• diddisen80

Behöver några tips på bra plockmat för en "nybörjare" på 8 månader

Så behöver lite tips på vad som är bra att ge i börja som plockmat??

• Svar på tråden Behöver några tips på bra plockmat för en "nybörjare" på 8 månader
  • La Lola

Det är ju bara att prova sig fram.....

Hedda har fått testa majs, potatis, prinskorv, brödbitar, ost, gurka tex....

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Pormoicheia
    diddisen80 skrev 2009-12-26 17:21:40 följande:
    Men hur stora bitar ska man börja med då.. ??
    Tja. Vi har låtit barnen få börja med så pass stora saker att de inte kunnat få in hel ai munnen. På det viset så vet vi ju att har det de har i munnen är så pass "nedsäcklat" att det inte innebär någon kvävningsrisk. Eller så vet vi attde klara av att tugga eftersom de lyckats tugga av en bit.

Men vill man ge små bitar så får man väl helt enkelt se till att det är så ordentligt kokat/mjukt helt enkelt.
    Vi har kört med bitar som varit kanske ungefär som en kubikcentimeter (1*1*1 alltså).
  • diddisen80

okej då hon fick nämligen äta lite ägg i dag som jag kokat.
    Och jag hade ju inte gjort så små bitar och hon tyckte att det var hemskt otäckt och många av bitarna spottade hon ut.
    Men det är kanske bättre med stora bitar ändå??

• sleepygrodis

Kokt blomkål, broccoli, potatis och morötter i småbitar har mina tjejer tyckt om att plocka i sig.

• bubbelmaja

Hemmagjorda grönsaksplättar med keso i var en hit här, för båda barnen. Gjorde stora lass, med olika sorters grönsaker i och fryste in styckvis. kanon, så tog man fram en i taget sedan.

• diddisen80
    bubbelmaja skrev 2009-12-26 20:52:01 följande:
    Hemmagjorda grönsaksplättar med keso i var en hit här, för båda barnen. Gjorde stora lass, med olika sorters grönsaker i och fryste in styckvis. kanon, så tog man fram en i taget sedan.
    Hur gjorde du dom då ..
    Nu blev jag nyfiken lät ju jättegott
  • bubbelmaja

Hade inget exakt recept, men jag tog ungefär lika delar grönsakspuré (körde grönsaker i mixern, tex morot, ärter, blomkål, majs-ibland var för sig eller den blandning jag ände för) och keso. Ca 1 dl av varje. Blandade detta med ett ägg och lite mjöl. Kryddade med färska örter ibland, eller lite spiskummin eller curry. Och så formade jag platta, små plättar som jag stekte på mycket svag värme i rikligt med bra olja. små barn ska ju helst inte ha stekt mat så därför så svagt det gick, och länge i stället. det blev således ingen direkt stekyta, utan mer "kokt".

• bubbelmaja

När jag serverade delade jag i små bitar. De är ju mjuka, utan några som helst bitar och funkade bra. Snabbt ville sonen ha hela plätten och dela själv.

• bubbelmaja

Ja, speciellt de med majs blir jättegoda-lite söta liksom. Vet att jag hade fisk vöer en gång och hade ner lite i en med blomkål, gick ner det också.

Frys in med lite folie mellan så är de lätt att dela sedan.

• ELLEoClara

ägg blir bra plockmat också.

Svar på tråden Behöver några tips på bra plockmat för en "nybörjare" på 8 månader