• Sigrid

Ert bästa recept på risgrynsgröt? Och tips på att slippa fastkokt gröt i kastrullbotten?

Hur lagar ni risgrynsgröt?
    Varje jul är det min mamma som står och lagar risgrynsgröt till julafton, men jag skulle gärna äta det fler gånger än bara till jul, men jag har aldrig kokat själv. Så ge mig ditt bästa recept och dina bästa rips för att inte bränna fast gröten i kastrullbotten.

• Svar på tråden Ert bästa recept på risgrynsgröt? Och tips på att slippa fastkokt gröt i kastrullbotten?
  • ElinOlsson

I micron!
    Samma recept, fast kör i en stor skål i micron. Först på full effekt, när vattnet kokar in, sen på medelvärme. Rör emellanåt. Supersmidigt.

• MBert

Då ska du laga det i ugnen! Det är mitt bästa tips.
    Vi gör risgrynsgröt varje år. Börjar med att koka upp vatten, smör, ris och lite salt på spisen i 10 minuter (sätt under tiden på ugnen), sedan i med mjölken och en kanelstång, koka upp på nytt och sedan in med grytan+lock i ugnen på 100 grader i 1 timma.

• HaltaLotta

Jag gör receptet som står på paketet! I med en klick äkta smör och en skvätt grädde på slutet!

Använd teflongryta så kokar det inte fast! Och låååg värme, typ 1:an.

• Vroooooom

Jag följer receptet på rispaketet.
    Jag ser till att vara med hela tiden, sänka värmen när det behövs och inte ha för varmt när gröten ska svälla och jag får aldrig fastbränd gröt.

Did I mention this is a rant? Sense really has no place in it.
  • Nyfiken gul

gör gröt enligt förpackningen, hemligheten sen är att det ska röras, röras, röras och åter röras. Och kokas på SVAAAAAAAAAAAAAAG värme.. Helst 1-2 max!

och teflongryta är ett bra tips!

• sirisdotter

Jag gör efter Vår kokbok; orkar inte skriva av hela receptet nu. Man kokar upp vatten, ris med en klick smör, får koka 10 min. på svag värme. SEDAN tillsätts mjölken och allt får koka upp igen. UNDER OMRÖRNING.
    In med allt (brukar ha gjutjärmsgryta med lock) i ugnen, 100 grader under en timme. Får aldrig bränd gröt på det sättet.

Kan du inte fråga din mamma? Hon blir nog glad över att få dela med sig! Min mamma lärde mig det här med ugnen. Och att koka riset i vatten först.

• Bakeapple

Kokar upp ris, vatten, lite salt och socker och en klick smör. Koka 10 minuter. I med mjölk, dra ner värmen på ettan, på med locket och låt vara i en timme. Rör om och späd med mer mjölk om det behövs.

• MBert

Här är receptet:

Risgrynsgröt i ugn
    6 port.

2,5 dl grötris
    4 (4,5) dl vatten
    2 msk smör (margarin blir inte lika gott)
    1 tsk salt
    8 dl fet mjölk (helst gammaldags eller vad den heter)
    kanelstång
    ev. socker

Blanda ris, vatten, smör och salt i en stor gryta. Låt koka upp och koka under lock på svag värme i ca 10 minuter. Häll i mjölken och rör om väl. Tillsätt även kanelstång. Låt koka upp. Ställ grytan med lock i 100 grader varm ugn (nedersta falsen) i drygt 1 timme.

• MBert

Nyfiken gul skrev 2009-12-26 12:08:49 följande:

gör gröt enligt förpackningen, hemligheten sen är att det ska röras, röras, röras och åter röras. Och kokas på SVAAAAAAAAAAAAAAG värme.. Helst 1-2 max!och teflongryta är ett bra tips!
    Det bästa med att ha den i ugnen är att man inte behöver röra om och bry sig. Det sköter sig helt själv!
  • Nyfiken gul

just det - tips från högre kökskurs..

Ju lättare mjölk du använder ju mer bränns det. Så big no-no att koka gröt på lättmjölk eller liknande. Det ska vara fet mjölk.

• KramKalas

jag kokar vatten, grötris, salt o smör i 10minuter på spisen. Sedan tillsätter jag mjölken o låter koka på låg värme i 40 minuter. För att det inte ska bränna i botten så använder jag en kastrull med teflonyta och på plattan lägger jag tre en kronorsmynt. Att de ligger mellan plattan och kastrullen. Och så ska du röra med jämna mellanrum. Bränner aldrig när jag gör så o jag kokar risgrynsgröt ungefär en gång i veckan.

• Lapplandspärlan

Kokar riset enligt förpackingen sen har jag i grön mjölk, grädde och en delad och urskrapad vaniljstång. Sen får det pyra på 1an och jag rör med gämna mellanrum. fyller på med mera mjölk om det behövs eftersom då grädden gör att det tjocknar fortare.
    Sen när jag tycker att konsistenten är bra så tar jag den från spisen (kollar i regel aldrig tiden)

Har alltid haft svårt att laga mat efter recept så även med gröten brukar jag höfta lite

• MBert
    KramKalas skrev 2009-12-26 12:17:58 följande:
    jag kokar vatten, grötris, salt o smör i 10minuter på spisen. Sedan tillsätter jag mjölken o låter koka på låg värme i 40 minuter. För att det inte ska bränna i botten så använder jag en kastrull med teflonyta och på plattan lägger jag tre en kronorsmynt. Att de ligger mellan plattan och kastrullen. Och så ska du röra med jämna mellanrum. Bränner aldrig när jag gör så o jag kokar risgrynsgröt ungefär en gång i veckan.
    Beror ju på om man har lust att stå och röra hela tiden och hur man vill ha gröten.

För ju mer man rör desto mer rör man sönder grynen och ju slätare och segare blir den, medan man får mer grynkonsistens om den får stå och svälla i ugn.
    Och vad man väljer beror väl i sin tur på hur man är van att få den För de flesta är riskgrynsgröt förknippat med jultraditioner, även om man kan äta det året runt.

Sen går det åt mer mjölk om man väljer att tillaga på spisen än om man gör det i ugn.
  • Sigrid
    MBert skrev 2009-12-26 12:05:44 följande:
    Då ska du laga det i ugnen! Det är mitt bästa tips.Vi gör risgrynsgröt varje år. Börjar med att koka upp vatten, smör, ris och lite salt på spisen i 10 minuter (sätt under tiden på ugnen), sedan i med mjölken och en kanelstång, koka upp på nytt och sedan in med grytan+lock i ugnen på 100 grader i 1 timma.
    Det lät ju jättesmidigt. Det ska jag testa. Ska kolla först att vi har någon kastrull som jag kan sätta in i ugnen.
  • MBert
    Sigrid skrev 2009-12-26 12:30:34 följande:
    Det lät ju jättesmidigt. Det ska jag testa. Ska kolla först att vi har någon kastrull som jag kan sätta in i ugnen.
    De flesta kastruller och grytor tål värme
Svar på tråden Ert bästa recept på risgrynsgröt? Och tips på att slippa fastkokt gröt i kastrullbotten?