• Kulta17

Någos som vet vad som gäller med a-kassa och studera?

Har jobb till sommaren men riskerar sedan att bli arbetslös då det inom mitt fack inte finns så många jobb att söka.

Nu till min fråga: Får man plugga på höskolan medan man har a-kassa eller måste man vara helt arbetslös? Jag menar att kan man ta en kurs på tex distans/halvfart och fördriva tiden med medans man söker jobb??

• Svar på tråden Någos som vet vad som gäller med a-kassa och studera?
  • Lilla Prussiluskan

Du ska vara arbetslös för att ha rätt till akassa. Om du pluggar så är du ju inte arbetslös utan har en sysselsättning.

Det är en arbetslöshetsföräkring. Om du vill plugga så kan du vända dig till CSN.

• Coursell

Man kan ev få plugga någon kvällskurs samtidigt som man har akassa, men det ska man ansöka om i så fall. (har jag gjort och fått beviljat en gång i tiden) Kan ju vara ändrat nu.

• Ly75

Du får studera max 7,5 poäng på halvfart med a-kassa, om jag inte yrar nu.

• Kulta17

Oj tre helt olika svar!

Prussiluskan: Jag vet att man ska vända sig till CSN om man vill studera (!!!!). Det är inte det jag menar. Men om man är arbetslös kan man tycka att det ändå är bättre om man kan studera något medan man letar jobb eller rycker in på tim vik. Det är ju inte så att arbetsförmedlingen kommer att slänga sig över mig med hjälp!!! Bättre att hålla sig sysselsatt än att bara vara!

• trolltriss

jag kommer plugga genom kvällskurser och är enligt syon berättigad till akassa trots det, eftersom det är min friitd och jag kommer söka jobb och vara vikarie på dagen.

• Ly75

"Den som har påbörjat en ersättningsperiod kan ansöka om att få deltidsstudera med arbetslöshetsersättning. Omfattningen på deltidsstudierna är begränsade till högst 50 % av heltidsstudier och ska anses vara tillfälliga. Studierna får inte finansieras med någon form av studiestöd eller hindra den sökande från att ta ett heltidsarbete. Unionens Arbetslöshetskassa prövar rätten till arbetslöshetsersättning för en termin i taget." /Unionens hemsida

• Louise Hbg

Du ska även fortsättningsvis vara aktivt arbetssökande och ta de jobb som är möjliga...dvs allt mer eller mindre.

• Killarnas morsa
    Kulta17 skrev 2009-12-26 19:04:19 följande:
    Oj tre helt olika svar!Prussiluskan: Jag vet att man ska vända sig till CSN om man vill studera (!!!!). Det är inte det jag menar. Men om man är arbetslös kan man tycka att det ändå är bättre om man kan studera något medan man letar jobb eller rycker in på tim vik. Det är ju inte så att arbetsförmedlingen kommer att slänga sig över mig med hjälp!!! Bättre att hålla sig sysselsatt än att bara vara!
    Håller med dig! Så tänker vi "vanliga människor" men så är inte reglerna...
    Det som AF/akassan kan tycka är att om du binder upp dig med en utbildning så är du inte till arbetsmarknadens förfogande längre.
  • Ly75
    Killarnas morsa skrev 2010-01-03 19:50:27 följande:
    Håller med dig! Så tänker vi "vanliga människor" men så är inte reglerna...Det som AF/akassan kan tycka är att om du binder upp dig med en utbildning så är du inte till arbetsmarknadens förfogande längre.
    Men nu godkänner de ju mindre studier beroende på vad man ska läsa. Tror inte de godkänner lär-dig-blogga-kursen som finns i Borås, däremot om man läser nåt som kan öka ens chanser på arbetsmarknaden är det nog lättare få ett godkännande
Svar på tråden Någos som vet vad som gäller med a-kassa och studera?