• Anonym (120)

Banta med bönor/linser från 120 kilo???

Hej nu har jag kommit till en punkt i mitt liv då jag måste ta tag i min hälsa. Väger idag 120 kilo(skäms) är slö trött. Så nu ska jag ändra min kost. Tänkte äta frukust gröt, mellanmål frukt, lunch bönonr/linser sallad, avokado/mellanmål en frukt/ middag bönon, avokado/linser sallad. Att jag kör med bönon/linser ärtor är för att få igång min mage o dessutom så innehåller det högt me protien lite fett, kolhydrat. Har fått avsmak på kött , fisk kyckling har ätit mycket av det så jag håller på spy. O min det känns som om min kropp vill ha detta nu, men ur viktmässigt syfte är det bra??? Kommer jag lyckas att gå ner med detta eller är det för mycket kolhydrater???. Jag vill inte leva på lite kolhydrater då ag redan provat atkins, gi och har gått upp i vikt efter att jag slutat.

Tacksam för svar o pepp

• Svar på tråden Banta med bönor/linser från 120 kilo???
  • Anonym (120)

Puttar upp tråden lite

• hemlig02

Anonym (120) skrev 2009-12-26 11:32:25 följande:

Hej nu har jag kommit till en punkt i mitt liv då jag måste ta tag i min hälsa. Väger idag 120 kilo(skäms) är slö trött. Så nu ska jag ändra min kost. Tänkte äta frukust gröt, mellanmål frukt, lunch bönonr/linser sallad, avokado/mellanmål en frukt/ middag bönon, avokado/linser sallad. Att jag kör med bönon/linser ärtor är för att få igång min mage o dessutom så innehåller det högt me protien lite fett, kolhydrat. Har fått avsmak på kött , fisk kyckling har ätit mycket av det så jag håller på spy. O min det känns som om min kropp vill ha detta nu, men ur viktmässigt syfte är det bra??? Kommer jag lyckas att gå ner med detta eller är det för mycket kolhydrater???. Jag vill inte leva på lite kolhydrater då ag redan provat atkins, gi och har gått upp i vikt efter att jag slutat. Tacksam för svar o pepp
    Jättebra att du vill ta tag i din vikt och din hälsa!!

Men jag tror att man måste hitta ett sätt som man kan hålla hela tiden resten av livet. Alltså att man äter och motionerar på ett sånt sätt så att man kan fortsätta på samma sätt alltid. Olika metodet som atkins, gi och liknande som man kör ett tag och sedan går tillbaka till sin "vanliga kost" är inte bra tror jag.

Nyttig mat på regelbundna tider i kombination med motion tror jag är nyckeln!

Lycka till!
    Lycka till!
  • Anonym

Risken är väl att du får näringsbrist om du bara äter som du skrev i ts.

Det bästa är att äta enligt "tallriksmodellen" alltså i ditt fall eftersom du vill gå ner i vikt. Halva tallriken med: Grönsaker, morot, sallad.
    En fjärdedel av tallriken med: Pasta, potatis, bröd, ris.
    Och en fjärdedel med: Bönor, ärter, linser, fisk, kött, ägg.

Tänk också på att ta ganska små tallriksportioner och drick vatten eller lightdryck till maten.
    Sen är det viktigt att äta ofta för att öka förbränningen, ca var 4:e timme, men det räcker med en knäckemacka, ett glas fil, en morot eller en frukt.

Ett bra sätt är också att gå med i viktväktarna eller att försöka få en remiss till en dietist. Så kan dom räkna ut hur många kalorier och av vad du ska få i dig per dag för att nå din bästa vikt.

• Anonym

Dåliga råd här ovan. Känner två tjejer som äter bara linser, bönor och råris, sallad, surkål.

De är jättesmala! Så en fettsnål vegetarisk kost kan vara väldigt bra, och har mer näring än annan kost.

Men man måste kombinera ris med bönor och i vissa fall helkornsbröd för att få fullvärdigt protein. Man skall även äta mycket råkost. De som äter så är pigga och smala, så det måste vara bra.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-08-12 13:14:44 följande:
    Dåliga råd här ovan. Känner två tjejer som äter bara linser, bönor och råris, sallad, surkål.

De är jättesmala! Så en fettsnål vegetarisk kost kan vara väldigt bra, och har mer näring än annan kost.

Men man måste kombinera ris med bönor och i vissa fall helkornsbröd för att få fullvärdigt protein. Man skall även äta mycket råkost. De som äter så är pigga och smala, så det måste vara bra.
    Jag som är vegan tycker snarare att det är dina råd som är dåliga, ingen kan leva hälsosamt på den kost du beskriver.

TS; att äta för mycket bönor och linser är inte bra, googla lite tex på fytinsyra som hämmar upptaget av andra ämnen och kan ge näringsbrist. 
    Om jag var du skulle jag äta såhär; 

Frukost: gröt (havregryn, bovete eller hirs tex), lite bär, soja-mandel- eller rismjölk till

Mellis: en macka med ex mosad avocado och grönsaker.

Lunch: en tallrik med rotsaker, linsgryta och blandad sallad.

Eftermiddag: lite frukt och nötter

Middag: en tallrik med ris, hummus (kikärtsröra) och ugnsrostade grönsaker (tex squash, aubergine, lök)

Kvällsmål framför tvn: tunnhyvlade chips av rotfrukter (ex sötpotatis, morot, rödbeta) med önskad kryddning. 

Svar på tråden Banta med bönor/linser från 120 kilo???