. T.ex. skulle "Hundens ben" nog fungera, medan andra lekar som kräver mer verbal försåelse endast förvirrar.
    Givetvis har vi som mål att utveckla och stärka det svenska språket, men blir det för svårt tappar barnen intresset för både svenska skolan och det svenska språket.

Så, vad jag skulle vilja veta är vad ni barnskötare/förskollärare/pedagoger på småbarnsavdelningarna gör med era barn.

Jag hade tänkt tillverka en filttavla för att använda till flanosagor (har ni förslag på sagor barnen gillar tas det gärna emot!) och dessutom tänkte jag plocka ihop en sångpåse med diverse djur och föremål som representerar enkla sånger (spindel- Imse vimse spindel, stjärna -Blinka lilla stjärna, osv).

Men, som sagt, jag vore jätte-tacksam för lite tips of förslag!

• Svar på tråden Lite frågor till er som jobbar inom förskolan (ca 2-3-åringar)...
  • Grus grus

2-3 åringar älskar överraskningsmomentet och korta men intensiva samlingar. Att göra saker spännande med en påse är alltid bra! Handdockor är också bra, gärna samma handdocka som kommer igen flera gånger.
    Lekar: Gubben/gumman i lådan (där får man in språket också i sången)
    Pomperripossa (ramsa samtidigt som leken)
    Jag jobbar mycket med tvåspråkliga barn på min förskola, och att förstärka sagorna med bilder är a och o, då de inte alltid möter olika ting på samma språk.

• Rhino

Åh, supertack!

Hur leker man gubben/gumman i lådan?

• Grus grus

Man har en låda utan botten. Sen ställer man lådan över ett frivilligt barn och sedan sjunger alla barnen sången. När sista frasen sjunges: "Gubben i lådan, kom fram, tjohej!" kommer barnet fram ur lådan med ett väldigt solskensleende! Alla applåderar. Ger bekräftelse, tränar turtagande och att kunna vänta i lådan tills sången är slut.

Här är sången, men inser när jag lyssnar att vi har sjungt första versen varje gång. Bara bytt ut gubben mot gumman. Små barn har svårt för att byta små fraser när texten annars är lika.

• Rhino

Tack för klippen!
    Själva sången hade jag hört och egentligen hade det väl inte krävts allt för mycket hjärnkapacitet att lista ut hur man leker Gubben/Gumman i lådan... haha. Men, bättre att fråga än att inte!

Ingelas lekstuga var förresten verkligen en super-länk! Jag satt en bra stund igår och hittade massa kul! Tack igen!

• Rhino
    garib skrev 2009-12-29 19:17:45 följande:
    Kims lek ar bra spraktraning.
    Vad innebär det?
    Jag tror inte jag hört talas om Kims lek förut.
  • garib

Man lagger ca 5 foremal framfor barnen. Ett av barnen gar ut ur rummet eller blundar. Ett annat barn far ta bort ett av foremalen.Sedan ska barnet som blundar gissa vad som tagits bort. Ps Innan gar man igenom med barnen vad foremalen heter.

• Rhino
    garib skrev 2009-12-29 20:59:15 följande:
    Man lagger ca 5 foremal framfor barnen. Ett av barnen gar ut ur rummet eller blundar. Ett annat barn far ta bort ett av foremalen.Sedan ska barnet som blundar gissa vad som tagits bort. Ps Innan gar man igenom med barnen vad foremalen heter.
    Det hade jag ingen aning om att den hette Kims lek. Men, jo, den har jag lekt. Jag har funderta lite på vad som kan vara lagom... 5 saker alltså?
    Jobbar du i barngrupp? Hur svårt är det för de andra barnen att inte avslöja vad som tagits bort?
    Jag lekte Hundens Ben med mina barn och min treåring fick verkligen kämpa för att inte säga vem som hade benet.
Svar på tråden Lite frågor till er som jobbar inom förskolan (ca 2-3-åringar)...