• Anonym

Kallhyra, hur mycket tillkommer?

Vi funderar på att eventuellt hyra en villa.. 5 r.ok.
    Vi är 2 i familjen och väntar barn om några månader.
    Hur mycket bör man räkna på att boendekostnaderna slutar på per månad med värme, el, vatten o allt anant som tillkommer?
    Kallhyran är 6300:-

• Svar på tråden Kallhyra, hur mycket tillkommer?
  • La Lola

Hur värms huset upp för det första? El, bergvärme osv?

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Mamsis

Vet inte vad vattnet går på det får ni kolla med kommunen, de brukar ha schablonkostnader. Värms huset med el? Då kan det vara allt ifrån 1500 per månad till 6000 eller mer...

Min kompis bor i hus som INTE värms med el och hennes räkningar uppgår ändå till 3000-4000 per månad men de har också 5 platt tv, 5 datorer (samt att sonens kompisar är där och lanar för jämnan), de har alltid myslampor tända överallt etc.

Jag har ungefär 800 - 1200 per månad och jag värmer inte heller med el men har gammal diskmaskin, tvättmaskin och kul/frys som jag tror drar en del. Vi är också två familjer som använder tvättmaskinen.

Allt som kräver el kostar ju.

• farytale

6300 var mycket för kallhyra tycker jag. Vi hyr hus och vår kallhyra är 4000 kronor. Det som tillkommer för oss är sophämtning och vatten,sotaren, uppvärmning och elförbrukning. Vårt hus är uppvärmt av pellets, och var genomsnittliga månadskonstnad ligger på ca 3000 utöver hyran.

Kan lägga till att vi är 6 personer så det går en del varmvatten och en del el till datorerna som de äldre har.

Vi hyrde ett annat hus där vi inte hade pelletsuppvärmning och där sopor ingick i hyran. Där var kallhyran 5500 och vatten och elen gick på 4500 i månaden!

• Anonym

Är det direktverkande el? Pelletspanna? Olja som uppvärmning? Bergvärme? Fjärrvärme? Hur är det isolerat? Tvåglas fönster? Tilläggsisolerat på vinden?
    Det är helt omöjligt att svara om du inte skriver vad det är för uppvärmning, storlek på huset, hur gammalt det är, om det är tilläggsisolerat eller inte, vad det är för fönster, är det skorsten på huset? hur är det isolerat på vinden etc..... Och det är STOR skillnad på vad som går åt under en vintermånad och hur det är på sommaren. Ni måste se till att ni klarar av rejält mycket större elräkningar och kostnader för varmvatten och värme och el under vintern än det är på sommaren.
    Gamla hus läcker mycket värme genom väggar, golv, fönster, tak, skorsten etc. Räkna så att ni klarar av stora räkningar! Att det är 5 rum säger egentligen inte så mycket! Det är antalet kvadratmeter som räknas! Det kan ju vara ett litet hus med 5 små rum eller ett stort hus med 5 stora rum!!

• MalinAnnaJosefine

Bor i lägenhet med kallhyra på 6000:-
    Med elvärme de kallare månaderna så blir elkostndande ca 2000:- men under det varmare halvåret så är det ca 500:- ist.

• Glennpa

Fråga husägaren?

Hade ett hus på knappt 90 m2 för några år sedan och det kostade mer i uppvärmning än det vi bor i idag på runt 250 uppvärmda m2.

m2 = kvadratmeter

Vad som tillkommer beror ju på förutsättningarna, är det kommunalt VA är det ju en fast avgift per år och kubik vatten. Är det enskilt avlopp finns en fast avgift per tömning. Sotning? Tele, internet. Underhåll? Vägavgift?

God Fortsättning!

/ Glenn

• Mamsis

Fråga husägaren är bra, men tyvärr så kan många säga lite svävande att ja de som bodde innan hade si eller så mycket och så kan man stå där sen med en chockräkning.

Svar på tråden Kallhyra, hur mycket tillkommer?