Behöver några tips på bra plockmat för en "nybörjare" på 8 månader
Så behöver lite tips på vad som är bra att ge i börja som plockmat??
Så behöver lite tips på vad som är bra att ge i börja som plockmat??
Det är ju bara att prova sig fram.....
Hedda har fått testa majs, potatis, prinskorv, brödbitar, ost, gurka tex....
Men hur stora bitar ska man börja med då.. ??
okej då hon fick nämligen äta lite ägg i dag som jag kokat.
Och jag hade ju inte gjort så små bitar och hon tyckte att det var hemskt otäckt och många av bitarna spottade hon ut.
Men det är kanske bättre med stora bitar ändå??
Kokt blomkål, broccoli, potatis och morötter i småbitar har mina tjejer tyckt om att plocka i sig.
Hemmagjorda grönsaksplättar med keso i var en hit här, för båda barnen. Gjorde stora lass, med olika sorters grönsaker i och fryste in styckvis. kanon, så tog man fram en i taget sedan.
Hade inget exakt recept, men jag tog ungefär lika delar grönsakspuré (körde grönsaker i mixern, tex morot, ärter, blomkål, majs-ibland var för sig eller den blandning jag ände för) och keso. Ca 1 dl av varje. Blandade detta med ett ägg och lite mjöl. Kryddade med färska örter ibland, eller lite spiskummin eller curry. Och så formade jag platta, små plättar som jag stekte på mycket svag värme i rikligt med bra olja. små barn ska ju helst inte ha stekt mat så därför så svagt det gick, och länge i stället. det blev således ingen direkt stekyta, utan mer "kokt".
När jag serverade delade jag i små bitar. De är ju mjuka, utan några som helst bitar och funkade bra. Snabbt ville sonen ha hela plätten och dela själv.
Får nog ta och prova dom där plättarna. Låter ju jätte gott
Ja, speciellt de med majs blir jättegoda-lite söta liksom. Vet att jag hade fisk vöer en gång och hade ner lite i en med blomkål, gick ner det också.
Frys in med lite folie mellan så är de lätt att dela sedan.
ägg blir bra plockmat också.