• Anonym (hundägare)

Tömma analsäckar på hund, kan man använda typ emla el xylocain för att inte göra illa hunden?

Jag lägger denna tråd här då jag vill vara anonym. Kan lika gärna ligga under ekonomi med.

Min hund har fått problem med analsäckarna och när jag skulle tömma dem nyss så gjorde det ju ont på honom, stackarn. Vet hur de sitter och hur man gör, men undrar om man kan använda emla-creme el xylocain på hunden så det inte gör ont? Har jodopax för att göra rent med.

• Svar på tråden Tömma analsäckar på hund, kan man använda typ emla el xylocain för att inte göra illa hunden?
  • Anonym (Glad hundägare)

Vad konstigt att det gör ont på honom...kanske säckarna är inflammerade ? Jag brukar tömma på mina hundar men aldrig varit med om att det skulle göra ont...
    En tanke bara.

• Anonym (hundägare)

Anonym (Glad hundägare) skrev 2009-12-26 11:56:51 följande:

Vad konstigt att det gör ont på honom...kanske säckarna är inflammerade ? Jag brukar tömma på mina hundar men aldrig varit med om att det skulle göra ont... En tanke bara.
    Ok, det blir att ringa veterinären då.
  • Anonym (hundägare)

Han är lite svullen men har aldrig haft besvär tidigare. Han har nyss blivit det.

• alma98

Hej!

Hunden kan uppleva ett obehag när säcken börjar tömmas eftersom du är och manuellt försöker öppna en sluten "muskel" Men det ger sig så fort säcken är tömd. Du ska dock INTE använda några andra produkter .... rent av farligt! Annars så kontakta vet om du känner att du inte kan tömma ordentligt - du kan oxå ge hunden något att äta som du vet är lite svårt för honom att bajsa ut, på så sätt tar hunden själv hand om problemet

Lycka till!

• Anonym (hundägare)
    alma98 skrev 2009-12-26 12:04:52 följande:
    Hej! Hunden kan uppleva ett obehag när säcken börjar tömmas eftersom du är och manuellt försöker öppna en sluten "muskel" Men det ger sig så fort säcken är tömd. Du ska dock INTE använda några andra produkter .... rent av farligt! Annars så kontakta vet om du känner att du inte kan tömma ordentligt - du kan oxå ge hunden något att äta som du vet är lite svårt för honom att bajsa ut, på så sätt tar hunden själv hand om problemet Lycka till!
    Tack:) Ena säcken började tömmas lite (luktade jäkligt) men jag kunde inte trycka mer då min lilla kille skrek rakt ut:( Men om man väl får upp dem båda, och man ger han sådant som är lite "svårskitet", kan de tömmas sig själva då alltså? Men jag vill ju inte utsätta honom för onödigt lidande, men tycker att om jag kan fixa detta själv måste jag föröska det först.
  • Anonym (Glad hundägare)

Ja jag skulle nog också prova med nåt "svårskitet"...normalt sätt så tömmer de ju sina analsäckar när de bajsar så det är ju den naturligaste vägen

• Anonym (hundägare)

Anonym (Glad hundägare) skrev 2009-12-26 12:19:02 följande:

Ja jag skulle nog också prova med nåt "svårskitet"...normalt sätt så tömmer de ju sina analsäckar när de bajsar så det är ju den naturligaste vägen
    Ja precis. Ris är ju bra mot diarrèe och borde ju vara svårare att få ut va?
  • alma98

ris är inte speciellt svår skitet så jag skulle nog välja något annat, en av mina tikar blir hård i magen av morötter så för mig funkar det. Sen att han skriker, det har bland annat att göra med att de blir generade, vilket vi oxå skulle bli :-P men även att man kan göra dem ordentligt illa om du inte vet hur du ska göra. Så mitt tips är att kolla om du inte har någon nära som vet hur man gör eller så ringa veterinären, analsäckarna har ju inte någon betydelse idag för hundar så man kan ganska enkelt operera bort dem om de vill bli infekterade ofta. Lycka till!

Svar på tråden Tömma analsäckar på hund, kan man använda typ emla el xylocain för att inte göra illa hunden?