• marjalena

Hushållsassistent?

Jag fick en hushållsassistent i julklapp som jag hade önskat mig!

Den här: www.siba.se/Products/Product.aspx

Har aldrig haft någon tidigare. Jag ska använda den i första hand till matbrödsdegen. Men jag tycker att bunken ser lite liten ut för en deg...men jag vet inte. Det står att bunken är på 3,9 liter....

Ni som har assistenter, hur stora har ni? Någon som har just den här kanske?

• Svar på tråden Hushållsassistent?
  • lalasmama

Jag har en Braun K600 på 2 liter.. Den funkar till en deg med max 1 liter mjöl.. så din borde ju funka till nästan de dubbla, jag tycker min är jättebra, men ska man baka mkt bröd får man göra det i flera omgångar..
    Men jag använder den mest till att riva potatis eller baka sonens glutenfria bröd, så den räcker till oss!

• marjalena
    lalasmama skrev 2009-12-26 19:20:34 följande:
    Jag har en Braun K600 på 2 liter.. Den funkar till en deg med max 1 liter mjöl.. så din borde ju funka till nästan de dubbla, jag tycker min är jättebra, men ska man baka mkt bröd får man göra det i flera omgångar..Men jag använder den mest till att riva potatis eller baka sonens glutenfria bröd, så den räcker till oss!
    Rymmer själva bunken 2 liter? Om du gör tex en bulldeg på 50 g jäst, får den degen plats i bunken då? Det låter väldigt litet, men det kanske inte är så....
  • Soleirolia

Min har en bunke på 7 liter. Jag brukar baka på 1 liter degvätska i den.

• lalasmama
    marjalena skrev 2009-12-26 19:38:02 följande:
    Rymmer själva bunken 2 liter? Om du gör tex en bulldeg på 50 g jäst, får den degen plats i bunken då? Det låter väldigt litet, men det kanske inte är så....
    ja.. den är rätt liten.. nja det beror ju alltid på hur mkt mjöl degen innehåller..
    är det en deg med 12, 13 dl mjöl kan det ju funka att tillsätta 10 dl när man blandar den å 2-3 dl mjöl efter det jäst..
  • Danitra

Den jag har (www.obhnordica.se/Default.aspx&ProductID=2589) rymmer 4 liter och då kan jag baka en deg på 7,5 dl degvätska utan problem. Kanske även 1l, det har jag inte provat än men jag bakar sällan så stora degar.

Om du gillar att baka riktigt stora satser deg så kanske en Assistent t ex passar bättre men om du bakar "normalstora" degar så passar den du har.
Svar på tråden Hushållsassistent?