• taru

nybliven mamma till prematurpojk vecka 31

Hejsan....

sitter på säs i borås...blev snittad den 23/12 -09 gravid i vecka 31..
    många tankar som snurrar i huvudet, våran lille jimmie ligger i respirator uppe
    neonatal =( man fattar inte riktigt att detta händer...
    ville bara kolla,höra,se om det finns några mammor/pappor som vill prata om liknande situation... man känner sig liten och hjälplös....

sköt om er alla!!

• Svar på tråden nybliven mamma till prematurpojk vecka 31
  • olivia 11

Hej!
    Grattis till er lille pojke. Har själv en pojke som nu är ett och ett halvt år född i v 28. För oss gick allt bra, hoppas att det gör det för er också. Vet ni varför han kom för tidigt?

• taru

olivia 11 skrev 2009-12-26 16:57:37 följande:

Hej!Grattis till er lille pojke. Har själv en pojke som nu är ett och ett halvt år född i v 28. För oss gick allt bra, hoppas att det gör det för er också. Vet ni varför han kom för tidigt?
    Hej

Tack!!

jag var så sjuk, hade akut graviditetslever..bara kräktes och kräktes, och blev sämre och sämre..ända som hjälper är att bli förlöst..

får man fråga hur allt gått? utveckling tillväxt osv...
  • olivia 11

Han var ikapp vikt och längdmässigt när han var runt ett år tror jag. Utvecklingsmässigt så är han nu som vilken annan ett och ett halvt-åring som helst. Man får ju korrigera åldern i två år (tror jag) vad gäller utveckling och tillväxt . Vår kille fick BPD (bronco Pulminell Dysplasi) och behöver mediciner dagligen, det är det enda men han fått av sin för tidiga födsel.

• Ida04Emma06Thea09

Hej!

Jag har fått alla mina tre barn förtidigt, första i V29+4, andra i V32+5 och nu den 18/12 -09 föddes lilla Freya i V27+6
    och dom två äldsta mår bara bra, så jag är inte ens orolig nu över freya för jag vet hur duktiga dom på neo är.

Så oroa dej inte, dom på neo är jätte duktiga och gör det bästa för din lille son ska du se

• kiwi81

Grattis till sonen! Min son Jonathan föddes i v 31+3 och firade precis sin 2-årsdag. Han vägde som minst bara 1443 gram, men var ikapp vikt och längdmässigt innan 6-månaders ålder. Läkaren sa på 6-mån-kontrollen att han nog aldrig skulle lära sig krypa (för han var för tjock...hihi) utan skulle lära sig gå direkt. Men han lärde sig krypa och tog sina första steg innan ett-års ålder (alltså 10 mån korrigerat). På dagis glömmer fröknarna hela tiden bort att han är prematur, för det märks inte alls säger de. Och språkligt tycker de att han är väldigt duktig med tanke på att han är två-språkig.

Vi fick tillbringa 22 dagar på neo. Vi hade ingen hemsjukvård efteråt då han ammade fullt (sonden drogs samma dag som vi åkte hem).

Som Freyas mamma skrev ovan, de är jätte duktiga på neo!

Håller tummarna för både lilla Freya och lille Jimmie att allt går bra och att ni snart är hemma med era små godingar!!!

• kiwi81

Grattis till sonen! Min son Jonathan föddes i v 31+3 och firade precis sin 2-årsdag. Han vägde som minst bara 1443 gram, men var ikapp vikt och längdmässigt innan 6-månaders ålder. Läkaren sa på 6-mån-kontrollen att han nog aldrig skulle lära sig krypa (för han var för tjock...hihi) utan skulle lära sig gå direkt. Men han lärde sig krypa och tog sina första steg innan ett-års ålder (alltså 10 mån korrigerat). På dagis glömmer fröknarna hela tiden bort att han är prematur, för det märks inte alls säger de. Och språkligt tycker de att han är väldigt duktig med tanke på att han är två-språkig.

Vi fick tillbringa 22 dagar på neo. Vi hade ingen hemsjukvård efteråt då han ammade fullt (sonden drogs samma dag som vi åkte hem).

Som Freyas mamma skrev ovan, de är jätte duktiga på neo!

Håller tummarna för både lilla Freya och lille Jimmie att allt går bra och att ni snart är hemma med era små godingar!!!

• KiaFamily

Hej!!
    Våran son föddes i V 35+3, ingen som vet varför han ville ut tidigare.
    Han mådde bra, men var lite för trött för att orka äta ordentligt, fick ha sond. Vi låg inne på neo i 2 veckor, sen var han pigg & vi fick komma hem. Slapp hemsjukvård.

Ville bara tala om att även vi är från Borås, & låg inne på neo på SäS :0).... Helt UNDERBAR personal där!!!!
    Hör gärna av dej, vore kul eftersom vi har erfarenhet från samma avd, & prematur.
    Ge gärna Gunilla & Linda extra kramar ;0)... hihi.... Hälsa från Emil & hans mamma Kia.

Lycka till, det kommer gå bra.
    KRAMAR

• gosnosens mamma

Grattis till den lille! :)

Förstår precis hur du känner!
    Vår kille föddes i vecka 26+5 i mars i år!
    Han är nu drygt 9 månader (6 månader) och världens gladaste och goaste kille som växer så det knakar! :)

Våra små är minst lika fantastiska som läkarna och övrig personal. De små har en fantastisk återhämtningsförmåga.

Jag bloggade hela neotiden, så om du vill kan du läsa där.

jessicaholmberg.blogspot.com/

Jag delar gärna med mig av våra erfarenheter om du undrar över något!

Kram

• Trudel

Grattis till lillkillen!

Har också en pojke som är född i v. 31+3. Han föddes den 16/12 i år så just nu tillbringar vi tiden på neo i Uppsala. Det har gått bra hittills, det enda är att han "glömmer bort" att andas emellanåt men det kommer att försvinna med tiden säger läkarna. Han har varken behövt C-PAP eller kuvös utan andas normalt största delen av dygnet men det händer några gånger per dag att han har det lite jobbigt med andningen, men jag hoppas att det vänder snart.

Jag håller med om att man känner sig liten och hjälplös när det gäller de små liven.

• Erkens mamma

Hej!
    Jag har en numer stor kille som föddes november 2008 i vecka 29.
    Han vägde ca 1400 gram och var 40 cm.

Elias är nu en stor kille (13 månader okorr. och väger ca 9 kilo, 74 cm) om än inte ikapp sin okorrigerade ålder mycket beroende på att han var en del sjuk under hela våren eftersom han har två storasyskon i dagisålder.
    Han är en mycket behaglig och mysig kille som nu som bäst håller på att lära sig att stå mot möbler och älskar att busa med sina syskon.

Jag förstår så väl din känsla av att det var ju inte så här det skulle bli. Och nej det var inte såhär vi önskade men det var så det blev. Att bearbeta tar tid och är jobbigt -jag kommer alltid att sörja över att jag missade hela slutet på min sista graviditet men trots allt så har jag nu mitt underbara barn och den fina och nära relationen vi har med varandra och tillsammans som familj är på ett sätt en positiv effekt av allt som hände kring Elias födsel.

Hoppas att allt ska gå bra för er!

Svar på tråden nybliven mamma till prematurpojk vecka 31