• Hanniz

Kan man frysa in äpplen? Hur gör man på bästa sätt?

Jag brukar vara bra på att ta hand om mat innan den "behöver" slängas, och nu har jag ett helt gäng äpplen som jag skulle vilja ta tillvara på. T ex klyfta för att sedan kunna ha i pajer, krämer mm.

Går det att frysa äpplen? Har läst en del som först kokar de i sockerlag och med askorbinsyra osv. Är det de bästa sättet? Eller kan man bara frysa dem som de är? (skalade, urkärnade, klyftade)

Hoppas någon kan tipsa mig?

• Svar på tråden Kan man frysa in äpplen? Hur gör man på bästa sätt?
  • Hanniz

Tack, har googlat en del och hittat lite.

Tänkte mest höra om någon hade något speciellt tips.. :)

• sirisdotter

Klyftade och frös förra hösten utan förvällning, som jag minns det. Tog ut till gröten, är inte så mycket för söta efterrätter.

• Bridgett

Jag brukar frysa äppelklyftor, med eller utan skal, för att sen lägga dem direkt från frysen i pajer. Funkar jättebra!

• sirisdotter

Testade idag en manick jag sprang på i en större ICA-affär i höstas. Med den klyftar du ett äpple på nolltid, och kärnhuset avskiljs samtidigt från resten av äpplet.

• anitra2012

Ibland när jag fryser in äppelskivor så öser jag även på lite kanel och socker så är det klart om man ska göra paj. :) Bara till att göra pajdegen.

sirisdotter: sådan äppelmanick (vet ej vad den heter), använder min mamma till dagbarnen när hon har fruktstund med dem och hon gillar den mycket.

• sirisdotter
    anitra2012 skrev 2009-12-28 22:44:32 följande:
    Ibland när jag fryser in äppelskivor så öser jag även på lite kanel och socker så är det klart om man ska göra paj. :) Bara till att göra pajdegen.sirisdotter: sådan äppelmanick (vet ej vad den heter), använder min mamma till dagbarnen när hon har fruktstund med dem och hon gillar den mycket.
    Det är den säkert perfekt till, tack för tipset (till barnbarnet).
  • VildVittra

Om man har plats i frysen så skala och klyfta dem och lägg dem en och en på en bricka som får plats i frysen. När de är frysta så lägg över dem i en påse. Färdigt att ta fram när du behöver dem.

Svar på tråden Kan man frysa in äpplen? Hur gör man på bästa sätt?